Gå til innhold
  • Bli medlem

Jomfruturen, nødvendig utstyr og andre dumme spørsmål


CamillaC

Anbefalte innlegg

Jeg og en venninne skal på vår første tur, og den går til Norefjell. Jeg aner ikke hvor mye jeg bør ta med av forskjellige ting. Har sett pakkelister, men de virker mer avanserte enn det stadiet vi er på. Vi har egentlig ingenting av utstyr bortsett fra telt og sovepose, så jeg tenkte jeg skulle få til en pakkeliste med ting som jeg MÅ ha, dvs at jeg utelukker alt som kanskje ikke er nødvendig hvis dette blir vår eneste tur. Orker ikke kjøpe inn en drøss med ting før jeg ser om jeg overlever første tur :( .

Så, hva bør jeg ha med? Gode turklær har jeg masse av, men hva annet?

Hvilken størrelse på sekken bør jeg ha?

Hvor mye vann bør jeg beregne til meg selv for 2 dager?

Hva slags brenner kan jeg nøye meg med for en jomfrutur?

Hvor langt kan vi gå? 5 km pr dag er vel litt lite?? Vi er ikke så godt trente i friluftsverdenen, kan man si.

Hva slags temperatur er det på norefjell?

Bikkja skal være med, og jeg regner med at jeg har full kontroll på utstyr til han, men kommenter gjerne listen:

1. hjelp

vannskål/matskål

potesokker

mat/vann

tursele

Hoggorm-tabl.

Dette blir spennende!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta med salisyltalg / potesmøring til lille Voff.

Skal du bære med deg alt vannet for en person i to døgn får du en j... tung sekk.

Du vil trenge minimum 4liter vann/person/dag, og dette er egentlig veldig lite, så du vil føle ubehag.

Brenner:

Her er det lommeboka di som bestemmer.

Det billigste er hjemmelaget rødspritbrenner (pepsi canstove)

En enkel gassbrenner fungere på sommerstid, og koster ikke mye, men gassboksene koster, så det blir dyrt i lengden.

Jeg vil anbefale en Coleman 550 eller 400/442

Dette er bensin brenner.

For to voksne og en hund, kan du beregne under 0,5 liter miljøbensin/døgn på sommer.

Hvis du begrenser det til kun mat og kaffekoking, klarer du deg med 2 desiliter/døgn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra spørsmålene dine regner jeg med du skal sove i telt og ikke hytte?

Vanskelig for meg å lage en full pakkliste til dere, men generelt bør dere ha et "sett" med klær som dere har på dere, og ett "sett" med klær som er tørre i sekken. Iallfall når det gjelder sokker, undertøy osv. Prøv å kutte litt ned på "kjekt å ha" lista, sekken blir nok mer enn tung nok uansett...

Når det gjelder brenner tror jeg at jeg vil anbefale gass, ettersom den er enklere å håndtere og dere vel ikke har tenkt dere på de store vinterutfluktene enda. Som runegutt er inne på har gass visse ulemper, men etter min mening er det ting som først spiller inn når man skal på litt flere og mer avanserte turer.

Ikke legg opp alt for bastant lengde på turen. Jeg pleier ofte bare å peke ut et "område" jeg vil være i, og så vil vær og dagsform bestemme hvor langt det blir. Men siden dette er deres første tur, tipper jeg dere ender på 10-15 km pr. dag. Husk at det viktigste er ikke hvor langt man har gått, men hvor gøy man har hatt det.

I utgangspunktet ganske behagelig tempratur på Norefjell på denne tiden. Vær imidlertid oppmerksom på at det kan bli ned mot 0 på natta, så ta med en sovepose som tåler dette. Kan også være greit med litt varme klær å ha på om kvelden, selv om det kanskje er meldt 15-20 grader på dagtid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk med kart og andre som kjenner området for tilgang til vann. Det er utrolig kjipt å måtte basere seg på medbrakt. Selv om det bare er for to dager.

Kart og kompass anbefales :(

Brenner:

Stort sett enig med runegutt. En enkel gassbrenner fungerer bra. Men ettersom f.eks. vind har stor innvirkning på oppvarmingen kan det hende at dere vil vurdere noen kroner ekstra og rive i et ferdig sett med kjele, stekepanne, vindskjerm og brenner, f.eks. Primus EtaPower EF. Spesielt kjekt dersom dere ikke har kjele/stekepanne fra før - og denne varianten gjør at forbruket av gass blir vesentlig lavere enn kun å ha en enkel brenner. hos XXL koster EtaPower 900,- nå.

Gassbokser får dere for 45,- (225 grams) på Obs! og en del bensinstasjoner.

