Gå til innhold
  • Bli medlem

Hoggorm på Norefjell??


CamillaC

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg har sett huggorm flere ganger på litt over 1000m. Det er langt over tregrensen i det området.

Ja, det er utrolig hva man ser i blant...

Tregrensen på Norefjell går på ganske nøyaktig 1000 meter så hvor du har vært hen lurer jeg litt på.

Hoggorm eksisterer overhodet ikke høyere enn den "Lågalpine" sonen i Norge. Den finner ikke næring der. Selv i denne sonen er den ekstremt sjelden. Vekslevarm som den er oppsøker den jo ikke akkurat områder som er kalde heller, logisk nok.

Så noen grunn til å la seg skremme av viddehoggorm eller høyfjellsslanger er det nok ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er utrolig hva man ser i blant...

Tregrensen på Norefjell går på ganske nøyaktig 1000 meter så hvor du har vært hen lurer jeg litt på.

Hoggorm eksisterer overhodet ikke høyere enn den "Lågalpine" sonen i Norge. Den finner ikke næring der. Selv i denne sonen er den ekstremt sjelden. Vekslevarm som den er oppsøker den jo ikke akkurat områder som er kalde heller, logisk nok.

Så noen grunn til å la seg skremme av viddehoggorm eller høyfjellsslanger er det nok ikke.

Skjønner du vet veldig lite om huggorm :D

Jeg har aldri vært på Norefjell. Jeg sa bare at jeg har sett huggorm flere ganger på fjellet over 1000 moh. Langt inne på snaufjellet. Og i de aktuelle områdene kan du ikke se skog uansett hvor du dreier hodet ditt. På snaufjellet er det masse mus og et enormt matfat til huggorm.

Et råd til deg panda. Ha deg ut i naturen istedet for å lese misvisende bøker. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri vært på Norefjell. Jeg sa bare at jeg har sett huggorm flere ganger på fjellet over 1000 moh.

CamillaC spurte om Hoggorm på Norefjell. Du uttaler deg først skråsikkert om det, for deretter å innrømme at du aldri har vært der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CamillaC spurte om Hoggorm på Norefjell. Du uttaler deg først skråsikkert om det, for deretter å innrømme at du aldri har vært der.

Jag syns nog det var du som uttalte dig skråsikkert. "Over tregrensen finner du neppe Hoggorm."

fuglehunden har aldrig påstått något om Norefjell. Han skrev bara att han har sett huggorm över trädgränsen. Det finns ingen orsak att betvivla det. Huggorm trivs inte i skogen. Det är för mörkt där. Den behöver sol för att värma sig, d.v.s. öppet land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der tar du nok grundig feil haraldn. Hoggorm trives utmerket i skogen, på Ølve(vestlandskysten) kryr det av hoggorm i skogen. Hver gang jeg var der i barneårene såg jeg hoggrom der og jeg måtte gå med gummistøvler.

Her i Kvam Herad har jeg sett hoggorm på 1000 moh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der tar du nok grundig feil haraldn. Hoggorm trives utmerket i skogen, på Ølve(vestlandskysten) kryr det av hoggorm i skogen. Hver gang jeg var der i barneårene såg jeg hoggrom der og jeg måtte gå med gummistøvler.

Her i Kvam Herad har jeg sett hoggorm på 1000 moh.

Er du så sikker på at det var huggorm du så da? De kan lett forveksles med andre typer.

Huggorm lever i skogen også. Men de trives best der det er åpent og gjerne over tregrensen. Huggorm trenger sol og varme for å kunne trives. Huggorm ligger som regel bare åpenlyst når det er varmt og sol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg er sikker, jeg gikk hele tiden med onkelen og faren min. Vi har en eigendom der attmed sjøen og der ligger det en slette med våre gamle campingvogner. Og på stien ned til sjøen tok onkelen min hoggorm med en stokk støtt og stadig til tross fredninga(mange unger som springer ned og opp stien). Han har blitt hugget etter mange ganger.

Husker svært godt dette mønsteret.

Vipera_berus_(Marek_Szczepanek).jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haraldn: Jeg svarte på spørsmålet "Finnes det Hoggorm på Norefjell" ? med "nei de finnes ikke over tregrensen". Tror de fleste skjønte både spørsmål og svar her. I motsatt fall, sjekk topic.

