Gå til innhold
  • Bli medlem

Rago eller Nansen?


Fjellaben

Anbefalte innlegg

Nå er det like før jeg investerer i nye ski. Jeg trenger fjellski, stålkanter hele veien, med spenn nok til at smøringen sitter. Skiene vil primært bli brukt utenfor spor, i kupert terreng, i løssnø og på skare. Kabelbindinger (Rottefella M98?) og lærstøvler. Jeg veier i underkant av 80kg og har hatt ski på beina i noen-og-tredve år. Jeg går / står på ski fordi det er moro, ikke fordi jeg til nordpolen.

Hva synes dere jeg skal velge: Rago eller Nansen (blå)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

Jeg har selv Åsnes Nansen med smørelomme og kortfeller( ny type) Denne typen ski har jeg brukt over Grønland og på en rekke lengre skiturer og er veldig fornøyd med skien.

Åsnes Rago går også for å være en meget solid og bra ski. Har turkompiser som bruker denne skien og er veldig fornøyd med den.

Åsnes er generelt dyktige på å lage bra fjellski, og så er de ikke minst norsk produserte.

Når det gjelder bindinger har man både super telemark og riva. Begge er bra bindinger, men den tåbindingen har større sjans for tåbrekk.

Mvh

Knut Aksel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hva med Fisher E99, eller 109. Eller har disse blitt "for vanlige" slik at man ikke skiller seg ut fra massene med slike ski?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er godt fornøgd med Nansen-skia mine. Det er ein ypperlig kombiski: går stort sett nedi spor, er grei til telemarkskjøring og er suveren på fjellet. Skia har tålt store mengder "juling".

EDIT:

Følgane avsnitt har eg modifisert noko, etter at mange missforsto:

Har bare hatt eit lite problem og det var at bindinga gjekk laus. Sansynlegvis blei dei montert feil (i forhold til bruken) og med ein uegna limtype. Etter at eg fekk det gjort skikkeleg ein annan stad, har det overhode ikkje vore noko problem. Det som stod tidlegare var kanskje litt missvisande.

Anbefaler forøvrig ikkje Rottefella Chili på skien, pga stor slitasje på wire ved "turbruk" . Riva3 og 412 (og super telemark) fungerer bra. Har nå Riva3 med små plater (12,5mm?) - platene gjer skien bedre til telemarksbruk, men er fortsatt like god ellers

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på jakt etter ski sjøl snart.

Hvorfor Rago, Andreas?

Jeg kjøpte vel Rago fordi jeg ville ha en fullblods turski, samt at jeg hadde hørt MYE skryt. Skrytet går vel mest på at de er svært solide?

Jeg er i alle fall kjempe fornøyd! Ikke synes jeg de er for tunge heller...mener å ha hørt noe dritt om Nansen, men kan ikke huske hva kritikken gikk ut på.....

Kanskje ikke så mye hjelp å få her....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Morten har Nansen og han klager på an smøringen slites ned for fort (for lite spenn). Den er mer til å kjøre ned på enn å gå med!

Julia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må du vel selv avgjøre om du heller skal slite litt mer bortover mot mer morro nedover eller om du heller vil ha mer moro bortover mot en smule mindre morro nedover. Den avgjørelsen kan ingen ta fra deg når du først vet hvor forskjellen i skiene ligger. Du vet jo selv best om du skal gå mye (lang anmarsj til topper og Jotunehimen tvers) eller kjøre primært nedover (Hurrungane i mai)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Anonymous

Jeg kjøpte vel Rago fordi jeg ville ha en fullblods turski, samt at jeg hadde hørt MYE skryt. Skrytet går vel mest på at de er svært solide?

Jeg er i alle fall kjempe fornøyd! Ikke synes jeg de er for tunge heller...mener å ha hørt noe dritt om Nansen, men kan ikke huske hva kritikken gikk ut på.....

Kanskje ikke så mye hjelp å få her....

Her vil jeg bare få komme med en liten saksopplysning i og med at jeg kjenner denne svinepølsa. Andreas har nylig kjøpt disse skiene (rett før jul), har gått EN skitur på 100 meter rundt hytta si med de og har ikke hatt noen form for ski på bena foreløpig i år!!! Var det ikke noe som het lytt til erfarne fjellfolk.....he he!

-Kanonkula-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas: da du 'testa' disse skia - Fikk du gnagsår? Satt smøringen på under hele turen? :lol:

Du må ikke tro på alt kanonkula sier, da vil det gå deg ille :wink:

Skiene er kun testet to dager. 1 dag med tung pulk i løsnø og 1 dag på kupert/skare. (også en kveld rundt og rundt hytta, samt litt på parkeringen :D )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Du må ikke tro på alt kanonkula sier, da vil det gå deg ille :wink:

Skiene er kun testet to dager. 1 dag med tung pulk i løsnø og 1 dag på kupert/skare. (også en kveld rundt og rundt hytta, samt litt på parkeringen :D )

Ha ha ha, at du kaller turen parkeringsplass-hytte som en dagstur med tung pulk i løsnø, synes jeg er ystyrtelig morsomt. Regner med at den andre turen du refererer til er dagen etter da du gikk tilbake :D Sannelig bra at du gikk til anskaffelse av dette machoutstyret, hvis ikke hadde du vel stått i fare for å måtte grave deg ned....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha ha ha, at du kaller turen parkeringsplass-hytte som en dagstur med tung pulk i løsnø, synes jeg er ystyrtelig morsomt. Regner med at den andre turen du refererer til er dagen etter da du gikk tilbake :D Sannelig bra at du gikk til anskaffelse av dette machoutstyret, hvis ikke hadde du vel stått i fare for å måtte grave deg ned....

Ha ha ha? Hva kaller du blodslit fra solopp til solned?

Hvor mange ganger i ditt liv har du egentlig vært på skitur på fjellet? Hva sa du? 0 ganger? Og hvem av oss er det som pleier å klage over at det er kaldt og vått (på sommeren...)???????? Spar meg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ha ha ha? Hva kaller du blodslit fra solopp til solned?

Hvor mange ganger i ditt liv har du egentlig vært på skitur på fjellet? Hva sa du? 0 ganger? Og hvem av oss er det som pleier å klage over at det er kaldt og vått (på sommeren...)???????? Spar meg.... jeg er jo en patetisk dust!!

På godt norsk kalles det vel renspikka løgn:) Og hvorfor skriver du at du er en dust?

-Kanonkula-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Valget falt til slutt på Åsnes Nansen med Rottefella M98 og Varg Skavl. Nå har jeg brukt skia en 6-8 mil, på skare og skavl, og er kjempefornøyd! Gleder meg til løssnø... men det blir vel ikke før neste sesong.

Ski og støvler er nokså tunge, og er klart best i utforkjøringer. Bortover i spor er det nok andre alternativer som er bedre, men bevares: til "offroad" i kupert terreng er dette en knall-kombinasjon som trygt kan anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Har Rago, har brukt de mye, har holdt i 5(6?) år nå. Skal man gå langt er de suverene, smøringen sitter lenge. Men til typisk varierte vestlandsturer ville jeg nok heller valgt en av Nansenmodellene pga kjøreegenskapene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.