Gå til innhold
  • Bli medlem

Optimus Ranger brenner "urent"


kvikkas

Anbefalte innlegg

I dag tok jeg frem en ti år gammal Optimus Ranger som har ligget brakk i 7-8 år. Den er liksom ikke kjørt helt mange nok timer til at jeg kan la den kondemneres ennå, så jeg tenkte den kunne få et nytt liv som primusnr.2 på vår ganske primitive hytte...

Den brannt på første forsøk - men tanklokkventilen lakk, det virket som rensenålen kom opp før full effekt var nådd (går det an?) og den brannt litt urent. Jeg ikke mye erfaring med primusmekking, men bestemte meg for å prøve.

Tanklokkventilen lot seg åpne, og det virket som det hjalp å strekke en fjær inni den. Jeg strudde av dysa og monterte rensenålen igjen, først for høyt så primusen lakk og så tror jeg jeg traff riktig.

Men: Primusen brenner med en halvhøy orange flamme i tillegg til den blå den skal ha, og den kommer med ørsmå orange glister i flammen. Det virker nesten som det er noe i parafinen (lampolje av dyreste sort) som gjør det, hadde det ikke vært for at det er svært mye mer av det mens effekten justeres. Kan en del innenfor eller i forbinnelse til spindelen avgi rusk under effektjustering og dermed være problemet mitt?

Håper det er noen primusnerder her som har råd å komme med!

-kvikkasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

er ingen primusekspert, men det kan høres ut som en liten lekkasje.. så alt ut som det skulle når du hadde den i biter?

kan jo være "rusk" i systemet kanskje?

har du sett etter lekkasjer/ujevnheter i spruten uten att den brenner?

finnes nok skjemaer og feilsøkingsoversikter på google også.

snart dukker nok runegutt opp med løsningen, samt en anbefaling om å kutte ut lampeolje og bruke tennvæske istedet(noe jeg støtter fullt og helt!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøm tanken.

Skyll med sprit, et par ganger.

Fyll tanken med tennveske (2/3 full)

PS, sjekk at indre og yttre brennerskall ligger som det skal.

Forvarm grundig, og fyr opp.

HUSK:

Stillebrennere skal spriten brenne helt ut før man åpner og tenner med en fyrstikk. Hvis ikke kan man få "underburn" og må bytte indre og yttre skall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har opplevd at lampeolje av dyreste sort ikke fungerer. Den har for høyt fordampningspunkt og vil ikke brenne reint. Prøv Skikkelig parafin. Noen anbefaller tennvæske, selv bruker jeg kun miljøbensin. Dette gjelder min primus, har ingen erfaring med den du nevner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det Ranger 10 eller Ranger 199 du har?

Hvis det er Ranger 10, så ikke tenk tanken på å prøve bensin på den.

Lampeolje er ikke bra sort. For mye "lurium" som skal forhindre os og lukt.

På Ranger 10 kan du bruke Tennveske, Whitespirit, og parafin/diesel til nød (lukter ille)

Ranger 199 kan også bruke miljøbensin, og alcohol ved bruk av A dyse og Restrictor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ranger 10.

Jeg prøver å skylle tamken når jeg kommer hjem i kveld. Er rødsprit ok til det?

Kanskje det ville være et poeng å ta ut dysa og pumpe spriten hele veie gjennom, eller er det i tanken skiten det pleier å sitte?

Jeg har alltid kjørt på lampeolje, jeg (ranger, 111, omnifuel) - bensin skremmer meg litt med at det er såpass brannfarlig. Tennvæske aner jeg ikke hva består av, men reint intuitivt har jeg tenkt at det sikkert er et ureint stoff som soter mye og f.eks ikke er bra å brenne i telt ol - men det er feil, det da?

kvikkasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass godt på din Ranger 10.

En nydelig sak, som ikke er mulig å få tak i.

Den kan ikke bruke bensin

:shock::shock:

Det holder å skylle tanken med rødsprit.

Tennveske er kjemperein parafin.

Du får dermed et kjempereint drivstoff som koster veldig lite.

Jeg bruker det på mine gamle 111

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ranger 10.

Jeg har alltid kjørt på lampeolje, jeg (ranger, 111, omnifuel) - bensin skremmer meg litt med at det er såpass brannfarlig.

kvikkasen

Jeg var også veldig skeptisk til bensin før, men etter å ha prøvd det selv synes jeg det er helt greit. Kjører en Primus Omnifuel og har kun kjørt den på bensin og gass - noe jeg skal fortsette med inntil nøden tvinger meg til noe annet.

Leste et sted at miljøbensin/renset bensin/white gas Ikke er like eksplosivt som 95 blyfri.. I tillegg har jeg med bittelitt øvelse aldri noe bensinsøl under bruk - bare litt når jeg fyller på flaska, som jeg deretter skyller godt av og lar tørke. Er ikke det minste bekymret lengre :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Runegutt - kan du forklare litt nærmere hva "underburn" er?

Jeg har en Optimus Explorer som har lett for å plutselig gå over i et nytt stadium - - - det begynner å brenne med en bråkete lyd, flammen forsvinner fra brennerhodet og det ser ut til å brenne mellom dysa og brennerhodet.

Foreslår du da å bytte de to hettene på toppen av brenneren?

Jeg synes også at denne, sammenlignet med min halvgamle 111 (dog med stillebrenner), har et veldig kort område å justere flammen på, kanskje mindre enn en halv omdreining på rattet. Det hele virker litt "kvalt". Får liksom aldri opp den samme turboen som jeg gjør på 111'en. Men det er kanskje sånn den Cobra-brenneren oppfører seg? Jeg prøvde å måle koketida, og Exploreren var litt seinere enn 111'en, men ikke mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den lyden, og at det brenner under brennern, er hva jeg kaller "underburn".

Det som kan skje, er at yttre/indre brennerskall slår seg, slik at avstanden mellom dem ikke blir korrekt.

Her er det små tolleranser.

Resultat: Gul flamme som lukter fy.

Hvorfor?

Dysa er ikke satt til ordentlig (spesielt C-brennern er ille her)

Man åpner regulatorn før spriten er brent ut.

Dårlig vindskjerm.

1/2 omdreining er ok på en 111.

Er det C, eller T brenner du har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.