Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilken 2000m+topp er nærmest Oslo?


apette

Anbefalte innlegg

Da tenker jeg på en topp som kan bestiges uten klatring og som det kortest tid å kjøre til fra Oslo.

Det ser ut til at det er noen kverulanter der ute i dette forumet, så jeg får spesifisere at jeg ikke har tenkt å kjøre helt til toppen, men tenker på kortest tid fra Oslo til naturlig startpunkt for en topptur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 1 måned senere...

Rasletind er en gørr kjedelig topp å bestige til fots. På ski i mai er det det mye morsommere når det heller ikke tar så lang tid å gå videre bortover til Vestre Kalvehøgda fra Rasletind. Hvis du har tenkt å kjøre fra Oslo til Valdresflya vil jeg påstå at du kjører forbi en hel rekke topper som er mer interessante enn Rasletind. Det starter med Kolsåstoppen, Gyrihaugen, Ringkollen og ikke minst Vikerfjell :P

Å kjøre helt fra Oslo for å bestige en haug som Rasletind står for meg som totalt bortkastet siden du vil få dobbelt så lang tid i bilen som på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man tar med rubbel og bit av topper også de sekundære, ligger Rasletindens østtopp, ca. 2010 moh. enda litt nærmere. Erling er veldig glad i skiturer og fremhever derfor disse til stadighet. Greit nok, skiturer er flott, men kontrastene i naturen synes jeg er større om sommeren, og kanskje spesielt utpå høsten.

At Rasletinden er en gørrkjedelig topp sommerstid er jeg helt uenig i. Det kommer litt an på hva slags innstilling man har. Ja, om man er god på ski er forflytningen mer traust på sommerføre. Rasletinden har dessuten flere varianter enn normalruta, både en rundtur via Munken eller inn "Steindalen" og opp "Steindalsbreen" som kan gjøre turen mer spennende rent teknisk. Utsikten er flott med kontraster mellom det bølgende, vannrike Valdreslandskapet på den ene siden og Jotunheimens dramatikk på den andre siden. At utsikten kanskje er enda mer spennende lenger vest på Kalvehøgdmassivet gjør ikke nødvendigvis Rasletinden til en gørrkjedelig topp. Ei heller at det finnes andre mer spennende topper. Man kommer tross alt opp på 3 timer i moderat tempo - og det er ikke så verst.

Og Erling - om målet kune er å bestige Rasletinden fra Oslo så vil normalt forholdet tid på tur / tid i bil se enda mindre hyggelig ut i mai på en skitur :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.