Gå til innhold
  • Bli medlem

telemark vs Randonne


heihal

Anbefalte innlegg

Hei, tenkt å kjøpe meg ett par ski til toppturer..

men vet ikke helt hva jeg skal velge mellom av telemark og randonne ski. Noen som har no erfaring og meninger om hva som er best??

i såfall hvilket utstyr anbefales å kjøpe?(sko, binding og ski)

er omternt 184 høy og veier 65 kg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

det meste ekstreme som kjøres skjer med fast hæl, det er jo ikkje til å stikke under en stol at det er lettere å ha kontroll. men personlig kjører eg telemark, og synes det er gir en bedre følelse enn alpint. hadde lettere for å føle at eg bare var med da eg kjørte alpint... syns forøvrig pudder er lettere å få til på telemark!

og så brenner det så herlig i låra når man har kjørt et stykke :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåja, kan køyre rimeleg aktivt på Telemark også:

Men rett skal være rett, mange, som blant annet Davo Karnicar køyrer randonne og eg skal være litt forsiktig med å kalle han "chicken" :wink:

Har du to stykker som køyrer ned ei fjellside, ein på randonne og ein på Telemark så får garantert feite Telemarksvinger all oppmerksomheta. Det er eit praktfullt syn å sjå gode telemarkskøyrere i fri utfoldelse. For å låne eit sitat av P.W Zapffe, så står randonne til Telemark som bokøl står til champagne :shock:

Desverre må mange gamle Telemarkshelter gå over til randonne for å minske kneslitasjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jepp, takk for svar :shock: men har hørt at man i østerrike osv i landene nedover omternt bare bruker randonne ski.. må vel være en grunn til dette også, eller??

De har ikke tradisjon for telemark og turski på samme måten som vi har det. Dessuten går det an å kjøre vanskelige steder med fast hæl, det sliter mindre på knæra som tidligere poengtert, og det er faktisk lettere å gå opp med rando enn med ordinær tele. randotele er sikkert like lett.

Hvis du ble overbevist nå, så vil jeg anbefale deg å velge utstyr som har leddet mellom sko og binding, ikke leddet binding. Lavere vekt(!!!) og ingen forskjell i utløsning ved kjøring, og det har blitt ganske greit utvalg etterhvert. Hvis planen din er å kjøre mest i anlegg og gå litt ekstra for pudder fungerer leddede bindinger helt greit, men det er ikke det folk gjør mest av i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har telemark men skulle gjerne ha bytta til randonee. Jeg behersker telemark bra, men med randonee kan man klemme mye hardere til. Synes også det er litt teit å ta telemarksvinger når man kjører med utstyr som er stabilt nok for vanlige svinger, det gjelder jo det meste av moderne telemarkutstyr for skiheis og toppturbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alpinski gjør det vesentlig greiere å kjøre bra på forskjellig føreforhold, det er også i utgangpunktet mer stødig og absolutt å foretrekke hvis en skal kjøre på interessante plasser, fordi risikoen for et 'plutselig, helt uforutsigbart og uventet fall, men hadde full kontroll..' er mye mindre.

Mange som driver oppe i fjell i Nisse (Norge) har aldri kjørt på alpinski, og da er vel telemark et naturlig valg.

Nå i dag så er jo skiene og utstyret ellers stort sett av samme kaliber, ingen som kjører på pinnski i fjellet lenger, selv om det er telemark.

Jeg opplevde å få vesentlig større skiglede ved å dompe telemarkskia og gå over til alpine turski (Randonee).

Man kjører vel stort sett på ski for å ha det morro, og da spiller det vel egentlig ikke noen rolle hvor fort eller gæli det går, bare man trives med valget sjøl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med Okv.

I tillegg er det poeng HVOR man skal kjøre. Hvis det kun er snille nedfarter, med lange slake bakker og lang innsteg så kan telemark være tingen. Hvis det er mer Hurrungane- eller Sunnmørsalpeneforhold så ville jeg ha satset på rando.

