Gå til innhold
  • Bli medlem

Er dette nok utstyr for hytte-til-hytte?


Soleggen

Anbefalte innlegg

Jeg skal ta en liten hytte-til-hytte-tur med venner i løpet av august.

Siden jeg bare har stor sekk + diverse dagstursekker tenkte jeg å klare meg med en dagstursekk på 32 liter.

Er denne utstyrslisten forsvarlig i området Krossbu, Fanaråken, Skogadalsbøen:

(Kan legge til at jeg blir fort varm og går gjerne i kun T-skjorte når andre bruker vindtett jakke).

Klær:

-----

Marmot Precip jakke, vind/vanntett

Gore-Tex bukse

2 X turbukse i kunstfiber med avtagbare ben

Fjellstøvler i lær

Tynn fleece-genser

2 x T-skjorter i kunstfiber

T-skjorte i tynn ull

3 x boxere i kunstfiber

2 par ullsokker i medium tykkelse

2 par tynne sokker

Lue, vann/vindtett

Votter

2 x skjorter m/lange ermer

Utstyr:

-------

Nikwax til støvler

Sitteunderlag

Drikkeflaske + kopp

Kart, kompass og kartmappe

LED hodelykt

Mobiltelefon m/lader

Lommekniv

Kamera m/lader og minnekort

Toalettmappe med det vanlige

+ plaster, gnagsårplaster, sportstape, solkrem, ibux, idoform

Lite turhåndkle som tørker raskt

Solbriller

Lakenpose i silke

Dopapir i plastpose

Fyrstikker + nødproviant

DNT medlemskort

Penger/VISA-kort

Noen meter av 2mm tau for å tørke klær, reparasjoner osv.

Vaskemiddel for klær

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Jeg skal ta en liten hytte-til-hytte-tur med venner i løpet av august.

Siden jeg bare har stor sekk + diverse dagstursekker tenkte jeg å klare meg med en dagstursekk på 32 liter.

Er denne utstyrslisten forsvarlig i området Krossbu, Fanaråken, Skogadalsbøen:

(Kan legge til at jeg blir fort varm og går gjerne i kun T-skjorte når andre bruker vindtett jakke).

Klær:

-----

Marmot Precip jakke, vind/vanntett

Gore-Tex bukse

2 X turbukse i kunstfiber med avtagbare ben

Fjellstøvler i lær

Tynn fleece-genser

2 x T-skjorter i kunstfiber

T-skjorte i tynn ull

3 x boxere i kunstfiber

2 par ullsokker i medium tykkelse

2 par tynne sokker

Lue, vann/vindtett

Votter

2 x skjorter m/lange ermer

Dette er rikelig med klær. Et bevist valg å ikke ta med stilongs?

Utstyr:

-------

Nikwax til støvler

Sitteunderlag

Drikkeflaske + kopp

Kart, kompass og kartmappe

LED hodelykt

Mobiltelefon m/lader

Lommekniv

Kamera m/lader og minnekort

Jeg skulle ikke ta med ladere. Da skriver at det er en liten tur. Da trenger du ikke å lade. Telefonen kan skrus av noen timer om dagen. Ellers skrus på en time om dagen. :-)

Toalettmappe med det vanlige

+ plaster, gnagsårplaster, sportstape, solkrem, ibux, idoform

Lite turhåndkle som tørker raskt

Solbriller

Lakenpose i silke

Dopapir i plastpose

Fyrstikker + nødproviant

DNT medlemskort

Penger/VISA-kort

Noen meter av 2mm tau for å tørke klær, reparasjoner osv.

Vaskemiddel for klær

Det pleier å være muligheter for å tørke klær (tørkerom, knagger eller snøre).

Jeg skulle tatt med sandaler eller innesko. Hyttegulv pleier å være kaldt. Sandaler kan i tillegg brukes til vading. Noen i gruppen kan ta med et kortstokk. Fint også med ekstra snacks om kvelden.

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Stilongs synes jeg blir alt for varmt når man går (selv med tynne bukser og ned mot 0 grader). Ja, det er et bevisst valg.

