Gå til innhold
  • Bli medlem

Bever


fuglehunden

Anbefalte innlegg

Annonse
har aldir prøvd beverjakt, men det ser utrolig spennende ut 8)

bruker du hagle eller rifle? :wink:

Jeg har jaktet flere ganger på bever, men har aldri skutt selv om jeg har kunnet. Det har bare blitt til at jeg har sittet å studert de. Jeg har nå bestemt meg for at neste gang skal det smelle hvis riktig bever dukker opp.

Jeg bruker rifle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bever'n er en god venn på mine kanoturer. Alltid moro å treffe på. Hører mer hjemme i naturen enn oss mennesker. Tror sikkert du kan greie deg uten beverkjøtt. Hva nytte har du av pelsen til forresten ?? Hva ville skje dersom vi ikke skjøt bever'n. Vi ville selvsagt få flere lykkelige beverfamilier som beriker naturen. Kan sitte i timevis og bare studere denne ivrige dambyggeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja men hva kan skje når bever familien bare blir større og større da?

Kjøttet klarer jeg meg godt uten. Skinnet også 8) Skinnet kan jeg henge på veggen og lage mye fint av. Jeg kan også gi det til noen som trenger det. Noen som kanskje ikke har råd til å kjøpe egne klær, så får de syd seg gode varme klær til vinteren :wink:

Vi skal jo ikke skyte bort beveren. Selv om det blir skutt bever så blir det ikke mindre bever av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du spør grunneiere i områder med mye bever tror jeg nok de skal kunne komme med en hel del gode grunner til å skyte bever. I tillegg smaker den jo godt. Men det er jo klart, man kan bruke akkurat de samme argumenter mot beverjakt som man bruker mot det meste av jakt ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såg det var utlyst beverjakt i GD på Dovre eller Lesja i fjor.

Artigt å sjå at beveren er på frammarsj att etter nesten å ha vært utrydda.

I midtdalen hadde vi fått to beverlokasjoner for eit par år siden. Det er sikkert

fleire nå.

Vist beverbestanden er stor nok til å tåle jakt ser eg ingen grunn til ikkje å jakte

på den. At dei er så "søte og morsome" er argumentasjon som høyrer til på barneskolenivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er vitsen med å jakte på "søte og morsome" bever'n. Noe nytteverdi kan den vel ikke ha i død tilstand. Noen kan muligens føle spenning med å jakte på den. Men enklere jaktmål finnes vel knapt, så spenningsnivået kan vel ikke være det store. Det er vel heller dette behovet for "må skyte noe ellers er høsten mislykket".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare hive meg på her.

Jeg undres over menneskes trang til og på død og liv skulle ta kontroll over naturen.

Er det for mye av ditt eller datt så skal det reguleres og kontroleres.

Naturen spiller på finstemte strenger som vi mennesker aldri vil komme i nærheten av og forstå.

Ei heller være i nærheten av og kontrolere.

Beveren har sterk territoriell atferd og er aggressiv mot inntrengere og naboer av samme art.

Så hver familiegruppe har sine grenser.

Dessverre blir ofte beveren sett på som kun et skadedyr.

Dyr blir skutt og dumpet, demninger og hytter blir ulovlig sprengt.

Dette har jeg selv sett ved flere anledninger.

Dette er gjort i den tro at man blir kvitt beveren, men som oftest vil nye individer reokkupere ledige

territorier og problemene oppstår på nytt. Fukus på konfliktskapende atferd, og ikke beveren i seg

selv, kan derfor være mere effektivt enn mislykkede forsøk på å fjerne enkeltindivider fra områder

med økende beverbestand.

Hilsen

Kai Jensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare hive meg på her.

Jeg undres over menneskes trang til og på død og liv skulle ta kontroll over naturen.

Er det for mye av ditt eller datt så skal det reguleres og kontroleres.

Naturen spiller på finstemte strenger som vi mennesker aldri vil komme i nærheten av og forstå.

Ei heller være i nærheten av og kontrolere.

Vi er faktiskt en del av denne finstemte naturen du snakker om og og vår rolle her er som predatorer, selvfølgelig er det ikke alltid det har slått så heldig ut, med overbeskatning som følge, men det finnes også eksempler på hva som skjer med dyrearter om det ikke finnes predatorer til stede, med eksplosjonsartet overpopulasjon og påfølgende massedød som resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er vitsen med å jakte på "søte og morsome" bever'n. Noe nytteverdi kan den vel ikke ha i død tilstand. Noen kan muligens føle spenning med å jakte på den. Men enklere jaktmål finnes vel knapt, så spenningsnivået kan vel ikke være det store. Det er vel heller dette behovet for "må skyte noe ellers er høsten mislykket".

Å jakte på bever er slett ikke så lett. Den er sky og ofte må du vente i dagevis, time på time for å kunne få en bra skuddsjansje. Andre ganger klaffer alt og bevern sitter der uvitende om jegeren. Sånn er det med alle dyr. Det er enklere å fotografere beveren enn å jakte på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare hive meg på her.

Jeg undres over menneskes trang til og på død og liv skulle ta kontroll over naturen.

Er det for mye av ditt eller datt så skal det reguleres og kontroleres.

Naturen spiller på finstemte strenger som vi mennesker aldri vil komme i nærheten av og forstå.

Ei heller være i nærheten av og kontrolere.

Beveren har sterk territoriell atferd og er aggressiv mot inntrengere og naboer av samme art.

Så hver familiegruppe har sine grenser.

Dessverre blir ofte beveren sett på som kun et skadedyr.

Dyr blir skutt og dumpet, demninger og hytter blir ulovlig sprengt.

Dette har jeg selv sett ved flere anledninger.

Dette er gjort i den tro at man blir kvitt beveren, men som oftest vil nye individer reokkupere ledige

territorier og problemene oppstår på nytt. Fukus på konfliktskapende atferd, og ikke beveren i seg

selv, kan derfor være mere effektivt enn mislykkede forsøk på å fjerne enkeltindivider fra områder

med økende beverbestand.

Hilsen

Kai Jensen

Det er helt riktig at hver beverfamilie har sine grenser. Bever er også trofast hele livet mot sin partner så det er derfor viktig at det er avkom det jaktes på.

Hver familie formerer seg og det gir en stor og trygg stamme som gjør at vi jegere kan jakte på den.

Det skal selvfølgelig ikke gjøres noe skade på huler og demninger og det har jeg aldri sett eller hørt om. Der de gjør det er det vel kanskje en veldig stor stamme som kan og bør jaktes på så de ikke blir for mange.

Blir det for mange av de i et område så er det stor sjansje for at du aldri vil få se bever der igjen. Sånn er naturen. Det er vel bare vi mennesker som kan beskatte beverstammen.

Les også det Slemmo skrev. Det innlegget sier alt om faren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og så er den stort sett aktiv i skumring/nattetid når det er aktuelt med jakt.

Og så er det mange ting en må ta hensyn til. En skal faktisk få tak i beveren etter at den er skutt, den må helst skytes på land.

Er ikke bare bare at dette klaffer. Og den er meget var for lukt og lyder, merkes noe unormalt så varsles hele bevergjengen umiddelbart. Jakta utøves vel storts sett på vårparten ofte de første dagene av mai.

Har aldri vært på beverjakt, men kunnen vært interessant. Gikk å ryddet litt i busker den hadde felt i vinter. Utrolig artig å se slik han har holdt på. Måtte lage litt ved av de største bjørketre han hadde felt :lol: . Tenkte å dra ut å skyte en, men det ble det aldri noe av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.