Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp til kjøp av FISKEUTSTYR! :)


thopet

Anbefalte innlegg

Hvis 0,10 eller 0,12 ikke tåler noe før det ryker er det pga slitasje eller skader. Multi er følsomt for skarpe steiner og knuter på snøret/floker kan skape svake punkter. Fortom er med på å redusere dette problemet. Skarpe fisketenner kan også kutte multien kjapt! Med tunge sluker går jeg opp i fortomstykkkelse pga at knuten blir utslitt med tynn fortom.

Hvis noen vil teste hvor mye uskadd 0.10 multi tåler kan man feste det til et eller annet fast og prøve å dra med stanga som om man kjører fisk. Vil tippe at stanga i mange tilfeller ryker først!

Knuten jeg bruker for å skjøte multi og mono bygger så lite at jeg i praksis ikke merker noe til den. Fortommen kan dermed gjerne være lengre enn stanga uten at det blir noe problem.

Det finnes større fisk enn ørekyte der jeg fisker. I løpet av siste måneden har jeg fått ørret på 2kg på 0.10 og lyr på 3,5 på 0,12. Hvis du sammenligner med hva fluefiskere bruker er 0,20 mono grovt!

En forutsetning for å bruke såpass tynt snøre er selvsagt at resten av utstyret også er beregnet på det. Du bruker ikke kombi 0,10 / 0,20 på ei stiv stang for kastevekter på 50g!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 54
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Gjest Srx (Ron)

Mulig at du synes at så tynt snøre duger.

Men det gjør ikke jeg, er altfor mye om og men med så tynt snøre, det tåler praktisk talt ingenting før det går av.

Så tynt snøre krever at du hele tiden er påpasselig med snøret og sjekker det titt og stadig, samt at du må påregne og bytte det ut oftere enn hva du gjør med litt tykkere snøre.

Nei takk!!! Er vell og bra at dere får til å fiske med så tynt snøre, det krever en del ekstra av de som bruker det.

Men..... Jeg ville IKKE anbefalt det til noen. Dette med snøretype og snøretykkelse er noe man må prøve seg fram til, er du urutinert eller uerfaren så går man ikke på så tynt snøre. Man bør først bli kjent med utstyr, stang, sneller og fiskesteder og fisken man får før man eksperimenterer med hvor tynt snøre som tåles.

Ellers kan alternativet fort føre til stort tap av bruk (les sluker) og misting av fisk. Noe som fort kan få en i utgangspunktet fin tur, til å bli en irriterende opplevelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du skriver må man være mer påpasselig. Det gjelder selvsagt spesielt med 0,10/0,20. For nybegynnere er nok ikke det det ideelle. Jeg har imidlertid ingen problemer med å anbefale 0.12/0.25. Sammen med et tilpasset utstyr kan du da greit kaste sluker ned til 5g og opp til det stanga tåler. På sluk over 20g ville jeg kanskje anbefalt fortom på 0,28-0,30. Etter min mening blir 0,15 for tykt til normalt ferskvannsfiske ettersom det går ut over kastelengden. På min siste fisketur tok mye av ørretten langt ute. Med 0,15 ville vi ikke kommet langt nok. Jeg er ikke i tvil om at de ekstra meterne og større følsomhet i fisket er verdt det ekstra arbeidet man må legge ned!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)
Etter min mening blir 0,15 for tykt til normalt ferskvannsfiske ettersom det går ut over kastelengden. På min siste fisketur tok mye av ørretten langt ute. Med 0,15 ville vi ikke kommet langt nok. Jeg er ikke i tvil om at de ekstra meterne og større følsomhet i fisket er verdt det ekstra arbeidet man må legge ned!

Artig kar du?

0,15 for tykt? Det må ivertfall være sørpå, her i Nord vet jeg ikke av noen som bruker så tynt. Kjenner flere som har prøvd 0,10 og 0,12 men de har skiftet relativt fort igjenn.

Har aldri hadd problemer med ikke å rekke langt nokk ut, og har til dags dato ikke sedd noen som kaster stort lengre enn meg.

Kansje du gjør det Knutis :-) , men det er ikke et valg for meg å gå ned på snøredimmensjonen kun for å kaste langt når det går utover vesentlige ting med fisket. Nemlig å berge fisk og sluker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bare refere til mine erfaringer, og det føler jeg vel jeg nå har gjort grundig nok. Utgangspunktet for tråden var vel fiske i ferskvann på Østlandet på fisk opp til tre kilo. Mulig fisken i nord er større og sintere og står nærmere land enn her sør? Har aldri fisket i Nord, men kommer nok til å gjøre det en gang. Tar forøvrig mer enn gjerne imot tips om de stedene hvor fisken er så grov at 0,12 ikke holder!

