Gå til innhold
  • Bli medlem

Når får barna kniv?


Anbefalte innlegg

Far i huset her er ganske så hendig med kniven. Den er alltid med på tur, og foruten alt mulig praktisk som ordnes med den, så er det ikke lite han har laget til ungene, f.eks. små båter til å seile på vannet med mast og seil og greier (selvfølgelig laget av det som finnes i naturen! :wink: ) Nå har vi vært på Geilo og var innom Brusletto og eldstejenta som er syv fikk seg en skikkelig speiderkniv (med stopp). Han har satt igang med å lære henne å smi og spikke, og under hans veiledning har hun laget en sleiv til meg som bare en mor kan elske :lol: (men den er nyyydelig) Egentlig er jeg for at barn skal lære å håndtere verktøy, men jeg får litt klump i magen og.................selv var jeg en del eldre før jeg fikk kniv. Hun får selvsagt ikke bruke den alene, og den oppbevares et trygt sted. Hva synes dere om når ungene bør lære å bruke kniv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så fort barna klarer å skjønne begrepet "ikke spikk mot deg" burde det gå bra. En viss form for fingerferdighet er vel også greit om de har.

Hvor mange hakk og arr jeg har i innerste knoken til pekefingeren etter tidlig omgang med kniv vet jeg ikke, men jeg lærte jo fornuftig bruke etter en bøtte med blod og plaster. Jeg fikk vel låne kniv av bestefar fra jeg var fem, og når jeg var 6-7 hadde jeg fri tilgang til hele pappas hobbyrom med kniver og andre farlige greier. Til å begynne med var det nok en voksen tilstede, og det var aldri langt til en mamma eller bestemor som kunne plastre litt når det gikk galt :lol: Min første egne kniv var en typisk speiderkniv når jeg var syv.

Tror nok mamma hadde det vondere enn meg når jeg hadde spikket meg litt i fingeren :wink:

H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er bra at du lærer ditt barn under veiledning om å bruke kniv på riktig måte. Hvis barn beskyttes for lenge mot å prøve "farlige" ting, blir de mindre fingernem. På samme måte som klatring i trær. Det er også litt farlig, men de lærer av sine feil og blir bedre av det og får god motorikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kniv som ikke er sylskarp duger rikelig for de små, så har de til å trene inn basic'en på. Det viktigste for barna er ikke å prøve en skarp kniv, men å få prøve en kniv. 4-5 års alderen er ikke noe problem så lenge de blir holdt under oppsyn og ikke springer rundt med kniven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge barna sitter i ro og spikker fra seg kan ikke en kniv være farlig. Jeg husker min morfar var kategorisk på et punkt, kniven måtte være skarp. Med sløv kniv må det mer kraft til og det glipper lettere.

Da en av mine sønner gikk i barnehage hadde de en mannlig assistent som satte ungene i gang med spikking. Det endte selvfølgelig med ei jente som måtte på legevakten med et skikkelig kutt i en finger. På påfølgende foreldremøte ble dette med spikkingen tatt opp av de som var bekymret for barnas sikkerhet. Assistentnten hadde en god melding han kom med: "Det er vondt å skjære seg, men det er ikke farlig. Det er ingen som dør av det". Barnehagen fikk fortsette med spikkingen ..... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gi ungene en uskarp og sliten kniv er vel det dummeste du kan gjøre. Den kan gjøre mye mer skade enn en ny og skarp.

Enig!!

Kjøp en speiderkniv (en med stopp), barn kan fint bruke dem fra de er 3-4 år!

Ingen lærer vel å bruke kniv uten en pakke med plaster :wink::lol::lol: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gi ungene en uskarp og sliten kniv er vel det dummeste du kan gjøre. Den kan gjøre mye mer skade enn en ny og skarp.

Jeg kan komme på mye som er dummere... :wink:

Prøv å spikk selv med en skarp og en uskarp kniv. Tenk over hvilken kraft du bruker, tipper du bruker samme kraft med begge knivene. Bare at det går raskere med den skarpe. Enn sløv kniv skjærer ikke så dypt om en skal være uheldig. Er den ekstra sløv, kutter den knapt nok gjennom huden. Og som sagt, poenget for barna er stasen å få lov å bruke en kniv. Vi foreldre oppnår at de trener motorikk/presisjon på et tidlig stadium.

At kniv er ufarlig selv om en sitter å passer på blir feil. Når man spikker så vender pulsåren i håndleddet mot kniven, selv om det er lite sannsynlig at man kutter så høyt oppe så kan det skje. Barn får til mye rart, er man lang til fjells eller lign bør en tenke over dette. En ny og sylskarp kniv skjærer dype sår ved bare såvidt å rispe bort i huden. Men stikkfaren er det farligste, så små barn bør ikke gå med kniv som er spiss. Jeg husker at når vi var små fikk vi låne en tollekniv med bare litt over halve bladet. Om det var tilsiktet eller om bare kniven var halvødelagt vet jeg ikke, men det er ikke dumt for å eliminere stikkrisikoen.

