Gå til innhold
  • Bli medlem

hjelp til kjøp av haspelstang/snelle og line


Molok

Anbefalte innlegg

etter å ha børstet støv av gammelt utstyr og kommet meg ut i nordmarka for første gang på 6 år har fiskeinteressen våknet på ny. bak meg har jeg 3 ferskvannsfisk som total fangst i ferskvann på mine godt og vel 30 år ( ikke så mye fiske i ferskvann da...).

Fant en Shakespeare teleskopstang på tilbud, 20-55g. visste ikke om dette med vekttilpasningen når jeg kjøpte stanga og det er litt stivt for innlandsfiske...

først og fremst fiske i Oslomarka, men Femunden og fjellet er ikke utenkelig.

har også en 15 år gammel Abu Garcia Cardinal 450(?) med bakbrems. sser ut som mest plast. har brukt den til havfiske.

Jeg skal hovedsakelig drive innlandsfiske i vann fra land eller fra kano, med sluk/spinner/wobbler/mark+dupp/flue+dupp/bunnmeite og andre slike varianter.

etter det jeg har hørt her på forumet ville det være lurt med en stang rundt 3-15 eller 5-20.

har sett på Beastmaster 270L 3-15 som noen mener er litt undermarkert (bør bruke 5g+?). har også funnet en Shimano Techn...ett-eller-annet men da i 270ML 5-20g

disse er begge aktuelle fordi de er å få til halv pris - 500/750 respektivt.

hvilken av disse passer best til mitt bruk - eller burde jeg se etter noe helt annet?

Dersom jeg skulle bytte snelle, hva er da å anbefale?

for sene har jeg 'thunderline' monofilament 0.25 4.5kg som sikkert er sterk nok. Det høres interessant ut med multifilament 0.10 eller deromkring for bedre kastelengde - men stang og snelle har kanskje vel så mye å si...

så en skikkelig fersking trenger noen gode råd :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei,

jeg kjenner ikke akkurat de modellene du beskriver der, men technium omtales som en skikkelig snadder stang! Jeg har selv en Antares 5-20 som er stang til 2-2500 kroner og den blir hakket for stiv synes jeg til ferskvannsfiske. Ville nok gått for 3-15 eller lettere. Selv har jeg en 2-10 og en 0-7 som jeg bruker i ferskvann.

th

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som fersking må jeg spørre hva det vil si i praksis at den er for stiv. Blir kastene for korte? for upresise? for dårlig feeling med fisken?

hm, de aktuelle stengene var ikke med på tilbudet, så doble prisen angitt. jeg kan få en Ron Thomson 2-12g for 450,- evt med en okuma inspiron snelle med frontbrems for 1100,-

Hvordan blir det å bruke en 2-12g stang når sluker nærmer seg 18-20? men den er sikkert perfekt til spinnere, mindre sluker, dupp og mark etc?

Hva bruker man en 0-7g til?

Redigert:

den Ron T. stanga er 9'6 - 288cm i 2 deler. Nesten 150cm pakket. noen som har synspunkter på den lengen på tur (dvs fleredagerstur i skog/ på fjell).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som fersking må jeg spørre hva det vil si i praksis at den er for stiv. Blir kastene for korte? for upresise? for dårlig feeling med fisken?

-- Det betyr at du kaster for kort med lettere sluker, spinnere osv. Du vil og kjenne sluken dårligere når den går i vannet, og fisken må være større for at det skal være noe særlig gøy...litt som å skyte spurv med kanonfølelse...

hm, de aktuelle stengene var ikke med på tilbudet, så doble prisen angitt. jeg kan få en Ron Thomson 2-12g for 450,- evt med en okuma inspiron snelle med frontbrems for 1100,-

-- min 0-7g shimano beasmaster ligger vel på rundt 1000 kr i innkjøp tror jeg, men jeg vil mye heller få fisk på min 10' Ron thompson til 299,- med kastevekt 2-10 g. Jeg kjenner ikke okumasneller, så jeg skal ikke uttale meg om de.

Hvordan blir det å bruke en 2-12g stang når sluker nærmer seg 18-20? men den er sikkert perfekt til spinnere, mindre sluker, dupp og mark etc?