Enig i at lader til mobil er unødvendig på en slik 4-5 dagers tur. Den skal bare med for å sende sms av og til + sjekke værmelding. Lader til kamera er derimot nødvendig fordi jeg liker å ta mange bilder :-)

Har akkurat prøvepakket nesten alt på listen og 32-liters sekken ble ganske full.

Joggesko/sandaler tar litt plass, får se hva jeg kan knipe inn på for å få med dem.

Hvis det skulle bli megavær er jo også joggesko befriende over tørre partier med såpass lett sekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg en dagstursekk med bra bærekomfort + spile i ryggen, så om den er stappet er det ikke noe problem.

Får nok prøvepakke storsekken og se hvordan den blir også, men litt kjedelig å bære med seg 1 kilo mer sekkevekt...

Eller kanskje jeg får ta meg en tur på Oslo Sportslager som har 20% på alle sekker denne uken.

Noen her som har prøvd den nye Nansen-serien til Norrøna? Den på 45 liter ser egentlig perfekt ut for hytte-til-hytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stilongs synes jeg blir alt for varmt når man går (selv med tynne bukser og ned mot 0 grader). Ja, det er et bevisst valg.

Stillongs og langermet ulltrøye er mer å betrakte som "sikkerhetsutstyr" enn noe man nødvendigvis går i.

Hvis uhellet er ute, det sludder og du ikke kan gå videre, men må vente på hjelp, så blir det fort veldig kaldt hvis du ikke har en stillongs og ei langermet ulltrøye du kan dra på deg under Gore-Texen.

Av sikkerhetshensyn bør absolutt ha ei overtrekksbukse som er rimelig vanntett, Gore-Tex eller ei vanlig lett regnbukse.

Jeg ser også at du planlegger tur i et område hvor det er en del breer. Hvis du har tenkt deg på bre i taulag med fører så bør du absolutt ha med deg fullt sett med stillongs og langermet ulltrøye. Det blir fort veldig kaldt på bre. Et langt taulag går ganske sakte og det blir fort mye stopp. Da er det godt å ha på langt ullundertøy.

Selv går jeg stort sett i tynn ull T-skjorte og ullboxer under ei lett turbukse i normalvær, men på bre eller i sludd så er stillongsen og den langermete ulltrøya gode å ty til under Gore-Texen. Slikt vær føles ofte atskillig kaldere enn -15 i tørrsnø om vinteren.

Her er forøvrig en link til DNT's anbefalte utstyr for en sommertur. Det er en rimelig god liste basert på solid erfaring i høyfjellet.

CHo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha sjekket litt ser det ut som man må over bre for å komme til Fanaråkhytta.

Ja, fra retning Krossbu/Sognefjellshytta må du dét, men dersom du går Krossbu - Skogadalsbøen - Fanaråken slipper du unna bre (så sant du ikke skal fra Fanaråken tilbake til Krossbu, da).

Trond Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, fra retning Krossbu/Sognefjellshytta må du dét, men dersom du går Krossbu - Skogadalsbøen - Fanaråken slipper du unna bre (så sant du ikke skal fra Fanaråken tilbake til Krossbu, da).

Trond Erik

Hva med Turtagrø - Fanaråkhytta - Skogadalsbøen - Krossbu?

Ser ut som det ikke er bre på den ruten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Turtagrø - Fanaråkhytta - Skogadalsbøen - Krossbu?

Ser ut som det ikke er bre på den ruten.

Riktig, med den ruta slipper du unna bre.

Jeg gikk Turtagrø - Fanaråken - Skogadalsbøen i fjor. Fra Skogadalsbøen gikk jeg så sørover til Hjelle/Øvre Årdal.

