Gå til innhold
  • Bli medlem

Dom 4545m 1.8.2007


Lyngve

Anbefalte innlegg

Etter et par dager med daarlig ver i alpene, faar jeg skrive en rapport fra Dom for et par dager siden.

Med en mix av daarlig kondisjon (stillesittende kontorliv) og daarlig akklimatisering var Dom et litt merkelig valg. Jeg hadde rett i forkant sovet 1 natt paa 2600m (Furkapass) og hatt et par dagsturer opp til 3200m. Men med dette grunnlag aa begi seg ut paa en topptur til Dom, hvor man starter paa 1400m i Randa og skal opp til Dom paa 4545m, og saa tilbake til Randa pa ca 24 timer, var vel litt amibisiöst. Dom regnes for aa vere en av de mest fysisk krevende toppene i Alpene. Dessuten er det höyeste fjellet i Sveits, beliggende utelukkende i Sveits.

Ryggsekken var ogsaa unödvendig tung, fordi jeg ikke fikk plass paa hytte og derfor maatte väre self-supported. Og jeg valgte ikke normalruten (for mye sprekker for en soloist), men heller Festigrat. Og den har jeg hört saa mange forskjellige ting om. Alt fra PD+ til AD, og eksponerte isflanker opp til 50 grader. Jeg maatte derfor ha baade 2 isökser og en del annet tungt sikringsutstyr med, just in case.

36 bilder fölger her:

http://picasaweb.google.com/lyngve/0298Dom

og en (litt for hurtig skrevet) turraport paa engelsk her:

http://distantpeak.com/cms/story/183/dom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.