Her er forøvrig et bilde av fisk tatt i sør på 0,10 med 0,23 fortom. Det er sikkert triveligere å se på enn våre mer eller mindre saklige argumenter rundt noen hundredels millimeter.

30363_s.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av dere som har vært i Femundsmarka med lett eller tungt utstyr og har noen gode tips? Vi er åtte kompiser som skal på en 9-dagers tur i slutten av august. Vi vil ha Feragsdambua som utgangspunkt og kanoer og biler tilgjengelig...

th

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

vi skal bo på feragsdambua hele tiden, men kommer til å ta noen 2- 3 dagers turer i kano, telt og til fots. Vi er en broget gjeng som går etter både ørret og gjedde. Sik, og disse andre sortene er ganske ukjente for oss her nede lengst sør.

Så førstepri er stor ørret og stor gjedde :) Vi kommer i all hovedsak til å fiske med sluk og spinner, men også bitegrann med flue, men mest for moro skyld.

Vi vil nok ikke ha de veldig lange padleturene, mest dagsturer fra hytta. (øl, whisky og poker trekker jo litt på kveldene :? ).

th

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin dagstur fra Synnervika til Feragen hvis dere bruker en del tid på fiske underveis. Ny litt lengre dagstur fra Feragen ned til Røros, men denne turen kan avbrytes hvor du ønsker det ettersom vassdraget følger veien. Grunnhåen i Mugga er også et fin turmål. Kan legge inn overnatting i Grunnhåbua. Og gå fottur videre oppover langs Mugga. Harr, ørret og gjedde her. Langmyrbua i samme området er også trivelig. Padletur inn til Røa fra Synnervika er også fint hvis været er bra. Hold i så fall nær land ettersom det kan blåse opp kjapt. Kan overnatte i bua på sørsiden av Røosen. Fin fiskeplass i Røosen. Også bra plasser videre oppover langs Røa. Kan absolutt anbefale å ta turen videre innover langs Roasten og øvre Røa. Nydelige områder og bra fiske etter spesielt harr.

Har også hørt en del bra om Flensmarka vest for veien inn til Femunden.

Øvre glomma skal også ha bra fiske. Har bare padlet strekket fra Røros ned til Os. Går greit hvis du har en del padleerfaring.

Vil anbefale å anskaffe fiskeguide for Røros. Den viser kortområder, fiskearter og gir grei oversikt over vassdraga. Ellers er det bare å spørre hvis det er noe mer konkret dere lurer på, er dere heldige kan jeg (eller andre) svare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

0,10 multi ??? og 0,20 mono???

Det var tynt, har aldri brukt så tynt snøre....

Fisker dere bare ørekyte?

0.10 Power Pro har en bruddstyrke på 5 kg. det burde jo holde til det meste av ferskvannsørret

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Er visst en ting dere ikke skjønner.

Bruddstyrke betyr ikke stort, det er knutestyrke og slitasje på snøret som gjelder.

Ser så og si aldri hva ett snøre tåler i ren bruddstyrke, det er ikke vesentlig i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er visst en ting dere ikke skjønner.

Bruddstyrke betyr ikke stort, det er knutestyrke og slitasje på snøret som gjelder.

jepp, jeg vet det og knutestyrke er forskjellige avhengig av type knute og type sene, Power Pro har f.eks veldig høy knutestyrke, sikkert mange andre multisener også, men jeg det er Power Pro jeg bruker for øyeblikket.....poenget er at det ikke er noe problem å lande fisk på en del kilo med 0.10 sene, det er jo en grunn til at man har brems på snella :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Joda, bevare meg vell hver sin smak.

Bruk omså 0,03 snøre på snella, bare dere er fornøyd og fortrolig med det og det funker for dere.

Jeg bruker ikke tynnere enn 0,15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den store svakheten til multisnører er nettopp slitasjestyrken. Selv om 0,12 holder i massevis når det gjelder ren bruddstyrke ville jeg ikke brukt det til f.eks elvefiske etter smålaks/sjøørret i ei elv med en del skarpe steiner. Et risp på en slik stein og fisken er vekk. Under slike forhold foretrekker jeg mono. Man må også være obs på at en floke/knute som lett oppstår på tynne snører, spesielt under fiske med spinner, kan skape svake punkter på multisnøret selv om man klarer å greie den ut og snøret ser tilsynelatende uskadd ut. Dette spesielt på 0,10. 0.12 tåler etter min erfaring merkbart mer. (og 0,15 selvsagt enda mer)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da bynne vi å bli enig da, Knutis.

