Gå til innhold
  • Bli medlem

Impregnering av kart


Anbefalte innlegg

Annonse

Kjøp lamineringsplast og bruk et strykejern i stedenfor lamineringsmaskin. Eller å bruke sånn plast dem bruker for å beskytte bøker, husker ikke hva det heter, men det blr solgt på dem fleste bokhandlere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 år senere...

@Ole Gerhardt Johnsen Joa, men nå tenkte jeg primært på kart jeg skriver ut selv; f.eksempel blir en 5-6 dager tur over Hardangervidda typisk to tosidige A3-ark i 1:50000, noe som fort gir en ganske grei vektbesparelse i forhold til DNT-kart, og som ikke minst, via tjenesten til @Torstein Ingebrigtsen Bø her, er gratis :-)

Litt googling resulterte i innkjøp av NikWax Map Proof fra outnorth; kr. 79,- og bør holde til en hel liten haug av slike utskrifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah... hva med å kjøpe rite-in-the-rain-papir?

http://www.riteintherain.com/copier-paper-200-white-sheets-8-1-2-x-11

 

Fungerer bra til geocachelogger som gjerne får oppleve flere årstider. Riktignok i boks, men ikke alltid vann- eller kondenstett boks. Papiret kjennes litt fett ut, men ikke som bakepapir. Går greit å skrive på det med penn eller med laserprinter (har ikke prøvd blekkskriver).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke de fleste nye kart laget i plast?

 

Nei de fleste kart, er fremdeles i papirformat. :) Men en får kjøpt både laminerte (for mindre områder) og og nå også myke plastkart. Men med laminert blir, så det over et ganske begrenset område. Og en få lite oversikt. Og store lamminerte (eller plastkart) vil "i alle fall" ikke jeg ha. De nye plastparten har jeg ikke kjenskap til.

 

Men jeg har aldri hatt problemer med papirkart og kartmappe, i de ca 40 år jeg har benyttet dette. Og alle kartene er fremdeles i bra stand. Og jeg har aldri hatt et ødelagt papirkart. Så personlig, så fortsetter jeg nok med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.