Ellers kan det være kjekt å ha noen kategorier som knagger for hva dere skal ha med:

Klær

Mat / drikke

Hygiene

Kjøkkenutstyr (husk kopper, tallerkener, bestikk og *fyrstikker*...)

Overnattingsutstyr (Telt/Sovepose/Underlag)

Myggbeskyttelse :)

Praktiske småting

- Kniv/multiverktøy

- liten sag (kanskje ikke her uten bål og på fjellet?)

- førstehjelpsutstyr (pinsett, plaster, compeed mot gnagsår, kompress, bandasje, antiseptisk salve etc..)

Gjengivelse av test av kokeapparat (enda bedre den originale artikkelen - som jeg ikke fant i farta):

http://www.xxl.no/xxl_templates/magasinArtikkel____37835.aspx

Sprit, gass eller parafin/bensin:

http://www.friluftsliv.no/files/image/pdf/000001.pdf

EtaPower hos XXL: http://www.xxl.no/xxl_templates/Produkt____50831.aspx

EtaPower info hos Primus: http://www.primus.se/primus/Products/product_sheet.asp?ItemId=51706

EtaPower film, Primus: http://www.primus.se/primus/Flash/Produktfilmer/player_pretasv1stor.html

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Ser ingen grunn til å ha med potesokker og potesmøring på en 2 dagers tur. Bikkja har vel vært utendørs før?

-Vann drasser man ikke på. Det er små vann og bekker overalt, også på Norefjell vil jeg tro, men sjekk med kartet.

-Kjøp en billig og enkel gassbrenner og en gassboks. Det holder til en enkel tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange tilbakemeldinger. Har ingen som jeg kan låne brenner av, så jeg får investere i en.

Men jeg må investere i en sekk. Har en på 35 L, men jeg bør kanskje ha en større sekk. Holder 60 L til sommerturer som ikke er så lange?

Kommer til å ta med potesokker. Bikkja mistet en klo på fjellet for et par år siden, og skulle gjerne hatt potesokker da. Labbefett trenger jeg ikke, smører innimellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg må investere i en sekk. Har en på 35 L, men jeg bør kanskje ha en større sekk. Holder 60 L til sommerturer som ikke er så lange?

Det kan hende du trenger mer enn 60 liter. Teltet og soveposen tar mye plass så det kommer an på hvor store de er og hvordan dere pakker det. Hvis dere deler på teltet og tar soveposen på toppen av sekken kan det gå bra. Nybegynnere har i tillegg en tendens til å pakke med seg alt for mye og store ting så jeg tipper du bør satse på en rundt 75 liter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen som jeg kan låne brenner av, så jeg får investere i en.

Heh. jeg må virke som enreresentant for XXL - noe som jeg definitivt ikke er, men mellom fruen og meg har vi begynt å kalle det for mitt "Ikea" ettersom jeg stikker innom der for å kjøpe nips til "turhuset" dvs. turutstyr...

XXL har i høstkatalogen sin et komplett (dog litt lite) stormkjøkken som har en rødspritbrenner, til 199,- (2 kjeler + stekepanne inkludert). det er 27-3 modellen som du ser på siden her:

http://trangia.se/2841.serie_27.html

Går du for en enkel gassløsning har de også tilbud på et helt enkelt gassbluss som du skrur oppå en gassboks til 199,-

http://209.85.135.104/search?q=cache:hKnF_fSYdr0J:www.xxl.no/xxl_templates/gotoprodpage.aspx%3Fpageid%3D50829+primus+mimer&hl=no&ct=clnk&cd=1&gl=no

(av en eller annen grunn finner jeg den ikke direkte på xxl sine sider, men så den i butikken og den står oppført i høstkatalogen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode tips her:) En trenger ikke noe voldsomt om en bare skal på en liten todagerstur. Er jo litt greit å tenke over maten, så en ikke trenger å dra på så mye ekstra. Vi har ofte med litt ekstra god mat om vi ikke skal så langt, skal vi lengre blir det for det meste real turmat eller noe i den duren;)

Til bikkja er det også greit å ha med strikkbånd og et magebelte til turen, om hunden må være i bånd. Og noe til å feste den i når dere stopper. Wire hvis hunden tygger bånd. Hvis hunden skal sove ute eller i forteltet kan det være greit å ha den festet i et godt bånd. Særlig hvis det er en som liker å være litt "fri";)

I førstehjelpsskrinet mitt har jeg bla. kirurgisk strip, sortsteip, sterile kompresser, liten men god saks og vetflex-bandage. Kjekt for både hund og eier hvis en må stripse i hop et sår. Vetflexen er fleksibel og holder seg stortsett fast av seg selv:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.