Gå til innhold
  • Bli medlem

type mat på kort fjelltur?


peterha

Anbefalte innlegg

Hei

Skal på en tre dagers tur med sønnen min på fem år og lurer på om noen har enkle tips å komme med i forhold til hvilken type mat som er enkelt å lage samtidig godt og lett å bære?

Har tenkt vanlig grovt brød til frokost og lunch, frysetørret middag hvor man bare tilsetter vann, og eventuelt mer grovt brød til kveldsmat.

Hvilken type ferdig frysetørret mat er best?

har dere andre tips til frokost/kveldsmat? Hvor er det greie priser på den frysetørkede maten?

på forhånd takk for svar

mvh Peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei,

Jeg er brødmsk, men finner det litt knotete å gå og bære på. Tørt blir det. Så jeg tar med en ferdig melblanding av hvetemel, salt og bakepulver. Tilsett vann og elt til fast deig, og kjevl ut så du får en rund og flat pannekake (litt tykkere). Stekes i panna med smør eller olje så får du fint brød som smaker godt og ferskt til frokost, og tilstrekkelig til niste til lunsj. Langt bedre enn tre dagers brød, og femåringen kommer helt sikkert til å synes det er stas!

Ellers foretrekker jeg havregrøt til frokost med brunt sukker, smør og masse rosiner. Mye god næring som sitter lenge, og det smaker fortreffelig. Noen drar med seg tørrmelk, det har jeg aldri prøvd.

Lunsj: fint med en rett i koppensuppe, eller fullverdig suppe. Betasuppe, grønnsaksuppe eller andre supper som bare trenger vann. ha evt med litt pølse som kan choppes oppi.

Salt kjøtt til å gå og småspise på når man har svettet masse og tapt salt! Salt mat er et must på tur slik jeg ser det :)

Til middag er jeg svak for suppeposer eller real, så der har jeg ikke så mye fornuftig å komme med.

God tur!

Mvh

Th

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er egentlig veldig få ting som ikke går å ta med på en kort tur.

Jeg har egentlig selv gått bort fra ferdig frysetørket mat. Mest av helsegrunner, men jeg synes egentlig ikke det er så godt heller.

En typisk fjellmiddag for med er fullkornris som jeg koker til den er nesten ferdig, så tilsetter jeg de krydderne og grønnsakerne jeg vil og til slutt skjærer jeg bare små tynne skiver av kjøtt. Maten er ferdig når kjøttete er mørt.

Eller bruker jeg mye nøtter og tørket frukt underveis.

Frossent kjøtt holder fint en dag eller to mens det tiner. Det holder litt lenger om en graver det ned i snø eller jord. En tett pose i kaldt fjellvann er heller ikke dumt.

Egg, salttørket kjøtt og røkte grillpølser er eller safe og holbare varer.

Alt som er frossent holder en god stund alt etter hvor tett det er pakket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres bra ut.. Må bare ikke bli for komplisert.. he he Det er jo vanligvis "mor" som lager mat..

rett i koppen og suppeposer er kjempefine og enkle tips. Det med brød veit jeg ikke helt om kanskje blir litt for mye "greier".. får se hva det blir til men godt tips var det jo!!

Ris har jeg tenkt på også håper jeg jeg får noe fin fisk da..

Tar gjerne i mot tips angående mere ferdigmat. Hvilken av disse posene m middag du får kjøpt i sportsbutikkene er best?

mvh Peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Pannekaker kan være greit for de små.

Poser har jeg testet ut, funker det men ha i litt mindre vann enn beskrevet på posen.

Nå får du også pannekakerøre på flasker. Kansje den duger.

PS!!! Ikke glem sukker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen,

ris er et godt tips, men skal gjerne koke en stund. Couscous skal kun stå 5 minutter i vannet som kokte, så det holder å koke opp vann. Godt smaker det og. er veldig greit å ha stående og "heve" mens du lager annen mat ved siden av. Risen opptar kokeren i 20 minutter.

Jeg kjøper alltid real turmat (kjøp de på obs hvis du kan der koster de 45 pr stk, mot 69 på intersport feks). Hvilken som er best blir en smakssak. Torskegryten trenger lenger tid i vann og bør røres mer enn de andre posene etter min erfaring. Suppebuljong som du bare tilsetter kokende vann er salt og godt med mye smak, en grei liten oppkvikker.