Men når telemarkutstyr er såpass lik rando både med hensyn til vekt og utforming på skiene, tyngde og stivhet på skoene, så ser jeg ikke den helt store fordelen med telemark. Begge deler blir nesten like tungt og kjipt og gå med, slik at valget beror på hva man vil kjøre ned med. Til de snille nedfarter med lange skale bakker kan man derimot bruker lavere telemarkstøvler og noe lettere ski. Da er ikke farten tingen slik at man kan alternativ satse på stil - altså de perfekte telemarksvinger.

Jeg har tre par set-ups: vanlige fjellski, 6-7 år gammelt telemarkutstyr (altså lave støvler og lettere ski) og nye randoski. Alt til sitt bruk. :roll:

Begynner nesten å glede meg til vinteren. :wink::D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar..! har egentlig bestemt meg for å kjøpe randonne ski :roll: Men må innrømme at jeg ikke har så mye peiling på slike ski. Jeg behesker kjøring i bakken meget godt, og liker fart og gode svinger. Men hvilke ski egner seg til randonne? har hørt mye positivt om B3 og sweet daddy, men vet ikke helt om disse er de rette. Er også litt usikker i valg av støvler, er Scarpa Denali TT noe å satse på eller noen som har no erfaringer med annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar..! har egentlig bestemt meg for å kjøpe randonne ski :) Men må innrømme at jeg ikke har så mye peiling på slike ski. Jeg behesker kjøring i bakken meget godt, og liker fart og gode svinger. Men hvilke ski egner seg til randonne? har hørt mye positivt om B3 og sweet daddy, men vet ikke helt om disse er de rette. Er også litt usikker i valg av støvler, er Scarpa Denali TT noe å satse på eller noen som har no erfaringer med annet?

Har Snoop Daddy, Scarpa Matrix og Naxo NX21... Har bare prøvd det en gang, og det var i starten av mai..

Men skiene virker veldig fine. Etter sigende ikke de beste ved hard skare (v/ nedkjøring), men ellers veldig lette og gode å kjøre. Matrix-skoene er ganske myke ift. mange andre rando-sko, men dermed er vekten mindre også. Opplevde støtten bak leggen litt liten i høy fart nedover, men det får gå. Kanhende kjøper jeg et par andre rando-sko for å ha litt muligheter der... Scarpa-støvlene sies å passe de med bred fot, men jeg vet neimen ikke. De var ikke brede nok for min fot / lest. Har levert dem inn til lokal sportsbutikk som skal få blokket de ut, så det er egentlig ikke noe stort problem.. Naxo NX21 synes jeg virket veldig flotte.. Gode og raske muligheter for å justere dem etterhvert som det blir brattere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei!

Vet ikke om du har kjøpt utstyr ennå?

Til vinteren kommer Dynafit med en skoserie kalt Zzero. Visstnok bra saker, og svært lette (til rando å være).

Sjekk www.dynafit.at.

Sammen med dynafits bindinger er nok dette det letteste rando-alternativet.

Og i følge dem som har brukt det mye holder det mål om du ikke skal utføre de høyeste hopp...

G

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet hvorfor noen kjører randonne?! Egentlig ganske enkelt: De prøvde telemark og fant ut at "dette her fikser jeg ikke" og gikk tilbake til alpint! Telemark er selvfølgelig det morsomste! Det er selvfølgelig mer krevende, men det er jo det som er gøy! Rimelig kjipt når man fikser noe første dagen....sånn som snowboard...går det ann å drive med noe døllere?! Nei...telemark er tingen :D

Sam

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor vi ikke kjører telemark? Joda, vi prøvde.. det stemmer det. Men så fant vi ut at telemark-kjørere var en gjeng oppblåste selvgode dustemikler, også var det mer moro å kjøre alpint. Vi har aldri kommet i en situasjon hvor vi har tenkt: "Joda, om jeg hadde kjørt telemark så hadde jeg fikset det bedre..." Og dermed var det aldri noen grunn til å gå over uansett om alle som skrøyt sånn av det var oppblåste selvgode dustemikler.

