Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips på enkle fjellturer i nordland


aico

Anbefalte innlegg

Jeg, kjæresten min og en valp på 6 mnd. skal kjøre kystriksveien fra Trondheim til Tromsø i midten av september. Vi har ca. 2 uker til disp. og har lyst til å komme oss noen turer i fjellet. Turene må ikke være for luftig da kjæresten min har litt problemer med høyde. Valpen klarer vel brasene bare vi tar oss god tid og hviler nok, så det kommer nok ikke til å være ett problem. Vi ønsker oss vakker natur og kan gjerne gå langs sti, men det må altså ikke være for eksponert.

Alle tips mottas med stor takk !!

Haakon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenkte dere toppturer eller mer som vandringer?

Som navnet sier er kystriksveien mer en kystvei, så de lange fjellvandringere er det ikke her. Da må dere ta avstikkere innover i landet (Lomsdal, Børgefjell, Saltfjellet osv. )

Det første skikkelige fjellet dere kommer til er Heilhornet. Fin tur som anbefales. http://www.kjiver.no/heilhorn.htm Om dere liker fjelltopper er det noe eget og magisk over akkurat det synes jeg. Man kommer fra flate trøndelagen og ser dette flotte massivet rett opp fra havet.

Det andre skikkelige fjellet må jo være de 7 søstre. Ikke kjør forbi uten en tur på en av dem - eller flere. http://kjiver.no/7sostre.htm

Etter som dere kommer videre nordover blir jo fjellene råere og råere (synes jeg), og jeg anbefaler å ta kontakt med noen av de lokale turistkontorene for hjelp.

Har for øvrig en del turer på min hjemmeside som er for den første delen av turen deres da. For konkrete råd ang. Sør Helgeland så kan dere gjerne sende en PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tortenviktinden er en fin topp mellom Mo i Rana og Stokkvågen (Lurøy). Ikke luftig å gå opp, men på toppen har du utsikt til det meste! Bare pass på potene til småen, det er stort sett berg hele veien opp :-s Utgangspunktet er Flostrand. Rana Spesialsport og Rana Turistforening kan sikkert ellers gi deg gode tips på helgeland.

Turjenta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode tips !

Jeg må studere litt kart å få litt oversikt.

Kjiver: Turene jeg ser for meg hører nok til i kategorien topp tur, men det er lett og forbinde det med luftige turer, så dette blir mer en mellomting - ...toppvandring ?

Jeg har også fått en del andre tips, så jeg har vel allerede flere alternativer enn vi kan rekke å gjennomføre. Uansett tur så kommer det en rapport etterpå :(

Haakon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.