Lag ferdige poser hjemme med hakkete nøtter (mandler, hasselnøtter, peanøtter osv) og rosiner og hakket sjokolade (jeg liker kokesjoloade) som du har lett tilgjengelig i sekken underveis og kan gå og småspise på (ikke ha de i topplokket da det blir varmt i solen og sjokoladen smelter...snakker av erfaring :) ). På Rema får du kjøpt noen pakker med spekeknoker (tror jeg det er) som er veldig salt og godt kjøtt som er fint å gå og skjære av i ny og ne. Kan nok også tilsettes ris eller couscous. Du kan også ha buljongterninger for å tilsette risen smak.

Ellers synes jeg det er lurt å spise ofte og lite på slike turer for å unngå at humøret faller for langt når man er oversulten. Sikkert en grei huskeregel med en femåring :)

th

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Potetmos er lett, og metter godt.

Kaloriinnholdet regulerer du med Smør. ( Og husk, smør er smør, og margarin er noe helt annet)

Ei mørk spekepølse er toppers.

Seranoskinke eller tilsvarende, kan også steikes i panna, smaker supert til potetmosen.

Jeg bruker å erstatte brødet med knekkebrød. Gjerne den lyse frokost typen.

Det er litt volumiøst, men smaker godt.

Og så prikken over ien for barna:

Når far lager mat, er det alltid dessert.

Svenskene lager noe "rett i koppen" sjokoladepudding, fromage etc. Bare tilsette kaldt vann og la stå i noen minutter.

Gir masse karbohydrater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du skal gå med en femåring blir det sikkert ikke så mange mil for dag. Jeg vil anbefale "far" å heller bære litt tung mat og satse på komfort for minstemann. Hvis poden liker pølse/potetmos så klarer du sikkert å bære en pakke med grillpølser de kilometrene gutten klarer/orker/er villig til å gå. Bamsemums og seigmenn bør også fylle halve sekken :roll: Jeg tror det er viktig å gå litt på barnas premisser når en ferdes i fjellet med de små...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Selv gikk jeg nå tre dager i fjellet med min 10 år gamle sønn. Vår første fjelltur. Vi gikk fra hytte til hytte. Kan virkelig anbefales.

Det var meldt bra vær, allikevel gikk vi en dag i regnvær. Godt å komme fram til hytta da, der er det mat, pannekaker etc. Hyggelig for barna å treffe andre og. Vi gikk i Gausdalsfjellene hvor det er 4-5 timer mellom hyttene. Møtte andre barnefamilier der og.

Vi baserte oss på kjeks, pannekaker, sjokolade. Sønnen min spiser brød mens jeg tar det jeg får. Hadde med real turmat til lunsj, de typene gutten min liker. På hyttene ble det joikakaker med potetmos.

Lykke til. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare nevne en fin ting æ har kommen over: Sojabiter, kjøpes på helsekost.

Skremmende lettvekt!

Det er avfettet og tørket sojamel. Vannes ut i 10 min, kokes eller stekes.

Perfekt smakløs kjøtterstatning, krydre etter ønske. Protein: 50 %!

Bød har æ bytta mot kompakt sånn mørkt brød du vet, tyske helsegreier.

-Som etterhvert finnes i litt flere varianter.. me honning på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg og en kamerat har brukt mye på turer er potetmos og bacon.

Først lager du mosen også steker du baconet også blander du alt i gryta.

Enkelt og greit, godt er det også.

Må bruke litt realt bacon da, ikke noe sånt tynt bacon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må gjerne forklare...

:!:

Det skal jeg gjerne gjøre. :)

Svaret kommer litt lenger over her, nemlig at du neppe trenger så mye proteiner på korte turer. Skal du gå over sydpolen bør du nok tenke på proteinsammensetningen i maten (men også da vil antakelig karbohydrater være viktigst), men de ferreste av oss gjør det særlig ofte. Spørsmålet her var jo dessuten korte turer.

Min erfaring er at det viktigste å prioritere på den type turer som jeg stort sett er ute på, er karbohydrater, salt og vann. Hvilket strengt tatt er ganske nært oppskriften på en enkel havregrøt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår, mitt tips er av mer generell art enn akkurat bare denne tråden.

På turer fra 10 dager til 1 mnd har jeg aldri funnet en optimal proteinkilde (fisker/jakter ei..).

Disse lettvektsbitene jeg har kommet over ser foreløpig ut til å love godt, så det vil jeg dele med dere.

God Tur! :!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.