Menmen, det meste her i verden er farlig. Jeg har et søskenbarn som rundt 1980 nesten mistet ene fingeren etter å ha klippet den av i ytterdøra. En nabo av et annet søskenbarn mangler deler av 2 fingre pga miksmasterulykke hjemme på kjøkkenet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine to små fikk seg egne, håndlagde kniver når de var 3 og 5 år(bestefar lager kniver).

Så lenge de brukes under oppsyn går det helt flott. Har kun hatt en liten ulykke på 2,5 år....(ulykke=plaster :-) )

Sylskarpe er de også. Det er, som skrevet tidligere her, svært viktig.

Spikk i vei :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Man skal gi ungene erfaringer med ting og tang selv om man som foreldre får klump i magen innimellom. :D Eldste (5) hos oss har kniv, men får ikke bruke den uten av vi er sammen med henne. Kniven er skarp - jeg ville ikke gitt henne en sløv kniv. Skjærer man seg med en skarp kniv blir snittet fint og gror som regel langt bedre enn om man skjærer seg med en sløv kniv. Den gir som regel et bredere snitt som kan bl.a være mer vanskelig å holde rent til det har grodd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn kan fint begynne å trene seg på knivbruk rundt fire år. Ta det skrittvis og hold godt oppsyn hele veien.

Mange barnehager gjør dette.

Det fins knivregler som er utarbeidet for barn som skolene bruker. De er fine å pugge litt på forhånd.

Blir det blod så tryller man frem et Donaldplaster. Disse har en magisk helingskraft som ikke må undervurderes :D

Kniven må ha fingerverner og være skarp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i at kniven bør være skarp.

Min datter fikk sin første kniv da hun var litt over tre år.

Jeg tok av litt av eggen, men ikke mer enn at den fortsat var god og skarp, samt at jeg tok det verste av spissen......

Hun har lært å spikke fra seg og å sitte rolig samt at vi ikke går med kniv i hånden.

Kniven oppbevares et sted hun ikke får tak i den alene.

Hun er nå fire år og koser seg med kniven sin når hun er med på tur 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg fikk min første kniv av mor når jeg var 5 år (til min fars store fortvilelse!) og jeg tror ikke jeg har flere kutt i fingrene enn andre.

Siden jeg nå først hadde fått kniv (en tradisjonell speiderkniv) tok min far oppgaven alvorlig og satte seg ned og lærte meg hvordan jeg skulle spikke.

Jeg tror at dersom man tar seg tid til å lære barna hvordan man skal bruke kniven, og farene med knivbruk, så går det bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Ungene mine fikk kniv (type speider) da de var fire og seks år, mest fordi jeg ikke kom på det før. De lærer knivvett, spikker seg pølsespidd og barkefigurer, og koser seg stort når de får sitte i ro og spikke. Når jeg tenker meg om, er det vel stort sett da de faktisk sitter i ro... :arrow:

Turen blir enda mer innholdsrik for dem når de får spikke litt - og så er det jo SÅ stas å få ha den i beltet mens vi går... :P

Selvsagt har man alltid et barn med kniv diskret plassert i sidesynet. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Banjo: "pappa, pappa, Hugo bygger lego uten hjelm.."

Dette sitatet er helt genialt. Det er betegnede for dem som aldri lar barna få lov til å prøve noen ting. Det er viktig at barn får lov til å lære seg nye ting under veiledning fra voksne. Slik er det også med kniv. Det er vanskelig å sette opp korrekt alder for når barn skal få kniv. La barna få lov til å prøve seg under tilsyn. Sett grenser for hva de får lov til. :arrow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

hehe, denne "tråden" var morsom!!!

Husker selv jeg fikk bruke kniv lenge før skolealder, selvfølgelig ser fingrene ut som "huggstabber", men jeg lærte da..... Og aldri noen store skader, selv om det ble endel kutt her og der!!

Det kommer selvfølgelig litt an både på barna og ikke minst foreldrene!! Tror nok de fleste som bruker dette forumet er såpass ansvarsbevisste att de ikke lar ungene fly rundt med en diger rambo kniv i tide og utide!

Og INGENTING ER SÅ VONDT, SOM Å SKJÆRE SEG PÅ EN SLØV KNIV!!!!!

(så hvorfor sier vi da: du må passe deg for kniven, for den er så skarp???) å skjære seg på en skarp kniv, er ikke vondt!!

