Gå til innhold
  • Bli medlem

forskjellen på sener


Jan Kristian

Anbefalte innlegg

Annonse
Gjest Srx (Ron)

Multifilament er en flettet sene.

De vanligste merkene er vell Fireline og Power Pro.

0,12 fireline holder f.eks 6,8 kg.

Multifilament er ett dødt snøre, det vil si ingen strekk og fjæring i det.

Sitter du fast nytter det ikke å stramme snøret og sleppe i håp om at sluken skal sprette løs igjenn.

Ulempen med mutlifilament er mekanisk slitasje, den tåler ikke mye sliping mot stener, siv, fisketenner og grove stangringer.

Typer av knuter som kan brukes begrenses også, palomarknuten er mest brukt.

Monofilament er nettopp mono. det vil si kunn ett std. snøre. Ingen fletting eller noe.

0,25 Abulon f.eks tåler 4,7 kg.

Vanlig nylon tåler mer mekanisk slitasje, og er i mine øyne ett bedre snøre og fiske med men blir valgt bort fordi du kan bruke tynnere snøre med multifilament og derfor få lengre kast.

Jeg bruker 0,15 fireline, til nøds kan jeg gå med på 0,12. Men da begynner det å bli tynt. Ikke tynt i den forstand at den ikke tåler stor fisk, men den tåler lite slitasje i form av steiner, fisketenner etc.

Dette har vi diskutert mye frem og tilbake her på forum. :lol:

Jeg ville anbefalt 0,12-0,15 snøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.