Gå til innhold
  • Bli medlem

Norges vanskeligste/hardeste topp å bestige


morom

Anbefalte innlegg

Annonse

Det er hyggelig at det kommer svar, men jeg føler min kunnskap og erfaring fra vanskelige fjell blir for vak til å lede denne tråden. Jeg hadde satt stor pris på om noen med bredere erfaring kunne tatt kommandoen. Etter en del søk på forum og i google har jeg ikke funnet noe som omfatter dette emne. Det virker som en stor del av personene her på fjellforum er drevene i faget. Så det hadde vært morrsom å lese hva dere mener er de vanskeligste fjellene i Norge. Jeg bryr meg veldig lite om fjellet er over 2000 meter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Falkungen under Falketind er vel ubestigelig uten klatring, men jeg er usikker på graden ad enkleste rute. Kan den høre med blant de 10?

Nasjonalfjellet Stetind er muligens en kandidat, men enkleste rute er vel ikke så høyt gradert at den blir med blant de 10.

Både Centraltind og de nordre Maradalstindane kan vel være med.

Ellers må nok både Sunnmøringer og Nordlendinger på banen for å finne flere kandidater... Valgt primærfaktor vil også spille inn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Gjekk heile skagadølsryggen i helga som var. Vanskeleg, men det var mest fordi vi ikkje hadde noko klatreerfaring og soleis brukte lang tid:) 36timar med overnatting. Då fekk vi tatt sentraltind i tillegg til dei andre fem toppane. Var mentalt hardt å lede når ein aldri har gjort noko liknande før!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er hyggelig at det kommer svar, men jeg føler min kunnskap og erfaring fra vanskelige fjell blir for vak til å lede denne tråden. Jeg hadde satt stor pris på om noen med bredere erfaring kunne tatt kommandoen. Etter en del søk på forum og i google har jeg ikke funnet noe som omfatter dette emne. Det virker som en stor del av personene her på fjellforum er drevene i faget. Så det hadde vært morrsom å lese hva dere mener er de vanskeligste fjellene i Norge. Jeg bryr meg veldig lite om fjellet er over 2000 meter!

Ta ett titt på denne turbeskrivelse:

http://www.bergtatt.net/turer/omr5/20040814_styggedal-skagastolsryggen/index.htm

En meget krevende tur :twisted:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjekk heile skagadølsryggen i helga som var. Vanskeleg, men det var mest fordi vi ikkje hadde noko klatreerfaring og soleis brukte lang tid:) 36timar med overnatting. Då fekk vi tatt sentraltind i tillegg til dei andre fem toppane. Var mentalt hardt å lede når ein aldri har gjort noko liknande før!

Ikke verst nei, med så lite klatreerfaring, eller mangel på sådan. :twisted: Fornuftig å bruke tiden da.

Hvilken vei gikk dere? Storen først eller sist?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Temaet om vanskeligst topp i Norge har vel vært oppe på fjellforum tidligere. Som jeg nevnte den gang, må vel Strandåtind være en het kandidat. En eller annen (var det gi kanskje som jo har vært der) nevnte at enkleste vei er gradert til 5.

I Schelderup sin fascinerende beskrivels av førstegangsbestigningen, fikk de en fryktinngydende opplevelse da de kom opp på Vesttoppen og fikk se Stortoppen i all sin prakt. "Slik skal en ubestigelig topp se ut" skrev han i sin beretning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strandåtind fra vest forserer Halls hammer (ja, her også). To varianter der (5+ eller 5-). Vi fortsatte over toppen og ned østeggen (flere rappeller) i løst terreng. Er ikke sikker på vanskelighetsgraden her, men når i allefall opp på 4-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strandåtind ser jo lekker ut, men jeg lurer litt på vanskeligheten etter å ha sett dette: http://www.nordlandturselskap.no/index.php?ID=109

Her presenteres turen som en enkel sak. Klatring godt opp på 4-tallet kan nok oppleves som svært vanskelig for folk uten klatreerfaring. Det største problemet her er kanskje at markedsføringen har tatt overhånd?

