Gå til innhold
  • Bli medlem

Ritualer ved toppen


Mr Dalz

Anbefalte innlegg

Dette er et spørsmål som primært er rettet mot toppsamlerne rundt omkring, men også andre som våger seg opp fra dalene til toppene.

Har du et fast rituale når du kommer opp på toppen?

Vet at enkelte tar bilder av seg selv på toppen, eller rører varden. Andre igjen haster kanskje bare videre til neste topp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Må klappe varden varden, vettu! :lol:

Pluss et obligatorisk bilde av toppunktet.

Og vel nede att snur man seg, hilser fjellet farvel, og takker ydmykt for i dag! :lol:

Tar helst i varden, evt. pikker i den med skistaven. Fotoapparat har jeg som oftest glemt å ta med så det blir så som så med bilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god fjellryk er jo obligatorisk.

Men dessverre utgår ofte denne kosen fordi det ikke frister.

For eksempel så fristet det ikke når jeg kom i gjennomvåt shorts og ulltrøye opp på Skåla i 5 grader.

Da fristet det mer med tørre klær og så komme seg nedover i en viss fart.

Prøver å ta noen bilder som fanger opplevelsen, øyebilkket, atmosfæren der oppe.

Ofte så lønner det5 seg heller å ta bilder underveis, for det er da de morsomme situasjonene oppstår.

Vardebilde kan man jo ta, hvis været er tjukt kan man jo legge på utsikt i Photoshop etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekke om det er dekning for så å sende mobbe-sms/mms til kompiser som måtte være sammen med dama den dagen og ikke fikk perm til å bli med meg på tur.

Nesten litt dyreplageri av dem å tviholde på mennene deres på det er fint vær og topper som skal bestiges :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
Dette er et spørsmål som primært er rettet mot toppsamlerne rundt omkring, men også andre som våger seg opp fra dalene til toppene.

Har du et fast rituale når du kommer opp på toppen?

Vet at enkelte tar bilder av seg selv på toppen, eller rører varden. Andre igjen haster kanskje bare videre til neste topp...

Man har sine ritualer ja :)

Dette gjentar seg for hver eneste topp uansett vær:

a) gaule av stor fryd over endelig å _nådd_ toppen, gjerne felle en tåre og nusse varden

:lol: noter ned sirlig gpsens km og tidsforbruk

c) notere ned i dagboka alle detaljer om turen så langt inkl gps data

d) skrive sirlig en mms /sms til Eva og mor

e) spise, rikelig.

f) intens fotografering både av varde og utsikten

g) ta en dupp

Dette tar som regel en time, da har jeg nytt topp og utsikten såpass at jeg tåler nedturen og idet jeg går hjem kommer siste og viktige punkt:

h) gå 10-30 meter hjem fra varden, snu seg og bukke dypt i ærbødighet som takk for opplevelsen

Da først går jeg hjem for alvor

:D

post-511-133474481986_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta på toppvarden, glane rundt, ta bilder, spise mat, kanskje en toppskål OG ikke minst finne en liten stein som bringes med. Disse toppsteinene skal en gang i fremtiden slipes og pusses...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

back in the days hadde jeg en stygg tendens til å ta av meg på overkroppen for så å få det foreviget på film. En kald hobby som heldigvis døde ut etter noen år etter at jeg måtte feige ut på noen iskalde vinterturer. Det skal dog nevnes at jeg har bilder av meg selv svært lettkledd på ulike topper vinterstid på tre kontinenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De på de første 70-80 toppene tok jeg alltid bilde av varden med eller uten mennesker ved siden av, men etter å ha arkivert en del intetsigende bilder av steinhauger i tåke er ikke dette lenger påkrevet. Første topp på dagsturen belønnes med en sjokoladebit og et nuss av dama. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.