Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny stang, nybegynner forvirret


Molok

Anbefalte innlegg

Har erstattet min gamle ferskvannstang (todelt) med brukket tupp med en 2.4m lang teleskopstang i karbonfiber. Dette er en Shakespeare stang og det står 20-55g på den.

Betyr det at det den er mindre egnet til f.eks. 7-12 grams sluker, spinnere og slikt? Dette har jeg ikke snøring på - så all hjelp mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Har erstattet min gamle ferskvannstang (todelt) med brukket tupp med en 2.4m lang teleskopstang i karbonfiber. Dette er en Shakespeare stang og det står 20-55g på den.

Betyr det at det den er mindre egnet til f.eks. 7-12 grams sluker, spinnere og slikt? Dette har jeg ikke snøring på - så all hjelp mottas med takk!

det stemmer, vil tro det er ganske ugreit å kaste så lette sluker/spinnere med den, den er nok beregnet på sjøfiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Urk. Så mye for hjelpen i butikken :)

Og den virket så kjekk. Og alt i butikken var til halv pris så den kom på den nette sum av 250,-

Noen tips til rimelig men god stang som er relativt liten og nett på tur til ferskvannsfiske (sluk/spinner/mark og dupp)

og som ikke koster skjorta... Jeg bruker min gode gamle Abu Garcia 455 haspelsnelle hadde jeg tenkt (den var i sin tid innkjøpt til sjøfiske)...

Eller er jeg helt på bærtur og trenger ny snelle også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du høres ikke ut som typen som skal ha en stang til hver eneste type fiske så da ville jeg vel bare anbefalt deg en stang i 5-25 eller 7-28 grams klassen, jeg hadde en 7-28 stang som jeg brukte til alt ferskvannsfiske i mange år.

mitt inntrykk er at jo lettere ting du skal kaste ut jo mer utbytte har du gjerne av dyrere stenger, god karbonkvalitet.......myke osv, det finnes ikke så mye som er kjipere enn å kaste lette sluker med en stiv stang f.eks.

lange stenger kaster generellt lengre enn korte også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg personlig ville vel ikke valgt teleskop med mindre man absolutt skal ha teleskopstang, beste tips er vel bare å tråle tilbudsavdelingene til de forskjellige webbutikkene, gero, baardsen, skittfiske osv.....så dukker det sikkert opp noe.

Ja selvfølgelig men han skrev at han ville ha teleskop. Der var det en teleskop med den vektklassen som passet han sitt bruk, derfor skrev jeg "noe lignende denne kanskje. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville vurdert en flerdelt stang i stedet for teleskop. Teleskopstenger har en tendens til å bli klumpete. Selv har jeg en presicion 4 delt 9fot 2-15g jeg er meget godt fornøyd med. Koster ca 999 og leveres med tube. Koster jo en del mere enn de fleste teleskopstenger, men hvis du fisker mye er den absolutt verdt det. Skal du bare kaste litt en sjelden gang er det en helt annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for nyttige innspill!

Jeg ville vurdert en flerdelt stang i stedet for teleskop. Teleskopstenger har en tendens til å bli klumpete. Selv har jeg en presicion 4 delt 9fot 2-15g jeg er meget godt fornøyd med. Koster ca 999 og leveres med tube. Koster jo en del mere enn de fleste teleskopstenger, men hvis du fisker mye er den absolutt verdt det. Skal du bare kaste litt en sjelden gang er det en helt annen sak.

Ja jeg ser jo at mange her sverger til flerdelt stang - og dersom den er relativt kort og ikke så mye mer klumpete i en tube så høres det i og for seg greit ut.

Men det ser ut som om det stort sett er 2 - 15, 3-15, 5 - 20 og 7 - 28 gram eller deromkring som gjelder. Noen som kan gi meg litt innspill på hva som er mest fornuftig? sitter med en følelse av at det blir 2(3)-15 eller 5-20 som gjelder for vanlig innlandsfiske (nordmarka/femundsmarka/fjellet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

3-15 og 5-20 er vell det vanligste.

Teleskop liker jeg ikke, har brukket for mange av de til at jeg kjøper flere av den sorten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stanga bør kunne kaste opp til 20g. Av og til er sildesluker i den vekta det som skal til for ørretten. I tillegg bør den klare så lette sluk som mulig. Klassifiseringa av stengene varierer noe. Den Presicionstanga 2-15g jeg nevnte ovenfor har nok med 15g. Min 11 fots beastmaster 3-15g fungerer derimot best på sluker fra 10-20g. Beastmaster er forøvrig solide greie stenger som fåes i flerdelte utgaver. Men det virker som de har en tendens til å være litt underklassifisert. Dvs oppgitt vekt er litt for lav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stanga bør kunne kaste opp til 20g. Av og til er sildesluker i den vekta det som skal til for ørretten. I tillegg bør den klare så lette sluk som mulig. Klassifiseringa av stengene varierer noe. Den Presicionstanga 2-15g jeg nevnte ovenfor har nok med 15g. Min 11 fots beastmaster 3-15g fungerer derimot best på sluker fra 10-20g. Beastmaster er forøvrig solide greie stenger som fåes i flerdelte utgaver. Men det virker som de har en tendens til å være litt underklassifisert. Dvs oppgitt vekt er litt for lav.

Hm. Kanskje jeg skulle beholde den 20-50 stanga da, og skaffe en 2-15 eller 3-15 å ha i tillegg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at jeg kan plukke opp en to-delt Beastmaster 270L(?) på 2.70 meter med vekt 3-15

Vil det være et fornuftig valg til det meste av vanlig land-basert ferskvannsfiske, og så har jeg den Shakespeare 2.40m 20-55g stanga til kanodorging etc ?

så den Beastmasteren på tilbud til 500,- her i nærheten :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den burde fungere til det meste av vanlig ferskvannsfiske ja. Har ikke prøvd nyeste beastmaster, men tidligere modeller har som tidligere nevnt fungert best til sluker litt over angitt. Så det burde gå greit med sluk opp til 20g. I tillegg fungerer den helt sikkert utmerket til lett fiske i sjøen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.