Denne diskusjonen må nok klart skille mellom pinnakler og topper, for det finnes sikkert mange 20-meters greier som kan graderes både 6 og 7. Primærfaktor på minst 200 meter sier nå jeg. Skagastølstind kan ikke vurderes kun etter Mohns skar, for man må jo klatre Halls hammer for å komme dit fra lavlandet-

Har ellers ingen nye kandidater å lansere. Det blir litt for subjektivt å ta hensyn til hvor ustabilt været er i et område. Men lang anmarsj, brepassasjer og sånn teller med på vanskeligheten for å nå toppen (jeg mener altså at toppene må rangeres etter vanskelighetene man møter under gode forhold fra man går fra bilen og helt til toppen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stuttjukken har nett vore nordaførr i ferien. Fjellturar vart det ikkje, men det var eit hav av fjell og sjå. Det som kanskje talar mot nord-norske kystfjell med tanke på hardheit er høgda over havet, men det er mange beinharde kandidatar under 1000 m.o.h. Blant mange nemner eg Hamarøyskaftet i Nord-Salten, Reka i Vesterålen og "Djevelens Tanngard" mellom Ersfjord og Mefjordvær på Nord-Senja, alle godt under 1000 m.o.h. Desse toppane og tindane er iallfall ordentleg steile, men eg har inga aning om kor vidt dei er vanskelege og krevjande, då.

Helsing Stuttjukken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skagastølstind kan ikke vurderes kun etter Mohns skar, for man må jo klatre Halls hammer for å komme dit fra lavlandet-

Må og må… Mohns skar er jo tilgjengelig via Slingsbybreen, eller var rimelig greit tilgjengelig derfra tidligere. Nå har breen smeltet en del tilbake og større partier med bratte sva tyter fram. Likevel går det an å komme opp den veien også fortsatt, noe vi observerte fra Maradalsryggen i fjor:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=6197&highlight=maradalstind

På bildet ”Pionerruta.jpg” ses en person på vei opp mot Mohns skar fra øvre del av Slingsbybreen. Mer av breen og svaene ses på bildet ”Vegvalg opp Sentral søregga.jpg”.

Men lang anmarsj, brepassasjer og sånn teller med på vanskeligheten for å nå toppen (jeg mener altså at toppene må rangeres etter vanskelighetene man møter under gode forhold fra man går fra bilen og helt til toppen).

Enig Sjogholsglupen. Er ikke kun graderinga på klatringen som blir avgjørende nei. Strandåtind ser jo rimelig heftig ut, men den ligger temmelig lett tilgjengelig da, med meget kort vei fra parkering/bilvei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjekk nordre og storen til sist. Var i grunn hardest å gå opp v-skaret sidan eg aldri har klatra led før:) Så gjekk vi ned før sentraltind og langs vesle opp i moen skar. Vegen opp til storen var ganske lett klatring. Luftig, men deilig å klare turen med tank på utgangspunktet. Bruk av tid var viktig ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Falkungen under Falketind er vel ubestigelig uten klatring, men jeg er usikker på graden ad enkleste rute. Kan den høre med blant de 10?

Jotunheim-klatreføreren opplyser at letteste vei opp på Falkungen er fra breen og skaret mellom Falkungen og Falketind. Her er det snakk om grad 3-4. Har ikke selv vært der (ennå).

Centraltind er ikke mer enn 3+ om en går opp via nordeggen på Styggedalstind, (der en under gunstige forhold kan slippe tauet helt!) Har tidligere skrevet fra denne turen. Således kan også Mohns skar nåes, og Storen derfra.

Stetind har vel 4+ som letteste rute, om jeg ikke husker feil. Så den blir en het kandidat blant de store toppene.

Går vi på de små pinaklene holder jeg på noen av spirene i Trolltindene, Romsdalen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du mer info om Giganten?

Se på denne tråden:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=711&view=previous&sid=c23052cc50e05ca92bdef61726696a19&ls=eng

Klatreføreren for Molladalen er ikke å få lenger, men du kan sikkert få noen i SKK til å sende over info.

Jeg setter Giganten på lista over pinakler, og ikke topper, men folk må gjerne definere det som en topp for min del. Det finnes sikkert pinakler i Norge som er vanskeligere enn Giganten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.