Gå til innhold
  • Bli medlem

"Nordeuropas høyeste øyfjell" quiz..


panda

Anbefalte innlegg

panda skrev

--------------------------------------------------------------------------------

Dag G - Evje skrev:

At Kanariøyene tilhører Europa og Spania fordi de ikkje er selvstendig stat kan vel ikkje brukes til å plassere fjelltopper i Europa. Det blir vel som å plassere Olavstoppen 780 moh på Bouvetøya i Sydishavet i Norge.

Dersom det er skjult en dyp form for visdom i disse ordene har den i hvert fall gått over hodet på meg. Kan noen vennligst forklare hva mannen mener ?!

Nå må "panda" snart forstå at vi diskuterer geografi, ikkje politikk og andre administrative greier.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Jeg er helt enig med deg panda i at politisk havner Tenerife under verdensdelen Europa. Men den tilhører ikke dermed automatisk det geografiske Europa.

bjornmu skrev: Hvis du ikke regner Tenerife (og Grønland) til Europa så er nok Sicilia høyest ja.

Du svarte: Tenerife er definitivt Europa.

Utifra dette tolker jeg at du definerer Tenerife som den høyeste øya i Europa, altså den med det høyeste fjellet, noe som er en eksakt størrelse. Og det er her vi er uenige. Skal man regne på høyeste fjell o.l. må man plassere dem der de fysisk hører hjemme. Dette er i Tenerife sitt tilfelle Afrika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyden på Tenerife er en eksakt størrelse. Men hvilken verdensdel øya tilhører er et resultat av hvordan vi velger å dele inn verdensdelene.

At Spanjolene oppfatter Kanariøyene som en del av Afrika vil jeg gjerne se dokumentasjon på.

Jeg kan ikke huske å ha sett Spania på noen liste over Afrikanske land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

panda skrev:

--------------------------------------------------------------------------------

Nå må Dag G slutte å skrive i fylla

Ja når man er tom for argumenter får man skylde på fylla.......

På Wikipedia (seriøst nok) står det: Kanariøyene regnes kulturelt til Europa, men geografisk til Afrika. En fjelltopp bør vel komme inn under kategorien geografi og ikkje kultur ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

panda skrev:

--------------------------------------------------------------------------------

Nå må Dag G slutte å skrive i fylla

Ja når man er tom for argumenter får man skylde på fylla.......

På Wikipedia (seriøst nok) står det: Kanariøyene regnes kulturelt til Europa, men geografisk til Afrika. En fjelltopp bør vel komme inn under kategorien geografi og ikkje kultur ??

Heil enig!

Sjønner ikke hva det er for tullprat i denne tråd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At spanjolene utryddet urbefolkningen på Kanariøyene på 1400 tallet gjør ikke toppene der til Europas høyeste øytopper. Etna er da høyeste øytopp i Europa.

Bjarne: dersom du skjønner innholdet i dette synes jeg du skal forklare det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjarne: dersom du skjønner innholdet i dette synes jeg du skal forklare det.

Det jeg mener er: Et fjell bør plaseres etter hvor det geografisk befinner sig, og ikke etter hvem der politisk har tatt makten over området!

Derfor vil det også være tull at påstå det er 3000m fjell i Danmark, sjølv om Grønland hører til Danmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du ikke skjønt hva jeg sa, Bjarne.

Jeg har presisert tre steder at det avgjørende er "samme politiske status". Grønland har ikke "samme politiske status" som et ordinært amt i Danmark. Jeg tror at uansett hvor mange ganger jeg gjentar dette poenget vil noen likevel misforstå det.

Ellers er det ganske tydelig at uenigheten i denne saken jevnt over skyldes at folk ikke har lest innleggene de kommenterer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sidan panda synes å lese ein heilt annan problemstilling i denne tråden enn dei fleste andre, kan det kanskje vere greit om panda reformulerer kva problemstilling han eigentleg har og kva det er han vil ha diskutert her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et kontinent består av en kontinentalplate. Øyer hører som regel til en kontinentalplate via havbunnen. Tenerife hører til den Afrikanske kontinentalplata, og er dermed ikke en del av Europa. Hvordan vi mennesker har inndelt landområder ved å erobre øyer rundt omkring i verden og dermed dannet stater som er spredt på kontinentene bestemmer ikke hvilket kontinent det enkelte landområdet hører til, det er geografien (eller geologien) som bestemmer.

Denne definisjonen av et kontinent (som en kontinentalplate) kan jo diskuteres. Men hvis man skal holde seg til å snakke om kontinentalplater vil det ikke være mulig å skille ut Europa som et eget kontinent. På "vår" kontinentalplate er Mount Kinabalu (4095 moh) på Borneo det høyeste øyfjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke reformulert noe som helst. Ei heller har jeg ønsket å diskutere et tema som jeg synes er ganske selvsagt. Diskusjonen er startet av andre.

Noen lurte på om Tenerife er den høyeste øya i Europa noe jeg bekreftet. At noen på død og liv ønsker å kverulere om noe så selvsagt er deres problem, ikke mitt.

Dersom du ønsker medlemsskap i klubben av folk som tror Spania ligger i Afrika, at Grønland er et dansk amt eller at Island ikke er i Europa fordi det ligger på feil kontinentalsokkel så gjerne for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne definisjonen av et kontinent (som en kontinentalplate) kan jo diskuteres. Men hvis man skal holde seg til å snakke om kontinentalplater vil det ikke være mulig å skille ut Europa som et eget kontinent. På "vår" kontinentalplate er Mount Kinabalu (4095 moh) på Borneo det høyeste øyfjellet.

Jeg skal være enig i at jeg formulerte meg dårlig. Jeg burde nok heller sagt at et kontinent kan bestå av en, flere eller deler av en kontinentalplate. Kontinetene ble jo egentlig definert lenge før noen visste hva en kontinentalplate var. Men uansett så endrer ikke det på at Tenerife helt klart geografisk hører til Afrika. Verdensdelene Europa og Asia skilles som tidligere nevnt av panda av Uralfjella.

post-1574-133474488349_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ceuta og Melilla nevnte jeg for flere dager siden. De har ikke status som en ordinær region i Spania slik Kanariøyene har.

Argumentasjonen din om at Spania tilhører flere verdensdeler fordi Tyrkia og Russland gjør det skjønner jeg ikke. Kan du utdype ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg mener at deler av Spania (og det er Kanariøyene) ligger i Afrika. Ikke hele Spania, bare Kanariøyene.

Og det er ganske vanlig å mene det. Og siden dette blir bare gjentagelser så tror jeg jeg med dette er ferdig med denne diskusjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.