Gå til innhold
  • Bli medlem

Gnagsår på intime deler...


Tursjura

Anbefalte innlegg

Hei,

Etter noen år med forsiktig overtalelse har min samboer blitt en aktiv fjellvandrer, og det er jeg selvsagt veldig glad for. Men han har et problem som truer med å gå på turgleden løs, og det er at han får gnagsår mellom lårene og mellom rumpeballene :) Noen som har tips for hvordan det kan løses? Han har relativt kraftige lår som gnisser mot hverandre når han går, og med litt svette innblandet resulterer dette i såre områder, noen ganger med vannblemmer. Det er jo lett å forstå at det ikke er særlig behagelig... Alle tips mottas derfor med takk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette kalles ofte infanteri-ild! Ikke godt! Det eneste som er værre er "gnagsår" bak pungen :roll:

Her er noen gode tips:

-sørg for å være ren! Det er ikke flaut å ha med seg intimservietter!

-tørr er heller ikke dumt. Død over bomullsboksere! Ull og syntetisk er bedre. Syntetisk lukter derimot ikke helt blomst etter en dag eller sju...

-sørg for at boxeren ikke har sømmer på innersiden av lårene. Eller at de er helt flate. Dressmann sine er håpløse!

-talkum kan kanskje hjelpe.

Når det er for sent:

-vask godt! Og sørg for at ALL såpe er borte!

-smør med Hydrokorteson 1% krem eller salve over natten! Salven kan også brukes som smøring når marsjen fortsetter om ikke alt er helt bra.

God tur videre!

H.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Temaet måtte dukke opp :roll:

Prøv tettsittende undertøy med lange "ben" i 100 % syntetisk materialer. De skal helst være meget tettsittende mellom lårene og helt opp, og ikke "sægge". Det som skjer er at undertøyet limer seg til lårene slik at friksjonen er mellom de to benene til undertøyet, og ikke mellom hud og undertøy eller hud og hud.

Slike får man kjøpt nærmest overalt, eksempelvis i 1. etasje hos Steen & Strøm i Oslo.

Vinterstid funker lignende undertøy i ull fra Devold (og sikkert mange andre merker og).

Når det gjelder gnagsår på steder som normalt ikke dekkes av undertøy så er renhold tingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Temaet måtte dukke opp :roll:

Prøv tettsittende undertøy med lange "ben" i 100 % syntetisk materialer. De skal helst være meget tettsittende mellom lårene og helt opp, og ikke "sægge". Det som skjer er at undertøyet limer seg til lårene slik at friksjonen er mellom de to benene til undertøyet, og ikke mellom hud og undertøy eller hud og hud.

Slike får man kjøpt nærmest overalt, eksempelvis i 1. etasje hos Steen & Strøm i Oslo.

Vinterstid funker lignende undertøy i ull fra Devold (og sikkert mange andre merker og).

Når det gjelder gnagsår på steder som normalt ikke dekkes av undertøy så er renhold tingen.

Ja dette tror jeg du burde prøve. Jeg har aldri opplevd lignende selv, men kan tenke meg at det er veldig ubehagelig.

Pass på at det ikke gnisser når du går. Litt bandasje eller tape vil også hindre gnissing. Bruk klær som lufter godt så ikke huden blir våt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke teip.

ikke ikke ikke.

vanskelig å få teipen til og dekke godt nok (stort nok område) og vil gnage i "hjørnene"

og det blir tett og hindrer det fra å lege seg selv..

Pluss at sportsteip er ikke digg og fjerne fra innsiden av låret, særlig ikke fra ett gnagsår.

(forsøkt uten særlig hell på en relativt lang oppklaringsøvelse i grønt :D )

lufting er det som funker best, dropp undertøy om natten.

vaselin og spenol etc hjelper best hvis det brukes når man kjenner att det gnager "litt", før det blir plagsomt.

stort sett holder det og fjerne bomullsbokseren, og gå over til noe mer egnet.

vet flere som bruker sykkelshorts under turbuksa med godt hell..

selv holder jeg meg til ullbokser av odørmessige årsaker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke noen ekspert på området, men min erfaring med gnagsår er at dem kommer når ting 'gnisser', altså sko/bukser/sokker osv. ikke sitter tight. Kjøp lang tights uten sømmer i midten. Ikke ull, tipper det slites istykker ganske raskt. Da må du hvertfall kjøpe ull som tåler litt slitasje.

Dersom han får sår i baken må truse e.l. som gnisser unngås. Men sår imellom rumpeballene...??? Det har jeg aldri hørt noen nevne, men det er kanskje en grunn til :) hehe

Lykke til, flott med et anonymt fjellforum man kan dele erfraringer :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når tørt og rent ikke er mulig eller hensiktsmessig, og områder som ikke dekkes av f.eks. tettsittende tights blir lidende er jeg som en skrev i et tidligere innlegg veldig for vaselin. Vaselin er rimelig og enkelt, og hvis man driter i fordommer og tabue en stakket stund, så kliner man en god klump innimellom baki der. Reduserer friksjon og sårhet som bare det, og så får man heller rydde opp ved neste storrengjøring. Langt bedre enn rød, brennende hud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 år senere...