Norefjell er et fjellområde hvor jeg ferdes mye. Tregrensen går på rundt 1000 meter og klimaet er ganske kjølig og skiftende selv om sommeren. Det er meget lite trolig at en hoggorm skulle forville seg helt oppå der. Norefjell ligner på ingen måte et område hvor det er naturlig for den å leve.

At Hoggorm ikke finnes i skogsområder slik du hevder er ren tøv. I skogene rundt Oslo f.eks er det mye Hoggorm. Før var det til og vanlig for turgåere å bruke gummistøvler i marka for ikke å bli bitt. Jeg har tatt endel bilder av orm i marka selv om de er sky og forsvinner fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haraldn: Jeg svarte på spørsmålet "Finnes det Hoggorm på Norefjell" ? med "nei de finnes ikke over tregrensen". Tror de fleste skjønte både spørsmål og svar her. I motsatt fall, sjekk topic.

Norefjell er et fjellområde hvor jeg ferdes mye. Tregrensen går på rundt 1000 meter og klimaet er ganske kjølig og skiftende selv om sommeren. Det er meget lite trolig at en hoggorm skulle forville seg helt oppå der. Norefjell ligner på ingen måte et område hvor det er naturlig for den å leve.

At Hoggorm ikke finnes i skogsområder slik du hevder er ren tøv. I skogene rundt Oslo f.eks er det mye Hoggorm. Før var det til og vanlig for turgåere å bruke gummistøvler i marka for ikke å bli bitt. Jeg har tatt endel bilder av orm i marka selv om de er sky og forsvinner fort.

Jeg kan ikke se at noen har hevdet at det ikke finnes huggorm i skogen.

Hvor høyt er Norefjell? Og hvordan ser det ut over tregrensen? Jeg har aldri vært der. Tror jeg.

Trives smågnagere der så er det ikke umulig at huggorm også kan trives der. Den spiser ikke kongler :twisted:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hytte på ca. 850 meter s høyde på Norefjell og 100 meter bortenfor hytta er det alltid hoggorm på sommeren. Når det gjelder området du skal gå (tempelseter), Camilla, tviler jeg veldig sterkt på at du treffer på hoggorm.

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres bra ut :shock: Etter å ha lest diverse tråder her om huggorm i soveposen så ser jeg for meg to hysteriske jenter på tur.

Jeg tror sjansen for at du finner huggorm i soveposen er like stor som å vinne i lotto. Jeg leter nesten alltid etter huggorm på turer og det er veldig vanskelig å finne de.

Nyt turen uten å tenke på ormen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Har funne hoggorm 1300 m.o.h. i fjellet mellom Valdres og Gudbrandsdalen i Nord-Fron kommune.Tregrensa går rett nok til i overkant av 1000 m.o.h.her,men det er likevel langt over denne.Fann faktisk to hoggormar med 10 meters avstand i steinrøysa i sørsida av eit fjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norefjell vet jeg ikke hvor er.........men hoggorm i rundt 1000 m.over havet er ikke uvanlig her i nord østerdalen. (det kommer an på varmen og mattilgangen)

Men bare ta en prat med dyrlegen så får du sikkert resept på tabletter og ellers gode råd om hva du bør gjøre, hvis noe skjer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror sjansen for at du finner huggorm i soveposen er like stor som å vinne i lotto. Jeg leter nesten alltid etter huggorm på turer og det er veldig vanskelig å finne de.

Nyt turen uten å tenke på ormen.

Har du lyst til å se hoggorm, bør du ta deg en tur i Kjekstadmarka eller på Hurum på våren (i mai/juni). Da pleier jeg ofte å se dem når de soler seg. Resten av året ser jeg dem ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har støtt på hoggorm flere ganger i Valdres opp mot 1100 moh.

En ting jeg har lurt på lenge er om det finnes hoggorm i JOtunheimen. Jeg har aldri støtt på hoggorm her, og har heller aldri hørt om det. Men de stedene jeg har støtt på hoggorm i Valdres ligger jo ikke langt unna Jotunheimen geografisk, og terrenget og høyden over havet skiller seg heller ikke spesielt fra Jotunheimen, og da synes jeg kanskje det er litt rart at det ikke finnes hoggorm i Jotunheimen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.