Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av gir system


Chola

Anbefalte innlegg

Annonse

De fleste sykler er vel i dag utstyrt med Shimano sine girsystemer, men stadig flere med Sram girsystem.

Shimano har en inndeling hvor XTR er best, deretter følger XT og LX som de mest vanlige hvis det dreier seg som en sykkel til en pris fra rundt 5000 og oppover. Det finnes også mindre avanserte systemer fra Shimano som jeg ikke husker navnet på i farten.

Forskjellen som er merkbar for en vanlig syklist, er at du girer mye lettere og mere trinnløst jo bedre systemet er. Et dyrere og bedre system tillater deg å gire lettere i f.eks en motbakke. Sram sitt beste system heter XO, fulgt av X9 og X7 hvis jeg ikke husker helt feil.

Er du nybegynner er f.eks Shimano LX mer enn bra nok. Ofte får du sykler med kombinasjon av XT og LX også, da med f.eks XT bak og LX foran. Dette er ikke alltid like gunstig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en fordel om du forteller litt om hva slags sykling du ser for deg at du skal gjøre. Det vil være litt avgjørende ved valg av både sykkel og girsystem.

På helt generelt grunnlag ut i fra helårssykling, tursykling, off-road og til/fra-jobb-i-by erfaring over mange år er jeg godt fornøyd med Deore LX utstyr på min godt brukte off road sykkel.

Min sykkel:

-stålramme av god kvalitet med riktige vinkler (Scottsykkel fra 1993). Viktig å sitte riktig og trives på sykkelsetet. Ramma skal være lett, men samtidig stiv. En aluminiumsramme er lett, men om du skal ha med bagasje kommer en stålramme bedre ut med tanke på stivhet vs vekt vs pris.

-gode felger (Mavic 517): En sykkel med stiv ramme, men billige felger medfører at for hvert pedaltråkk forsvinner energien i felgen, fremfor å bli overført til underlaget og gi deg fart

-gode all round dekk (Hutchinson Python foran/Specialize Pro bak - "birkebeinerdekk): En av få dekktyper som tillater 5,5 bar. Ved fullt lufttrykk er rullemotstanden utrolig liten, bedre enn mange kvasi-slicks dekk. På grov vei/grus og offroad i tørt terreing helt suverene. De beste all rounddekkene jeg har hatt. Levetiden når sykkelen parkeres inne er omtrent 10 år.

-Shimano LX V-bremser med XT klosser med utskiftbare belegg. Skivebremssykler er mer utsatt for tyveri, de veier mer, koster mer og gode V-bremser bremser godt nok til mitt bruk

-girsystem (Deore LX 21 girs system). XT og XTR er av "bedre kvalitet" vil noen si, men det betyr i praksis lettere gods som slites raskere for en vesentlig høyere pris. XT og XTR er bittelitt mer presis enn LX, men for normal bruker er ikke XT XTR verdt pengene. LX duger.

-alle lager (Deore LX)

-styre og sadel Ritchey og Specailize Pro

-vesker: backroller og styreveske Ortlieb Ultimate Plus, sadeltaske Topeak

-speedometer: Cat Eye

-sykkellykter: Cat Eye og Smart lysdiodelykter foran og bak

-pedaler: Shimano SPD med plate for sykling med vanlig fottøy

-hjelm: Bell

-bagasjebærer: ukjent merke

-ikke dempegaffel

Komplett uten sykkelvesker veier sykkelen 13 kg.

Jeg kommer til å dø den dagen jeg må kjøpe helt ny sykkel. Det skjer ikke uten at sykkelen blir totalvrak eller, gud forby, stjålet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-gode all round dekk (Hutchinson Python foran/Specialize Pro bak - "birkebeinerdekk): En av få dekktyper som tillater 5,5 bar. Ved fullt lufttrykk er rullemotstanden utrolig liten, bedre enn mange kvasi-slicks dekk. På grov vei/grus og offroad i tørt terreing helt suverene. De beste all rounddekkene jeg har hatt.

Hva er størrelsen på dekkene dine? (Dekk med lite volumen tåler mer trykk enn brede dekk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har en 9 år gammel "Merida" (26"), dårlig gir system (glipper ofte i motbakker).

Bruks områder: En tre ukers sykkel tur i scottland om to uker, deretter vanlig sykkling (til og fra jobb) i asfalt.

Det er viktig for meg at sykkelen triller lett og har god kjøre komford

Mvh

Chola

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sykler selvsagt ikke med 5,5 bar i terrenget! Men når jeg sykler med oppakning på vei er det 5,5 bar i dekkene. Ruller som kniv i olivenolje og jeg smiler fra øre til øre. Skal jeg utenfor veien, slipper jeg ut luft etter behov og føre.

Dekkene er 26"x2,0 (Hutchkinson) og 26"x2,1 for Specialized dekket (det heter et eller annet, men det husker jeg ikke, fåes på G-sport)

Dersom giret glipper i bakker er det sannsynlig at kjedet og tennene på frikransen er så slitt at kjedet ikke griper. Eller så er wire'en blitt strekt, slik at girsystemet ikke er riktig justert. Jeg bytter kjede og frikrans hvert 2 år i snitt, og det midterste tannhjulet foran hvert 4 år.

Har du en gammel sykkel kan du vurdere om det er verdt å kjøpe ny evt oppgradere den du har. Dersom du har ei stiv stålramme som ikke veier for mye og resten er okey hadde jeg vurdert å oppgradert. Men dersom frikrans og kjede er slitt, bremsene gamle og lite skarpe og felgene er originale blir det mye å oppgradere, og kanskje dyrere enn å kjøpe ny. Men husk at ofte får du med dårlige felger og dekk enn det du får om du oppgraderer.

De dekk og felgene jeg har koster ca 2000,- komplett (foran og bak).

Frikrans, kjede samt midterste tannhjul foran koster fort 750,-

Girsystem Deore LX komplett foran og bak runder vel 1500,-

Dersom du skal oppgradere til V-brems ender det fort med 2000,- også der. (jeg måtte bytte girskifter og bremsehandtak når jeg gikk over fra Cantileverbrems til V-brems)

Trenger du å oppgradere alt dette og du har ei tung ramme (jeg kjenner ikke noe til Merida) sier det seg selv at det lønner seg å vente på høstsalget...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.