-Foill no ja :-/

-RM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart er rando snillere med knær enn telemark. Mulig du kan kjøre mere progressivt i bratt lende med randoski også, MEN tror ikke en som mestrer telemarkskjøring har store problemer med å komme seg frem??? Har ikke opplevd dette selv, men har alltid meg meg muligheten til å kjøre litt passivt når jeg er på tur i vanskelige forhold.

Man bør velge det man selv har mest lyst til, men jeg vil anbefale å prøve begge. For meg er Telemark tingen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er forsåvidt ett fett så lenge man behersker det og har det gøy på ski. Selv konverterte jeg til alpint i fjor etter å ha kjørt telemark i over 20 år. Kanskje fordi alpint var nytt for meg, men jeg jeg syntes det faktisk var utrolig gøy å dra på skikkelig med skjærende svinger på isete forhold i bakke uten å måtte jobbe for å holde skjæret slik som på telemark. Investerte også i randonne utsyr: Dynafit vertikal ST bindinger som jeg satte på ett par Dynastar Legend 8800 og ett par Scarpa Spirit 3.

Jeg kan absolutt anbefale Dynafit bindingene. Har kjørt så hardt jeg klarer både i bakke og på fjellet uten at de har løst ut uønsket. Den eneste forskjellen jeg har merket er at randonnestøvlene er noe mykere og mer romslige (behagligere) enn alpinstøvlene mine med flex 120.

Rakk en del flotte toppturer med utstyret, og det første som slo med var at det føltes lettere å gå med randonne enn med telemark. Nå har det forsåvidt kommet nye telemarkbindinger med gåmodus. Det andre er at telemark er en litt tyngre og helt riktig mer utfordrende kjørestil. Men hvorfor gjøre ting vanskeligere enn det er. Med randonne merker jeg at jeg kan kjøre fortere, lengre og takler vanskeligere føre mye lettere enn med telemark. Det ble plutselig en del venting da resten av telemarksgjengen måtte ha flere pauser for å tømme låre for melkesyre.

Ett annet poeng er at for toppturer der siste bit tas på beina var det lettere å sparke trinn i hard snø og klyveklatre med rando-støvler enn med telemarkstøvler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid gøy å terge d som kjører alpint:) Ikke noe vondt ment. Har kjørt mye mer alpint enn telemark selv. Har blitt lite alpint de siste åra men. greit å kunne velge, ref poenget ang føret. Jeg er ivf mer sårbar på telemark. Ja..å det er noe herk å gå opp med og! Kjipt å drive å småjogge bak de på randonne, derfor vi tar så mange pauser på veien ned:)

Sam

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorvidt det er mulig å oppnå høyest kontroll på rando er i og for seg uinteressant.

for de fleste er antall dager på skia i løpet av sesongen begrensningen uansett.

det er lettere å kjøre alpint enn telemark, både teknikkmessig og fysisk mindre andstrengende.

det betyr mer effektiv kjøring. men det hjelper fint lite, hvis du liker telemarksvinger..

hvis du kan kjøre alpint fra før, vil sikkert morokurven være en del høyere på rando i begynnelsen,

siden du allerede behersker kjøringa, mens telemark gir deg ett par dager som nybegynner igjen, før du begynner å mestre

begge svingene.. begge deler er veldig gøy, og forskjellen mellom telemark og rando er ikke så stor, egentlig.

som alle poengterer, du får mer kontroll over skia lettere med rando, bedre kraftoverføring etc.

men telemark er morro læll, og det er ikke bare skia det kommer ann på.

mitt råd er :

lær deg og kjør på begge deler.. når du kan begge svingene, så kan du finne ut om du egentlig vil ha rando eller telemarkski, eller som noen av oss, ha begge deler. kjøp deg billige telemarkski i år, og billige alpinski har du kanskje allerede.. hvis ikke kjøper du dem når muligheten byr seg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen er så godt som like stive,(?) (her må noen som er mer hardcore enn meg på rando komme med innspill)

men felles for de fleste er att de er mer tilbøyelige for att noe sier "sproing"

dvs att de blir ødelagt i forhold til vanlige alpinbindinger..

de er også tyngre og dyrere.. så hvis du ikke trenger rando, ikke kjøp rando :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.