Gå til innhold
  • Bli medlem

Bergans Trollhetta 95l


Anbefalte innlegg

Hei.

Skal kjøpe meg en ny fjellsekk og har veldig lyst på Bergans Trollhetta 95l. Men er veldig usikker og håper noen har erfaringer med denne sekken og kan fortelle meg om disse:-)

I starten av august skal jeg til Børgefjell hvor det blir vandring med fiskestanga, teltet og en stor/behagelig sekk ei uke og må nå bytte ut den gamle utslitte sekken!

Vær så snill å si ifra om hvilke erfaringer dere har!!! :-)

Hilsen Håvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den tror jeg du trygt kan kjøpe. Se test i magasinet UTE, nummer 3,2007. Kun slått av Fjellrevens Råstu 90. Fikk samme poengsum som denne. Kjøpte Trollhetta 95 fra Sportsdeal.no for 2000- pluss 100 i frakt. Pris på begge sekkene i testen er kr-2500. Fikk bare prøvd den på en helgetur før utreise på jobb, men den satt som et skudd og virker veldig bra. Følger også med en dagstursekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig den passer de fleste av oss, men jeg har erfart at hoftebeltet kan gnage endel på hoftekulene, som for min del har ført til smertefulle kjøttsår ved et tidspunkt.

Selve hovedsekken er heller ikke 95 liter. Den lille (hendige) dagstursekken er 12 liter, som gjør at hovedsekken blir på 83 liter.

Som andre har nevnt er sekken praktisk, og med mange innstrammnings- og festemuligheter. Om jeg skulle valgt ny sekk i dag hadde jeg heller lagt litt mer penger i den nye sekken og valgt Bergans alpinist/viking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen og takk for flotte svar!

Til deg Fjellgeita: Jeg ble litt bekymra for det du sier om at det gnager på hoftene dine... Jeg er 185 høy og 95kg, dvs. bra rund rundt magen men ellers normalt bygd :D Håper ikke dette er kroppen som kan føre til slike plager øverst på hoftene? (Ikke det at jeg trur det da men...)

Dag G: Fant testen i magasinet UTE og er nå enda mer sikker på at det er denne sekken jeg kommer til å kjøpe! Og da blir det i fra Sportsdeal.no :(

Lindap: Jeg finner en butikk i morgen og prøver sekken denne gangen med tyngde :D

Vær så snill og kom med flere erfaringer :oops:

Håvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 1generasjon Trollhetta, uten liten sekk. Men kan absolutt anbefale den. Eg er 1,74 normalt bygd. Savnet litt mer volum og sidelommer. Så eg kjøpte 2stk sidelommer fra bergans, som kan settes på strame reimene på sidene. Det er ein ganske rimelig og god sekk. Trur eg ga 1999kr i begynnelsen av år 2000. Så den har holdt noen år. Og like god enda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har trollhetta selv. og er faktisk ganske missfornøyd. Det er vanskelig å pakke den skikkelig, den lille sekken på utsiden er lite pratisk (vekten blir dratt enda mer bort fra ryggen) og den manger sidelommer. Etter ca 30 dager fordelt på ulike turer ser jeg også ganske mange slitasjepunkter som følger av komprimering av sekken etter at den er pakka (der hvor "komprimeringsreimene" er festa) -->negativt.

Jeg liker topplokket da, og muligheten til å kunne komme raskt til via den halvmånegreia i front.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariusd sier

"Har trollhetta selv. og er faktisk ganske missfornøyd. Det er vanskelig å pakke den skikkelig, den lille sekken på utsiden er lite pratisk (vekten blir dratt enda mer bort fra ryggen) og den manger sidelommer. Etter ca 30 dager fordelt på ulike turer ser jeg også ganske mange slitasjepunkter som følger av komprimering av sekken etter at den er pakka (der hvor "komprimeringsreimene" er festa) -->negativt. Jeg liker topplokket da, og muligheten til å kunne komme raskt til via den halvmånegreia i front."

Ser ut til at du har hatt mye problemer med sekken din! Du må ha kjøpt deg en ny en, og hvilken er det? For hvis dette er en så "utrolig" dårlig sekk må du jo ha bytta den ut, du som er ute å farter så mye?

Vil høre flere erfaringer :oops:

Håvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kanskje unødvendig å kontre og drepe all lyst til å hjelpe deg når noen faktisk kommer med noe annet enn "god sekk" og "helt grei"

når noen svarer deg med hva de har erfart, så gjør de deg en tjeneste. hvis du ikke vil ha opplysninger så ikke spør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har Trollhetta 95 selv, og kan trygt anbefale den. Jeg har ikke hatt så mye tid til å prøve den ennå, men fra de turene jeg har gått med den er jeg svært godt fornøyd. Dette er en sekk det er "lett å bære tungt med" :oops: Dagstursekken i front er også veldig praktisk. Som andre nevner mangler den sidelommer, men det kan kjøpes som ekstrautstyr fra Bergans. Også glidelåsåpningen inn til hovedrommet er smart.