Tru om trådstarter har funnet sine svar :)

det er vel litt en smakssak og et spørsmål om hva man bruker den aktuelle stanga til, stanga jeg har 0.10 Powerpro på er en Antares 3-12 som kun brukes etter innlandsfiske, for det meste etter abbor og ørret, til sjøørret har jeg en annen stang med snelle i 2500klassen og 0.17 sene.

På den lette stanga vil jeg at alt skal være så fint og lett som mulig, så da bytter jeg heller den 0.10 sena hver sesong for å være sikker på at den er i orden heller enn å bruke tykkere sene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Tru om trådstarter har funnet sine svar "

Ja har vel kanskje gått sine egne veier denne diskusjonen :)

Men ifht stang og fjell og skog (som var opprinnelige spm) mener jeg altså at kort stang og lett snelle/snøre er å foretrekke. Selv bruker jeg 5,5 foteren på slike turer og så tar jeg 10 foteren på kortere dagsturer og i åpent terreng hvor det ikke er pes å bære stangen i hånden. 10-foteren min til 299 er langt langt mer moro å få fisk på enn 5,5 foteren til 3 ganger så mye penger! Derom hersker ingen tvil! Men alt er jo et kompromiss...

Har også en 10 foter 5-20 gram Antares med en 2500 snelle. Her bruker jeg 0,15 og den brukes til sjø-ørrett og elvefiske. Så her synes jeg 0,15 er fint...men det er ikke i fjell og skog som spørsmålet var opprinnelig :)

Uansett utstyr er det nå en gang utrolig moro å få fisk...også litt morsomt at det ender opp med å være snøretykkelsen, og ikke stang, snelle eller multi/mono-debatten i seg selv, som engasjerer folk mest :lol:

Mvh

Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da bynne vi å bli enig da, Knutis.

Tru om trådstarter har funnet sine svar :)

Hadde nok håpet på en diskusjon rundt hvilke stenger/sneller som er best ja :lol:

Men artig å lese diskusjonen om tykkelse på snøret :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si meg enig i at beastmaster er bra stenger i forhold til prisen. Dessuten kjent for å være solide. Fås i mange utgaver. Min erfaring er at de ofte er litt undeklassifisert dvs at de takler litt tyngre vekter enn det som står på. 3-15g burde være passe. Lengde er litt smak og behag. Skal den brukes mye i skogen er det en fordel med ei kortere stang ettersom det kan være trangt. På fjellet er kanskje ei lang stang det ideelle. Rundt 8-9 fot er vel et greit kompromiss. Selv har jeg gode erfaringer med shimanosneller. Gjerne størrelse 2500, men str 1000 fungerer også greit til denne bruken.

Sjekk villmarksbutikken.net . De har mange pakker med beastmaster og shimanosneller til under 2000. Et sett i denne klassen passer forøvrig også greit til å fiske f.eks. makrell og sjøørret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driver å titter litt på villmarksbutikken..

Hva med denne pakken:

STANG: Shimano Precision (tidl. Milo) Seartout XS - 11,6`<<-- Kanskje litt lang??? 3 delt! (3-18gram)

SNELLE: Shimano Twinpower 2500 XtRA

Kjøpt løst: 4398Kr Pakke: 2798Kr

Er dette en bra pakke for skog, mark og fjell fiske?

Prisen er høyere en jeg hadde tenkt meg, men jeg(som ikke har mye peiling) synes den høres fin ut.

- Om noen av dere kan sette opp andre forslag for stang/snelle til samme pris som dere mener er bedre ville jeg blitt svært glad for det! Alltid lettere med konkrete ting :oops:

Ps: Det skal være en messe i Elverum rundt den 8. august. Har noen av dere her inne vært på den før? Tror dere det vil være mye gode tilbud på fiskeutstyr der? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den pakken er nok knall til fiske i store fjellvann og til sjøørrett, makrell o.l. I skogen tror jeg fort den blir vel lang. Kan være trangt enkelte plasser! Kan ellers anbefale precision.Har ps 2-15g selv og det er ei knallstang. Men den tåler ikke mer enn 15g. Til litt tyngre sluker vil jeg tro den kraftigste vil fungere. Og til den prisen er det MYE stang for pengene. Ring dem så setter de helt sikkert sammen en grei pakke med den stanga!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.