Etter en lang, varm og klam dag i hagen satt jeg her og letet etter en kur for mine såre lår. Etter å ha lest mye om tights og lange boksere så jeg det jeg egentlig visste. Zinksalven! Brukte det mye på befalsskolen, men nå var det gått i glemmeboken. Husker vi kom inn på kasernen under oppøving rett før en øvelse og en av de andre klaget over gnagsår bak i kløften. Jeg tok tak i hånden hans, trykket en stor dose zinksalve i den, så han inn i øynene og sa "gni det inn!" Etter øvelsen kom han og takket dypt og meget for redningen. Jeg skal på apoteket i morgen! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange flotte og nyttige svar her.  En underbukse er ikke bare en underbukse, det skjønner jeg nå.  Jeg må nok slutte å ta den som ligger sirlig brettet øverst i bunken av underbukser.

Men jeg er til en viss grad miljøskadd.

Den gang i steinalderen, befalsskolen i Luftforsvaret,  var det kun to størrelser:  "For liten" og "for stor".  Særlig "for stor"  Vi hadde "boxere", og engang fikk 4 mann plass i en.  Resultatet av disse boxerene var at de samlet seg som en ball i rompa, noe som var mer enn plagsomt på utmarsjer.  Huden skiftet stadig farge ti rødere, og det ble selvfølgelig eksem av det.  Noe jeg plagdes med i flere tiår etter på.  Det eneste botemiddlet vi hadde var en tube med talgsalve. Hvorfra denne talgen hadde sitt opphav, men odøren fikk oss til å tenke.  Den var primært mot gnagsår - på føttene, men siden det også var gnagsår i rumpen, dugde en også der, hvert fall trodde vi det

Og dette med å klø sg mer eller mindre diskret på en lørdagskveld på perm, gjorde av vi befalselever var lette å identifisere, selv på langt hold.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en tjukkas og sliter derfor med gnagsår mellom lårene når jeg ikke har boxer med lengre ben. 
Sikkert bra med petroliumsprodukter (vaselin), men min erfaring er at om man bruker en salve/ krem som trekker inn i huden (solkrem, fuktighetskrem el. annet man finner i kjærestens veske), blir det bare verre. Huden blir på en måte rå/fuktig og friksjonen øker. YMMV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sinksalve og talgfett funker. Foretrekker sinksalve da den ikke lukter harsk sau. Og denne salven sitter lengre enn Spenol og vaselin. Jeg har sluppet å bli tvunget inn i store truser og ikke gnisser mine lår, men jeg har noen timer på hesteryggen bak meg :P 

Vanlig fuktighetskrem med masse rare ingredienser i, og med parfyme, er ikke bra å bruke. Tvert i mot kan det gi litt brannsår. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I motsetning til @Gittiamo, er enkelte av oss skapt kraftige og styrketrening (i ungdommen....) har liksom ikke gjort  oss mindre mottakelige for denne slags utfordringer:angry:.

For min egen del så er det første å finne en BUKSE som er ROMSLIG.  Deretter åpne alle luftemuligheter, inklusiv SMEKKEN. Bruker også seler i steden for belte for å få bedre lufting.

På lengre turer er det viktig å bytte underbukse regelmessig, slik at man er forholdsvis tør i undertøyet. (Bruker selv Devold , men skal prøve i sommer en Aclima:

http://www.magasinet.no/99/aclima-proshop/aclima-proshop-coolnet/aclima-coolnet-shorts-w-windstop-laguna

Sinksalve er med og påføres dersom jeg kjenner det begynner å lugge.  

Kanskje Talkum i skrittet er noe å prøve som også en preventiv "pille" ?  ( jeg har jo det på skulderen og fotbladene, så hvorfor ikke ..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kluet er å være litt føre var og sjekke hvilke bokser/tigths som passer dine lår før langtur og ikke minst korrekt størrelse.   Hvis ikke venter et smertehel***e for hvert steg og turkosen mister for sin tilstedeværelse ☺

 

Jeg ser flere anbefaler å smøre vaselin før tur,   men har ikke prøvd dette selv ☺ 

Zinksalven er helt fantastisk!  Er du tidlig ute og får smørt deg,  kan dagen etter være reddet. 

Endret av lønning
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ref. min forrige post om Aclima  coolnet underbukse. I dag ble det en rolig topptur/treningstur ( 1 time i pulssone 1).  Må bare innrømme at denne underbuksen er fantastisk!

Så for min egen del så er jeg sikker på at problemet er løst med komboen en luftig bukse og Aclima'en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få han til og gå med stringtruser! Blir iallefall kvitt problemet med gnissing på lårene, men blir kanskje værre lengre opp, og inn?

Har selv opplevd boxere som ruller seg opp og gnisser på innsiden av lårene når jeg sykler, løper og går, men jeg tok en sånn kvinnfolk tights og klippet den av ved knærne og trødde på meg, og har aldri hatt det problemet igjen.

Faktisk behagelig og gå med, under shortsen/buksa:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Landsem

Det er ikke noe instant fix men et langsiktig insentiv til å gå mer. Dersom han begynner å gå mye, langt og ofte, gjerne med litt høy puls, så vil både lår og rumpeballer slutte å gnisse av naturlige årsaker ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.