Som sagt har jeg ikke fått prøvd den så mye enda, så jeg har ikke funnet noe negativt å si om den ennå :D

Etter min mening en veldig god sekk til en billig penge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariusd sier

"Har trollhetta selv. og er faktisk ganske missfornøyd. Det er vanskelig å pakke den skikkelig, den lille sekken på utsiden er lite pratisk (vekten blir dratt enda mer bort fra ryggen) og den manger sidelommer. Etter ca 30 dager fordelt på ulike turer ser jeg også ganske mange slitasjepunkter som følger av komprimering av sekken etter at den er pakka (der hvor "komprimeringsreimene" er festa) -->negativt. Jeg liker topplokket da, og muligheten til å kunne komme raskt til via den halvmånegreia i front."

Ser ut til at du har hatt mye problemer med sekken din! Du må ha kjøpt deg en ny en, og hvilken er det? For hvis dette er en så "utrolig" dårlig sekk må du jo ha bytta den ut, du som er ute å farter så mye?

Vil høre flere erfaringer :oops:

Håvard

Beklager!!! Ikke meninga å virke slem. Men så direkte mye negativt virka litt useriøst... (kvass melding=(ofte) kvass melding tilbake).

Hvis du glemmer den lille ekstra sekken (har igjen 83 liter): kunne du ha forklart meg hva som er så vanskelig med å pakke sekken? Så lenge en kommer til på fremsiden via glidlåsen så virker jo detta helt supert... Jeg er klar over at sekken er smal/høy, men det er vel poenget med denne sekken (skiturer).

Som Lars Tore sier så får en kjøpt sidelommer om det er behov for det.

Dette med slitasjepunkter høres jo veldig dårlig ut! Noen andre som kan bekrefte at dette i lengden kan bli et problem?

Kjør på med flere erfaringer (og jeg kjem ikke til å være så kvass heretter!!) :D

Hilsen Håvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt Trollhetta flere ganger. Er 177 cm høy og ca 87 kilo.

Synes sekken er helt grei den. Inntil man fyller den med tyngre lass enn 20 kilo. Da blir den ubehagelig å bære, da bæresystemet virker som det ikke er dimensjonert for så tunge lass.

Synes den blir for rund på ryggen, noe som gjør at den ikke virker stabil. Blir veldig fort sliten da.

Har nå lagt den helt bort til fordel for en Norrøna Para Ranger 120 liter. Denne tåler langt tyngre bører uten at bæresystemet kollapser.

Og en ting til: Testene i Magasinet UTE synes jeg er helt latterlige. Har lest telttesten deres fra i fjor. Helt latterlig.. Masse selvmotsigelser og tull. Og ikke minst testen deres av høye jaktstøvler.. Da lo jeg skikkeli... Største mølet jeg har lest noen gang.. Så disse "testene" ville jeg ikke stolt på i det hele tatt. ( må vel nevne at jeg ikke har lest ryggsekktesten... Hvilket nummer var den i??)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt Trollhetta flere ganger. Er 177 cm høy og ca 87 kilo.

Synes sekken er helt grei den. Inntil man fyller den med tyngre lass enn 20 kilo. Da blir den ubehagelig å bære, da bæresystemet virker som det ikke er dimensjonert for så tunge lass.

Synes den blir for rund på ryggen, noe som gjør at den ikke virker stabil. Blir veldig fort sliten da.

Har nå lagt den helt bort til fordel for en Norrøna Para Ranger 120 liter. Denne tåler langt tyngre bører uten at bæresystemet kollapser.

Og en ting til: Testene i Magasinet UTE synes jeg er helt latterlige. Har lest telttesten deres fra i fjor. Helt latterlig.. Masse selvmotsigelser og tull. Og ikke minst testen deres av høye jaktstøvler.. Da lo jeg skikkeli... Største mølet jeg har lest noen gang.. Så disse "testene" ville jeg ikke stolt på i det hele tatt. ( må vel nevne at jeg ikke har lest ryggsekktesten... Hvilket nummer var den i??)

Sekken pleier å bli på 20-25kg og da blir jo dette i grenseland :oops: Men dette kan vel variere fra person til person? Jeg er helt sikker på at denne er bedre enn den gamle sekken min: Fjellsport Villmark 80liter (16år gammel) :D Og jeg har ikke så veldig lyst til å bruke mer enn i overkant 2000kr på ny sekk... Men hvis kvalitenten/komforten tilsvarer prisforskjellen, så har jeg kanskje ikke noe valg... :(

Her er testen til Magasinet UTE: http://www.ute.as/cgi-bin/o4f/imaker?id=29503

BERGANS ALPINIST II 110 fikk samme poengsum...

Håvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg mener også at sekken er bra, jeg har nok en 1.generasjons utgave.. de par første turene satt dn ik helt bra, mn etter at jeg fikk finjustert dn ble d bra.. kan være enig i at dn kan være litt ubehagelig på hoftene hvis du ikke har noe under samtidig med høy belastning (tungt lastet). mn har du på en sjorte mener jeg d går greit.. har vel hatt min i ca 5-6-7 år nå , med et par lenge turer, og noen kortere årlig.. sekken er fremdeles fin og hel..:oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At en kan pakke via den halvmåneformede inngangen i front, er forsåvidt bare et pluss. Men, om en skulle pakke via denne åpningen, ser man til slutt (ofte, fordi man ikke vil ødelegge den umerkede, altså ikke noe YKK merke o.l., glidelåsen ved for hard belastning) når man tar igjen glidelåsen at det er altså som regel MYE tomrom ute å går. samtidig har sekken også lett for å få en motsatt pæreform, altså at den ser størst ut over skuldrene og slankest ut lenger nede, hvor mesteparten av vekta bør ligge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har denne sekken selv. For meg er dette å betrakte som bomkjøp. Ikke at sekken er *så* ille, den var en klar forbedring fra den gamle Lowe Alpine-sekken jeg arvet etter pappa (som i sin tid sikkert var state-of-the-art og vel-så-det). Men sekken er liten (ihvertfall til å hete 95L), tåler lite vekt, og er vrien å pakke (med mindre du bruker glidelåsen (som jeg synes er mer egnet til interrail-sekker, eller for folk som ønsker å unngå rynker i den nystrøkne dressen)).

Sekken fungerer glimrende med 15kg, akseptabelt med 20kg, og skulle du bære mer enn dette, ville jeg definitivt valgt en annen sekk. Selv valgte jeg Norrøna Recon Pack, men det finnes jo andre bra sekker fra Bergans også (f.eks Viking, Alpinist, Power Frame, etc...). Den smale høye formen gjør at nakke og bakhode stanger i sekken dersom du kikker oppover (med mindre du har ekstremt lang rygg (eller giraff-nakke)). Dagstursekken bakpå er en ubrukelig gimmik som helst bør tas av (og kastes) i det du kjøper den, og aldri settes på igjen (ei heller brukes som dagstursekk). Trenger du plassen du mista på det, kan du heller spenne på en pakkpose på (eller under) lokket, men dette er vel lite sannsynlig at skal være nødvendig, all den tid du bør prøve å holde deg godt under 20 kg totalvekt. Trenger du dagstursekk, kan du sikkert få plass til den i hovedrommet, under lokket, spent fast i kompresjonsremmene, eller hvor som helst ellers.

Til tross for min negative kritikk, sekken sitter veldig godt på ryggen, og til sitt bruk er den slettes ikke noe dårlig valg. Men la deg ikke lure til å tro at den kan konkurrere med Bergans egne dyrere sekker på deres egne premisser (dvs å bære tungt). Hadde dette vært tilfelle, ville nok ikke Bergans solgt mange Viking, Alpinist eller Power Frame ;-)

Med tanke på vekten bæresystemet tåler, og problemet med stanging i nakke, ville jeg nok gått for 75L-varianten om jeg skulle handle Trollhetta i dag. 75L-varianten er like bred/smal, men kortere, og passer derfor flere rygger (og unngår flere nakker). Med 95L blir man også fort fristet til å fylle sekken opp med mer enn den tåler.

Dersom jeg virkelig trengte en stor sekk, ville jeg sett meg om etter andre sekker. Noe jeg da også har gjort. Norrøna Recon Pack er dyr (min ble uansett kjøpt på vanvittig supertilbud), men Bergans Power Frame har en akseptabel pris (3500), og er en usannsynlig mye bedre sekk enn Trollhetta dersom du har behov for å bære med deg mye. Det kan godt hende du blir fornøyd med Trollhetta (jeg ble det ikke), men kjøper du Power Frame kan jeg nesten garantere at behovet for stor sekk vil være dekket for all overskuelig fremtid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vurderte også denne sekken , men kjøpte meg en norrøna synkron 80 l

Dette er en utgående modell så du kan gjøre gode kjøp. Betalte bare 2000 kr for den hos oslo sportslager nå i våres (veil 3500)

veldig fornøyd med sekken :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte Trollhetta 95 i Femundsmarka, den veide 24 kg. Mulig den ikke passer ryggen min noe særlig, men det var rett og slett en ubehagelig opplevelse. Hoftebeltet lagde sår på hoftene og den virka veldig tung(altså det virka som den veide mer en 24 kg). Jeg prøvde å stille den så godt jeg kunne men ingenting hjelpte. Når jeg kom hjem fra turen leverte jeg inn sekken og kjøpte Viking II.

Den er så utrolig mye bedre med tanke på funksjonalitet og bærekomfort. 24 kg virker nesten lett på den sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring eller konklusjon fra sekken må bli det at om man bruker den lille sekken man kan feste i front til å ha ting i mens man beveger seg, vil denne gjøre at tyngdepunktet forflytter seg enda 20 cm bort fra ryggen, mens hva man egentlig ønsker om man skal pakke en sekk riktig, er å få tyngdepunktet så nærme som mulig ryggen. Om man dropper den lille sekken så hjelper altså det litt, men ikke nok, dessverre. Sekken er nok å regne som en 80 liters sekk. For de ekstra literene en får i "lillesekken" kan man ikke bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.