Gå til innhold
  • Bli medlem

hjelp til valg av flue


peterha

Anbefalte innlegg

Hei dere

Noen som kan gi tips ang valg av flue til fluefiske i ferskvann f eks på hardangervidda?

Trenger også tips til fluevalg i sjøen etter sjø ørreten.

Har fått fire sjø ørreter på to fisketurer nå. senest i dag og det er gøy!!! Har brukt en litt sliten panter martin til dette.. Kunne godt tenkt meg å prøvd med fluestanga og da trenger jeg disse tipsa..

Har kjøpt et sånt standardsett med telemarkskongen, black zulu osv. noen m dobbel krok og andre med enkel..

blir glad for tips..

mvh Peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar. Er det til ferskvannsfiske?

Noen andre tips?

Finnes det noen bra sider på internett som forklarer på en enkel måte hvordan man fisker med flue?

Kan kaste ganske bra men har fremdeles ikke fått noe...

I elver eller strømmer pleier jeg å kaste opp i strømmen og la flua drive ned. I stillestående ferskvann er jeg mere usikker.. Har kastet ut og dratt forsiktig innover

hva mener dere er gode teknikker?

mvh Peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som om du ville hatt bra nytte av ei bok om fluefiske. Fluefiske fra a til x av Krogvold f.eks. Ellers er variasjon et stikkord. Prøv litt forskjellige metoder. Se på hva fisken tar og velg flue og metode ut fra dette. Støtter de forslagene til fluer for fjellfiske som var nevnt tidligere. Ville i tillegg hatt med et par montananymfer til fiske om natta og i dårlig vær, og rakkelhanen i f.eks krok 12 og 16. Til fiske etter sjøørret i sjøen er diverse streamere bra. Zonker, dynamitt og wolly bugger. Noen rekeimitasjoner i tillegg så er du bra rustet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiske helst i ferskvatnet. så fluetipset var for ferskvatn. I sjøen bruke eg store fluer som likner små fisker. Helst lik brisling, som eg prøver å få makrell på flue. Det er utroligt stiligt. Norges svar på tarpoon (eller ka den fisken hette nå)

Fiske du med tørrflue i fjellvatnet, er det bare å nyte stillheten. Eg hadde heve utpå flua. Og begynte å fikle med noe annet imens, hadde stanga mellom beina, etter noen minutt. Hørte eg bare et sykt plask. Hoppte til med fluestanga mellom beina. Mistet min største fisk der :shock: Så bare la den ligge å flyte ei stund. Eller strip flua kjappt over vatnet. virke bra det og. Men få deg ei bok, masse å lære der. Eller fisk sammen med noen som har fisket mye med flue før

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I siste nummer av Alt om Fiske er det en bra artikkel beregnet på nybegynere om fluefiske etter fjellørret, med anbefaling av fluer m.m. I tillegg til det som står der, kan jeg tipse om at når det blåser litt kraftig på fjellvann, kan det lønne seg å prøve en litt bustete tørrflue som f.eks. Europea 12 eller Humpy i krokstørrelse 12 eller 14 - selv om det ikke vaker/du ser det vaker - reagerer ofte ørreten på en slik attraktor. Er du så heldig å plassere den rett foran snuten på den, tar den garantert nærmest i ren refleks. Får du ikke umiddelbar reaksjon, la den ligge litt, gi den så en forsiktig bevegelse og la den ligge litt igjen - hvis dette ikke hjelper, kan du prøve at dra den mer aktivt så den ploger i overflaten, og trekke den inn i korte drag i varierende tempo med noen sekunders stopp i mellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som nevnt over, ulike caddiser og andre vårflueimitasjoner er det som gjelder på hardangervidda. strip de lett i overflaten og fisken slår på som bare søren :shock::wink:

anbefaler deg fluefiskesiden.no for å få svar på det du lurer på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.