Gå til innhold
  • Bli medlem

Bunnmeite


mathiasHM

Anbefalte innlegg

Annonse
Gjest Srx (Ron)

Jeg pleier å fiske med bunnmeite når det er vindstille eller det er varmt i vannene.

Bruker å ta kroken av en gammel litt tung sluk (eller søkke), og bitter denne på ytterst. Oppheng med makk lager jeg 0,5 - 1,0m ovenfor sluken.

Det bør være vindstille eller at snøret er forholdsvis lett å se, man er avhengig av å gi tilslag når man ser at snører rører seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange måter å bunnmeite ørret på. Det enkleste er vel en krok med mark og noen splitthagl en halv til en meter ovenfor. Denne kan du så flytte en meter eller to innover med et minutt eller to mellomrom. Kortere og lengre pauser kan også fungere.

Skal du kaste langt og dermed bruke tyngre søkker er et glidetakkel bedre. Krok ytterst, deretter en svivel som festes i hovdsnøret etter at du har tredd på et passe tungt pæresøkke. Fordelene med dette er at fisken kan dra med seg agnet uten å måtte flytte på søkket.

En tredje metode er et såkalt paternoster takkel. En otersvivel (trearmet svivel) festes i snøret. I denne festes så en fortom på en liten meter med krok i enden og en kort fortom med søkke. Ofte brukes tynnere sene til søkket slik at du bare sliter søkke hvis det setter seg fast. Hvis hovedsnøret ryker kan marken bli tatt av fisk som så blir sittende fast og kreperer. Denne måten er vanlig til f.eks laks og sjøørret i elv. (Den første metoden funker også i elv til lett fiske i små elver)

Søkket kan byttes med sluk uten krok slik SRX beskriver. Dette gir ekstra lokkeeffekt, noe som av og til er det som skal til. Kan også gjerne feste fortom med krok bak sluken.

Til markfiske på bunnen vil jeg anbefale å bruke vanlig monosnøre ettersom multi slites fort ved bunnkontakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 år senere...

Tar opp igjenn denne tråden her, ved bunnmeite som eg ikkje heilt har skjønt enda (har skjønt korleis eg skal knyta takkela) kva skal eg da gjera etter at eg har kasta ut og stramma opp snøre, eg har berre vanlig haspelsnelle ikkje med baitrunner. skal eg legge fra meg stanga eller halde i ho og korleis skal eg gjere det med brems og kva viss eg får fisk skal den få gå med agnet og korleis skal tilslaget gis. Prøvd å finna ut men ikkje alltid lika lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, can skrev:

Tar opp igjenn denne tråden her, ved bunnmeite som eg ikkje heilt har skjønt enda (har skjønt korleis eg skal knyta takkela) kva skal eg da gjera etter at eg har kasta ut og stramma opp snøre, eg har berre vanlig haspelsnelle ikkje med baitrunner. skal eg legge fra meg stanga eller halde i ho og korleis skal eg gjere det med brems og kva viss eg får fisk skal den få gå med agnet og korleis skal tilslaget gis. Prøvd å finna ut men ikkje alltid lika lett.

Kast ut. Ikke stram opp (da er det mindre motstand når fisken er nysgjerrig). La ligge til det biter. Sveiv inn ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.