Selv er jeg en middelaldrende mann og da jeg var barn, kan ikke sammenlignes med idag! for min og mine foreldres generasjon var det å bruke en kniv den den naturligste ting av verden. det er bare slik det var!

Så noe fasitsvar på: når kan barna få bruke kniv, tror jeg ikke finnes! Vi er alle individuelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og INGENTING ER SÅ VONDT, SOM Å SKJÆRE SEG PÅ EN SLØV KNIV!!!!!

(så hvorfor sier vi da: du må passe deg for kniven, for den er så skarp???) å skjære seg på en skarp kniv, er ikke vondt!!

Dette er en sannhet med modifikasjoner, det har med styrken som blir brukt å gjøre.

Den styrken som blir brukt for å skjære seg litt på en skarp kniv, er ikke nok til å skjære seg på en sløv kniv. Snur jeg det på hodet og sier at den styrken som er nok til å skjære seg på med en sløv kniv, er egnet til å lage langt større kutt med en skarp kniv. Så hva er verst?

Ser at noen nevner at sløve kniver lager bredere sår som gror dårligere/senere. Det er mulig, men skarpe kniver lager flere kuttsår enn sløve. Sammenligning sår for sår blir feil, antall kutt må vurderes også. Det blir utvilsomt flere kutt med skarp kniv, men antagelig er læringskurven brattere også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den styrken som blir brukt for å skjære seg litt på en skarp kniv, er ikke nok til å skjære seg på en sløv kniv. Snur jeg det på hodet og sier at den styrken som er nok til å skjære seg på med en sløv kniv, er egnet til å lage langt større kutt med en skarp kniv. Så hva er verst?

Ser at noen nevner at sløve kniver lager bredere sår som gror dårligere/senere. Det er mulig, men skarpe kniver lager flere kuttsår enn sløve. Sammenligning sår for sår blir feil, antall kutt må vurderes også. Det blir utvilsomt flere kutt med skarp kniv, men antagelig er læringskurven brattere også.

Ja, og barn har jo ikke så mye styrke som en voksen.

Jeg vil ihvertfall ikke låne bort min Stanley-kniv med nytt blad til mine barn. Der er det nesten nok å legge bladet på huden, så skjærer den seg inn… Et barn vil fort gi seg selv mange kutt med en skarp kniv som "essem" skriver, og selv om kuttene blir renere, er det stor fare for større kutt også. Med større kutt øker også faren for at større blodårer kuttes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Jentungen har kniv, hun fikk den i sommer da hun fylte 4. Men hun får kunn bruke den under oppsyn, og ikke alene.

Fant av de gode gamle speiderknivene.

Hun pleier å hjelpe meg å kutte grønnsaker og slikt til middag. Barn blir ikke flink til å handtere kniv og annet hvis de aldri får prøvd seg, samtidig synes jeg hun er for liten til å styre alene med den. Så prøver å involvere henne i "knivbruk". Taco er artig å lage

Hun synes også det er voldsomt stas og hjelpe til.

Og hun blir uten tvil flinkere og flinkere, en trenger ikke bare å smi for å lære og bruke kniv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enkelt å si for de her inne at barna kan få kniv tidlig. Er helt enig, fikk selv kniv og plaster i bursdagsgave veldig tidlig av bestefar, med adskillige arr som resultat. Men realiteten er at folk flest ville aldri latt barna deres bruke kniv og de er mindre og mindre ute i naturen. Resultatet av det ser vi nå, norsk ungdom har enten ikke vært borti kniv eller så har de en god del knivferdigheter som du ikke har særlig bruk for på tur (de har ikke spikka pølsepinner akkurat, strengt tatt har de vel aldri spikka noe som helst)

sam

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Etter en del år som speider (godt og se at knivene blir brukt) og noen år som speider leder,

har jeg funnet ut at de fleste barn som spiser selv med kniv og gaffel (motoriske evner er alfa omega) kan bruker en normal spikke kniv.

Når det kommer til det med sløv vs. skarp kniv vet jeg med meg selv at jeg har skadet meg mer på sløve kniver en på skarpe.

Når man driver fin arbeid som spikking strengt tatt er så trenger man en god og skarp kniv. Med et sløvere redskap er det letter for og glippe fra emnet og man har mindre kontrol pga økt kraft bruk.

Synes det forøvrig er rart og lese at ingen av foreldrene som har skrevet i denne tråden har nevnt noe om å lære ungen kniv vedlikehold ol.

personlig synes jeg dette er en veldig viktig del av riktig kniv bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv lærte jeg knivbruk som speider i en alder av 7-8 år. Sist på syttitallet. Vi hadde dyktige speiderledere som gav grundig opplæring av knivbruk, og kanske i deres fortjeneste gikk det helt bra. Kan ikke huske at vi hadde noen uhell i gruppen utover småkutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.