Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilken primus bruker du?


Erod

Anbefalte innlegg

Selv foretrekker jeg optimus hiker 111, den bråker mye og er tung men den har aldri svikta meg på tur. Kjenner den ut og inn og er det noe galt med den tar det aldri mange minuttene og fikse det. Effekten er også bra, er man på tur alene er den kanskje noe tung. må si jeg synes msr sine primuser ser noe spinkle ut, spesielt plast pumpa. Har også en optimus nova, men synes ikke den kan måle seg med hikeren.

Blir spennende å se hva dere andre foretrekker... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en MSR Whisperlite bensin/parafinbrenner. Den er liten og lett, stillegående og gir bra effekt (2500 W maks). Rask å forvarme (kan forvarme med bensinen i brennstofflaska). I tillegg har jeg kjøpt en plate som jeg fester den på, da står den støtt og fint i teltet. Denne brenneren har foreløpig ikke sviktet meg.

Sommerstid er det gass som gjelder. Mer lettvint blir det vel ikke. Jeg har en Primus Himalaya Easyfuel. Funker veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har en MSR Dragonfly som jeg er svært godt fornøyd med. Gikk over til denne fra Primus MFS, da det på sistnevnte var "null-eller-full" på flammereguleringen. Litt kinkig å koke saus da

Når det gjelder spinkelheten MSR brennerene utstråler, så er det ikke til å skyve under en stol at de ikke tåler like mye som den pansrede Hikeren, men jeg har ennå ikke klart å ødelegge min.

Brukte faktisk Dragonfly'en i forsvaret også, og jeg kan med hånden på hjertet si at ReconPacken ikke altid ble behandlet som om den var av porselen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

primus omnifuel,,,

fikk den til jul, prøvd for første gang på snøhuletur denne helgen. det eneste problemet var å få fyrstikkene til å brenne lenge nok,,,

vindskjerm er dog et must, og det skal eg kjøpe til uka...

ominfuel kan jo også brukes med gassom sommeren... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

MSR XGK..

Meget fornøyd - Lett, driftsikker og bra effekt.

Ulempene er at den ikke noe særlig regulering av effekt - enten er det "av" eller "full afterburner".

For meg er dette greit da jeg ikke er noe gourmet på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Anonymous

Optimus 111

Primusenes traktor, har aldri svikta meg (tja. en gang da lokket på brenneren sprakk, men den funka for det..)

skal inrømme at jeg har lyst på noe lettere..

ED

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Jeg har også MSR Dragonfly, bortsett fra at jeg gjerne skulle ha sett at pumpen var i metall, så er jeg godt fornøyd med brenneren.

Jeg har også brukt Dragonfly siste 5 årene - sommer og vinter. Kjører renset bensin. Har brekt brenneren fra stativet en gang da jeg presset den ned i en kjele. Ellers har jeg tatt pumpa 3 ganger. Den er DYR, og plast er dårlig... Har kjøpt en Omnifuel med skikkelig pumpe, men ikke meldt overgang enda. Bortsett fra dette er jeg veldig fornøyd med Dragonflyen.

Pleier å ha den nedi den største kjelen i Expedition Cookset. Der er det okay plass. Også til klype, fyrstikker, skjerm osv. Den gryta er litt skummel med havregrøt, men har med skrubb...

Mvh

-lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anonymous

Ble ikke noe Nova på meg heller. Selv om det var den jeg ville kjøpe. Multi/omnifuel er kanskje ikke like bra på flytende men kan bruke gass i tillegg. Fler jeg kjenner som har Nova sier at den kan skvette bensin her og der. Og det er ikke noe særlig når teltet ditt henger i fjellveggen.

Det sies at om man skal kjøpe brenner. Så vil hybrid-brennere aldri bli like god som en ren gass eller fuelbrenner. Jeg ville valgt Nova om ikke det var for at den kan lekke brensel ved "demontering". Ellers er nok den hakket bedre på fuel enn multi/omnifuel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kamerat hadde et lite uhell med novaen i vinter, han skulle koble slangen fra pumpa, det han ikke visste var at det har en tendens til å sprute litt drivstoff når du gjør dette og det fortsatt er trykk i slangen/flaska. Han åpnet den over et stearinlys i forteltet, boff!!! Pent hull i teltet :?:

Selv bruker jeg omnifuel og er svært fornøyd med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

For dere som bor i Oslo kan jeg tipse om at Sporsnett nå selger renset bensin i sin butikk i Parkvn.

Du kan bytte inn din tomme Primus/MSR alu-flaske med en full for 50 kroner.

De skal også kunne levere i 20 liters kanne for dere som er storforbrukere.

De skryter også av uovertruffen kvalitet på produktet sitt.

Noen som har prøvd dette? Lever det opp til reklamen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

MSR XGK :D Har ikkje alltid funka slik den skal men det er nukk fordi eg hadde den ytterst i sekken og slengde sekken fra meg inn i lasterommet på bussen.. det gjekk ikkje helit bra. men den var overaskande lett og fikse og bende ut. funker veldig bra. men den bråker litt formykje. perfekt til snøsmelting og til å varme teltet vintertid. kjem sikkert til å kjøpe MSR Dragonfly seinare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anonymous

Hvis du snur flasken på nova'en brenner den opp brennslet i slangen/pimusen sluker og trykket i flasken bløs av. Når trykket er blød av kobler du av slangen mens flasken ligger i off posisjon.

Enkelt - uten søl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med brennere har jeg ufattlig liten peiling på da jeg stort sett går dagsturer og bor på trivelige hytter hvor det stort sett befinner seg en kokk som virker.

Den lille erfaring jeg har tyder imidlertid på at brennere som bruker parafin, bensin o.l. er noe fordømt søl. Dysene soter og går tett, drivstoffet er utsolgt, de må forvarmes, reguleringen er vanskelig og man føler at sjansen for å svi av halve øyenbrynet evt hele teltet er ganske stor. I tillegg er de avhengige av drivstoffpåfylling fra flasker som lekker parafin over hele sekken og lukter generelt pyton.

Gassbrennere derimot er jo bare å skru opp gassen og tenne på.

Mitt dumme spørsmål er altså: Hvorfor ikke bare holde seg til gassbrennere ??

Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Panda - Et tilleggsargument for gass er vekten.

Sommerstid er gass overlegent men vinterstid foretrekker jeg imidlertid parafin. De fleste vil gjerne ha på primusen en del lenger om vinteren for å holde et minimumstemperatur i teltet. Problemet er at gass bråker for mye til at dette blir noe hyggelig. Parafinbrennere er her suverent og min erfaring er at de gamle kasseprimusene som speidere bruker bråker minst. Dessuten må man varme opp gassboksene på forhånd når det er kuldegrader og også forsøke å holde dem varme mens de står på. Dette slipper man å gjøre med parafin. Det skal bare et par minutters forvarming til så går primusen til tanken er tom. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp :lol:

Jammen det var et informativt svar. Tusen takk. Ut ifra det du sier vil jeg trolig holde meg til gassbrenner fordi det er det mest kompatible med mitt bruk.

Har hittil brukt stormkjøkken, men synes egentlig det blir for mye stæsh å bære rundt på.

mvh Bjørn Revil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.