-- Det er aldri eller sjeldent noe problem å kaste med tyngre sluker enn angitt, men det optimale ifht stangens spenst er gjerne den angitte vekten. Betydelig over det har ikke stangen lenger spenst til å kaste sluken lenger. Du "bunner" rett og slett stangens kraftreserver. Men det går greit å kaste, men varierer fra stang til stang og du må vise litt mer hensyn fordi du risikerer å knekke stangen bruker du for mye kraft.

Hva bruker man en 0-7g til?

-- 0-7 gr brukes til spinnere og sluker opp til 12-15 gram. Den er ultralett og følsom og det øker spenningen når du får fisk. :roll:

Mvh

thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt i en annen tråd er jeg svært godt fornøyd med min presicion ps 2-15g. 4 delt og med transporttube. Villmarksbutikken jessheim (villmarksbutikken.net) har disse til 799. Stanga kom forøvrig svært godt ut av en test av haspelstenger i bladet alt om fiske i fjor. Fåes også i en tyngre utgave som kan være aktuell hvis du skal bruke sluker tyngre enn 15g eller fiske mye med dupp, som jo gjerne veier over 15g. Hvis du spør kan de sikkert sette sammen en grei pakke med ei av disse stengene. (Butikken har forøvrig bra kompetanse på området i motsetning til mange vanlige sportsbutikker)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle innspill!

en Precision 2-15 9' ser ut som det jeg vil ha...

Men på snellefronten - hvis jeg tar en Shimano Exage, holder det med 1000 eller burde jeg abslutt gå for 2500? Er den mye større og tyngre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å bruke ei snelle i str 1000. Til ferskvann er dette helt flott. Hvis du i tillegg ønsker å bruke stanga litt i sjøen, f.eks. til sjøørret, makrell o.l. lettvektere ville jeg tatt en i str 2500. Satte ei i den str på stanga nå for å sjekke og den gikk helt fint. Denne vil også kunne brukes til ei kraftigere stang hvis du skulle få lyst på det etter hvert. Vanligvis følger det med to spoler så da kan du bruke en til lett fiske, med f.eks den 0,25 sena du har og en til tyngre fiske. f.eks 0.30. Eller du kan bruke multisnøre på f.eks 0.12 og 0.15/0,17. (Hvis sena du har er gammel ville jeg kjøpt ny!) Som regel får du bedre pris på snøre hvis du kjøper metervis og får det spolt på i butikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da er det bestilt en 9' Precision + Exage 1000 med Fireline Crystal 0,10 på den ene spola (den er sterkere enn Thunderline 0,25 som jeg la på den gamle Abu Garcia snella mi).

Jeg må vel også lære meg noen nye knuter nå for å få ting til å sitte på multifilament?

:wink:

Gleder meg til å prøve ut!

Har noen tips til gode steder å lese seg litt opp på haspelteknikk både i kast og kjøring av fisk? Jeg får jo til å kqaste og har jo en viss forståelse for prinsippene, men kunne vært kjekt å lese litt mer...

Igjen takk for innspillene! skal gi tilbakemelding når jeg får testet utstyret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par tips før du begynner: Såpass tynn fireline holder mye, men er følsom for slitasje. Bruk fortom på 3-4m av nylon i f.eks 0,20 eller kapp av ytterste halvmeter med jevne mellomrom. Bruk svivel hvis du fisker med spinner. Blir snøret tvinnet floker det seg garantert og det er vanskelig å få opp floker på såpass tynt snøre, det kan dessuten skape svake punkter. Knuter på snøret svekker den også, så får du knute bør du kutte.

Lykke til!

Her er diverse nyttige knuter:

http://www.fiskersiden.no/content/view/111/

Selv bruker jeg dobbel slukknute til vanlig mono. Palomarknuten (kalles fra gammelt av teineknop) til multi og albrightknuten til å skjøte mono og multi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !! kjøp deg BEASTMASTER er en konge stang, gjerne sammen med shimano exage 2500RA snelle :) funker for meg

Takk for tipset! Det ble en Precision 9' 2-15g stang - men som jeg dessverre har klart å knekke tuppen på :lol:

og en exage 1000 RA snelle - som sikkert burde vært en 2500, men hjort er hjort (hvertfall en kronhjort) og spist er spist...

Takker for all hjelp og alle innspill - det har vært veldig nyttig. Samtidig skjønner jeg at karbonfiber er adskillig mindre tøyelig enn glassfiber - og at jeg må være mer forsiktig fremover. Jeg blir jo nesten redd for å knekke stanga når jeg skal kjøre fisk på den...

