Gå til innhold
  • Bli medlem

Vekestur i Tafjordfjella..?


Kathrine

Anbefalte innlegg

Hei!

Eg og sambuaren min har tenkt oss på ei vekes telttur i månadsskiftet august/september. Sidan vi nydlig har flytta til Sunnmøre, føler vi at Tafjordfjella bør vere eit godt alternativ. Har hørt der skal vere veldig fint, men har aldri vert der og vil gjerne ha tips til fine løyper. :roll:

Lurer også litt på terrenget der. Er det helst eit område egna for toppturar/djupe dalar, eller finst det små "vidde"-områder der også?

Skal ha med telt, og kanskje ta ei natt på ei eller to av hyttene. Har også tenkt å ha med fiskestang.

Turforslag, tips og råd mottas med glede! :D

Kathrine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke vært i hele området, men har i hvert fall kun sett bratte fjell og daler i tafjordfjella. Det er jo noe av det som gjør dem så fantastisk! Vet ikke om dere i det hele tatt er interessert i noen toppturer, men kan i så fall anbefale å gå Karitind! Dette er (synes jeg) den vakreste toppen i tafjordfjella, spesielt når du ser den fra pyttbua. Kjempeflott utsikt også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!:)

Ja, ein kan vel ikkje gå i Tafjordfjella uten å bestige nokre vakre fjelltoppar? :? Vi tenkte å slå opp telt nede i dalen, for så å gå lettskodd opp på nokre av toppane. Men vi er ikkje topp trente for tida, så vi får sjå formen an også. :? Men Karitind er med på lista over "toppar vi bør bestige". Har hørt masse fint om Slogen også, men veit ikkje heilt kor dei ligg i forhold til kvarandre. Får sjekke litt på kartet.

Er det mulighet for at det kan vere snø der oppe no??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lettskodd, hvis du snakker om dagstursekk så greit...

Slogen ligger ved enden av Norangsfjorden, et godt stykke fra Tafjordfjella. Ta ferga mellom Liabygda og Stranda og gå til Slogen fra Engeset/Liasætra, da er det bare en god time med bil fra Tafjord. Veldig mange tar ei overnatting på Patchellhytta også. I turtempo er det 2t fra Liasætra til Patchellhytta og ytterligere 2-2,5t til Slogen. Går du fort når du Slogen på under 3t fra Liasætra.

Det ligger nok ei og anna snøfonn i fjellet ja, smelter fort om dagen.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan anbefale å gå runden opp fra Tafjord til Reindalseter - Pyttbua - Topptur Karitind - Fieldfarerveien til Veltdalsbu - og ned igjen til Reindalseter. Da har dere en dag ekstra til utflukt eller topptur. En utrolig flott tur som jeg gikk med min kone for noen år siden.

Er enig med foregående innlegg om Slogen - var der for to år siden via liasæter - patchellhytta. Tur opp fra Øye er lenger men ennå mer spektakulær.

Ellers en liten tips til dagstur - kjør til Geiranger - ta taxibåt til stranden nedenfor Skageflå og gå Skageflå videre til seteren ovenfor (husker ikke navnet) og ned igjen til Geiranger. Flott tur - mye rett opp trange stier, men en spektakulær utsikt. Totalt ca 400 høydemeter.

God tur:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil også anbefale å gå Slogen fra Øye (Slogenråsa) selv om det er en tung tur med 1500m "rett opp", jeg nevnte Liasætra pga avstanden til Tafjordfjella. Linker opp et bilde som viser stien fra Øye, rute 4.31. Har man en mulighet til å kjøre "kompis" og sette en bil i Urkedalen, blir det en flott rundtur å gå ned igjen Langseterdalen. Det er ikke lange biten mellom Øye og Urke/Urkedalen, så en sykkel duger også.

Rute 4.32 (Skylstadbrekka) på bildet er jeg usikker på tilstanden, rundt 10 år siden jeg gikk der. Da var stien mer eller mindre gjengrodd av bl.a høye bregner mange steder. Den stien går opp til Patchellhytta, og kan selvfølgelig også brukes til å komme seg på Slogen. Den gangen for 10 år siden gikk vi Slogenråsa opp og Skylstadbrekka ned igjen.

slogen.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode tur-tips!:D

Ser ut til at eg heilt sikkert må gå på Slogen en tur ja. Ser heilt fantastisk ut! Men først blir det Tafjordfjella, og antageligvis ca samme rute:

Kan anbefale å gå runden opp fra Tafjord til Reindalseter - Pyttbua - Topptur Karitind - Fieldfarerveien til Veltdalsbu - og ned igjen til Reindalseter. Da har dere en dag ekstra til utflukt eller topptur. En utrolig flott tur som jeg gikk med min kone for noen år siden.

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmm.. Ser at det ser ganske "steinete" ut når eg ser på bilder av dei forskjellige hyttene i Tafjordfjella. Er det sånn overalt?? Korleis er det då med telt der oppe?

Noken som veit kor det evt er "mjukast" underlag? Tenker både på å ikkje slite beina heilt ut, og å ha ein mjuk plass å slå opp teltet. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.