Jeg har funnet ut at www.etojm.com er supre sider for å planlegge fjellturer eller bare drømme seg bort :)

Trond Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter forslaget om ull under under/over her..

selv ville jeg kanskje sløyfet noe av det du har dobbelt av og..

en kortermet t-skjorte i tynn tynn ull erstatter 2 t-skjorter av kunstfiber for min del..

hvis det er for varmt for det, så er det for varmt for t-skjorte generelt..

og ullskjorta er ikke ubrukelig når været slår seg vrangt, så det blir aldri "dødvekt".

ett par tynne sokker og ett par tykke sokker holder vel også egentlig.. men mindre du skal være -lenge- borte.

ett spørsmål om komfort selvfølgelig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Synes det kan være lurt med lader til tlf. Har vært innvolvert i en del søk og redningsaksjoner, og det er utroligt hvor fort du går tom for batteri når du trenger det. Det å lade telefonen når du har mulighet er lurt. Hvis det er dårlig dekning og du ikke har slått av telefonen en dag så brukes batteriet fort når den søker etter sendere.

mvh

Ken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tur fra hytte til hytte trenger man ikke rare utstyret.

Det du trenger er det du står og går i pluss noe som kan holde deg varm under pauser.

Da er ei ulltrøye og ullstilongs pluss ei tynn fleece genser ypperlig.

Ellers kan du droppe ekstra undertøy, og t-skjorter, det samme gjelder ekstra sokker.

Dropp også begge skjortene, med ei skikkelig ulltrøye blir svettelukta sjeldent plagsomt.

Jeg vil anbefale villmarksboka til Lars Monsen i steden for DNT sin utstyrsliste.

Blir fort mye unødig pikk pakk i kategorien kjekt og ha på DNT sin liste.

Kjekt og ha en reserve inne bukse, joda men man klarer seg uten.

Forøvrig gikk jeg fra Sognefjellshytta over Fanaråksbreen, overnattet på Fanaråkshytta og videre

til Skogadalsbøen og ned til Vetti gård i fjor sommer, vannvittig fin tur.

Hilsen

Kai Jensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tur fra hytte til hytte trenger man ikke rare utstyret.

Blir fort mye unødig pikk pakk i kategorien kjekt og ha på DNT sin liste.

Kjekt og ha en reserve inne bukse, joda men man klarer seg uten.

Ja dette var jo store mengder unødig pikk pakk ....

Konkretiser litt mer så kan vi kanskje ta en skikkelig konstruktiv diskusjon ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en tur på 4-5 dager er det ikke nødvendig med impregnering (om du gjør en liten jobb med dem før du drar, og de ikke er fryktelig gamle og lekk - i så tilfelle er det kanskje verdt å ta med gamasjer...).

Ville nok ha skortet ned fra to til én lett turbukse - evt. tatt med en shorts - og heller tatt med et sett skikkelig ullundertøy. Skjortene (antar bomull/flanell?) er også unødvendige - med mindre du er av "skjorte-typen" - så jeg ville heller ha tatt med et isolerende plagg til (tykk fleece/ull, el. lett dunvest). Ellers mener jeg vindsekk er en del av standardutrustning i fjellet. Et liggeunderlag (holder at halvparten av følget har med) er både mer sosialt og tryggere/anvendeligere om noe skulle skje (spjelking/båre/overnatting i dårlig vær) enn flere små sitteunderlag.

Kom selv hjem fra turen Turtagrø-Fanaråken-Skogadalsbøen-Fondsbu i dag - super tur! :twisted:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok skippet overdelene du ramser opp (2 skjorter + 1 t-skjorte). Som regel har jeg bare med meg 1 tynn og 1 medium tykk lang ullgenser. Den tynne er den som brukes mest, den andre er 'ekstra skift' som jeg kan bruke når jeg har vasket meg og skal spise sammen med andre 8) pluss at jeg har noe ekstra dersom det faktisk skulle bli kaldt (=sikkerhet også).

Stilongs er nevnt som et sikkerhetsmoment, ingen tvil.

Personlig måtte jeg nok hatt med meg en god bok også :wink:

Du får se på værmeldingen, er det meldt knallvær bør du ha med solkrem. Men ofte får du kjøpt slik på endel av hyttene i fjellheimen.

Dersom du skal krysse en isbre så er det muligens behov for gamasjer? Dette vet andre bedre enn meg om det er hardpakket eller løst underlag.

Ellers har jeg skjønt at du ikke satser på den lillle sekken, bra. Det har også jeg dårlig erfaring med.

God tur da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.