Gå til innhold
  • Bli medlem

Rondane eller Jotunheimen?


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jag och en kompis skall åka till Norge och gå på skitur i cirka 4-5 dagar i arpri. Tanken är att vi skall bo på hytta. Vi har stor vana från sommarfjäll men lite mindre då det gäller vinterfjäll. Har någon några tips på områden, vackra turer och idéer om hur vi skall ta oss från Göteborg och upp i fjellet?

-Jesper, Göteborg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det spørs hva man er ute etter. Jotunheimen er større og mer alpint enn Rondane. Dessuten er det gjerne mer snø der. Det er imidlertid mange som er glad i Rondane, på samme måte som mange er glad i Hardangervidda. Rondane er flott om høsten, men når liksom ikke helt opp ellers i året...

Når man først skal ta turen fra Gøteborg og vil oppleve fjell, er det etter min oppfatning like greit å dra til et ordentlig fjellområde. Jotunheimen byr på mer alpint landskap, større kontraster og flere valgmuligheter enn Rondane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke enig med Tom sånn uten videre. Målt etter de fleste objektive kriterier er Jotunheimen større, villere og mer variert enn Rondane, men Rondane har likevel en slags sjel. Og bare Rondane er Rondane. Området har absolutt noe å by skiløpere, men på en annen måte enn Jotunheimen.

Men hva med Skarvheimen eller Hardangervidda. Fra Göteborg kommer man til Finse stasjon med ett togbytte i Oslo. Hallingskarvet og Hardangerjøkulen kan by på spennende høgfjellskiløping.

Jotunheimen er ikke så lett tilgjengelig på denne tiden av året, selv om det går buss bl.a. til Beitostølen og Tyin fra Oslo, i påska går det vel buss til Gjendesheim også tror jeg.

Rondane er best med tog til Otta og buss til Mysuseter.

Rondane kan uansett anbefales.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rondane har mye mere stabilt og ofter pent vær enn Jotunheimen. Det har også derfor mindre snø, men det er mere enn nok uansett, bortsett fra i de nordlige delene, i område Dørålseter. Der er det sjelden noe særlig med snø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Æ har vorte på ei skitur i Rondane, deinn va itj så værst, men mått likevæl bær skia de siste 300 meterne til Høgronden og Midtrondene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Spørsmålet er jo Rondane eller Jotunheimen på ski i april. Hvis turen ikke gjaldt toppbestigninger, ville jeg like godt foreslå Skarvheimen, selv om det er topper nok i Skarvheimen også. Området har oftest bedre snøforhold og er lett tilgjengelig med tog til for eksempel Finse.

Men tilbake til temaet:

Hvis dere skal til fjells i første halvdelen av april (påsken), går det greit å ta tog Gøteborg-Oslo-Otta og en drosje (eller buss ?) opp til Mysuseter. (Og til de som skriver om Spranget: Jeg tror ikke man kommer med bil i vintersesongen inn til Spranget, men må gå på ski fra Mysuseter). En fin rundtur kan være Mysuseter - Rondvassbu - Dørålseter - Bjørnhollia - Rondvassbu - Mysuseter. Og vil dere på topper er Veslesmeden (2015moh) en fin tur fra Rondvassbu i pent vær. Skal dere på tur etter 12.april er Rondvassbu ikke lenger betjent, og som selvbetjent hytte synes ikke jeg den er særlig trivelig. Et annet flott utgangspunkt er Hjerkinn. Her kan dere ta på dere skiene på togstasjonen og gå sørover mot Rondane: Hjerkinn - Grimsdalshytta - Dørålseter - (Bjørnhollia) - Rondvassbu - Mysuseter er en bra rute. Rondane er altså "snillere" enn Jotunheimen og har kortere dagsetapper enn Jotunheimen, og er godt egnet som nybegynner-område.

Transport til Jotunheimen er antagelig best med DNT sine busser. Kanskje finner dere dem her: http://www.turistforeningen.no

Jeg tror det er greiest å reise til Gjendesheim. Gjendesheim - Gjendebu - Leirvassbu - Spiterstulen - Glitterheim - Gjendesheim er en fin runde. Men området er litt mer krevende enn Rondane. Dagsetappene er litt lengre og været, spesielt i vestlige deler (Leirvassbu) kan være litt dårligere, og det blåser litt mer enn i Rondane.

Konklusjonen: Etter 12.april ville jeg dratt til Jotunheimen. Før 12.april: Rondane, dersom dere ikke har mye erfaring fra vinterfjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

"Konklusjonen: Etter 12.april ville jeg dratt til Jotunheimen. Før 12.april: Rondane, dersom dere ikke har mye erfaring fra vinterfjellet."

Du anbefaler altså Rondane om vinteren for den som ikke har mye erfaring fra vinterfjellet!?!?! Ja ja, hjelpekorpsene skal jo ha noe å gjøre de også...

Jeg vil ikke anbefale Rondane så seint som april uansett ferdigheter. Snøforholdene er rett og slett for dårlig. I tillegg unngår man å forstyrre villreinen som er i en svært kritisk fase mtp kalving.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du anbefaler altså Rondane om vinteren for den som ikke har mye erfaring fra vinterfjellet!?!?! Ja ja, hjelpekorpsene skal jo ha noe å gjøre de også...

Spørsmålet var jo Jotunheimen eller Rondane. Hvis man ikke har peiling ville man vel ikke stilt spørmålet en gang.

I tillegg unngår man å forstyrre villreinen som er i en svært kritisk fase mtp kalving.
Hvis så er tilfelle bør dette tas opp med nasjonalparkmyndighetene. Det er nemlig hundrevis av mennesker som vimser rundt i Rondane i påsken og som virker forstyrrende på reinen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.