Med knekk i tupp-leddet (4-delt stang), er det noen som vet om jeg kan skaffe ny tupp, eller om jeg bare skal bestille en ny stang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde gå greit å kjøpe ny tupp! Knakk den mistenkelig lett? Kan jo ha vært en skade som var der før du fikk stanga. I så fall garantisak. Opplevde selv at ei stang knakk første gangen den ble bøyd skikkelig, gikk på garantien. Tror kullfiber skal tåle like mye som glassfber når det gjelder normal bruk. Harde slag etter fall på steiner o.l. er derimot verre.

Tror forøvrig ikke du skal være redd for å knekke stanga under kjøring av fisk. Hvis bremsen er passe stilt skal det være bortimot umulig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Etter mye om og men fikk jeg meg en ny tupp i går. Jeg endte med å tro at det var brukerfeil fra min side, og forr 200,- fikk jeg ny tupp.

testet stanga litt med et 4gr søkke på, og det var en meget behagelig opplevelse å kaste med denne stanga! Har ellers fått testet snella (Exage 1000RA) sammen med Fireline Crystal 0,10 - og har gjort meg noen erfaringer:

1. utkast skal gjøres nøye, feil her forårsaker lett floker som ikke så enkelt lar seg løse

2. ved floker må jeg forsiktig trekke ting fra hverandre - dras noen floker til blir det håpløst...

3. Jeg sliter med knuter. har mistet 1 dupp, 1 sluk og 1 spinner på en tur. Minst en av dem fordi albrightknuten (som jeg *tror* jeg gjorde riktig) skled når kroken satt seg fast og jeg måtte trekke hardt. Er usikker på om det var knute eller snøre som røk på sluk og spinner, men mistenker at det var knuten. har tidligere på samme sted satt fast sluker og spinnere med mono sene - men har ALLTID fått dem løs igen ved å røske litt i forskjellige retninger.

4. snøret setter seg utrolig lett fast i blader/grener og slikt - som sikkert også tærer ganske raskt på det.

5. Jeg var litt tør på fingrene og måtte trekke om snøret - turkameraten sveivet inn og med litt motstand ble det dratt langs siden av leddet på lillefingeren - og gravde seg inn og lagde et lite sår. Noen som ser for seg en kriminalroman med Fireline som garotte ?? tynt men kraftig - vis aktsomhet!

5. Når alt fungerer er det en fryd å kaste med

og nå som jeg har stanga klar må jeg bare komme meg ut igjen :!:

knutis: ja dupper blir fort litt tunge for denne stanga kan jeg tenke meg, men med 10gr dupp, krok mark og et lite søkke burde det vel kunne gå? Responsen i stanga virker lovende i hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stanga tåler greit sluk/dupp på opp til 15g! Idealvekta virker å ligge på 10-12g med tanke på lange kast. Problemene du beskriver er ikke ukjente, men kan forebygges. Spinner uten god svivel (helst med kulelager) er å be om trøbbel, snøret tvinnes og lager uløselige floker. På albrightknuten må du snurre mange ganger og dra den jevnt til. Hvis knuten ikke legger seg pent kan det svekke snøret. Husk å fukte knuten før du strammer. En dråpe lynlim på knuten styrker den (gjelder forøvrig alle knuter). Når du sveiver inn løssnøre er det en fordel å holde på snøret mens du sveiver slik at snøret spoles jevnt på. Du nevner ikke hva slags fortom du bruker. Med kombien fireline 0,10 og 0,20 nylon er det normalt nylon som ryker først.

Setter det seg fast og du må slite bør du surre noe rundt hånda/ta på hanske før du drar til. Hvis ikke blir det lett sår slik du har erfart. Ikke snurr rundt en pinne da svekkes snøret. Ikke røkk med stanga heller. Multisnøret er ikke elastisk og du risikerer å knekke stanga. Gjentatte røsk svekker dessuten knutene mer enn jevnt drag. Hvis snøret ryker når du røsker med stanga er det noe galt! Feil i knuten, skade på snøret eller gammelt snøre. Nylon svekkes ved lagring og bør betraktes som ferskvare.

Når du sveiver inn sluken så pass på at du stopper før sluken når toppringen. Sluken kan skade ringen og hvis det blir hakk i ringen kuttes multisnøret lett. Tror forøvrig ringen på presicionstanga tåler mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.