Gå til innhold
  • Bli medlem

tur i Jotunheimen


Stanp

Anbefalte innlegg

Bildet/motivet er greit nok det, jeg blir moret av den voldsomme bruken av superlativer når innholdet - sammenlignet med mye annet - bare er ordinært. Sett f.eks dette motivet opp mot det aller meste av motiver fra Alpene eller Himalaya...

Jeg har da også sett Alpene, men mener ikke at stor høgd er proporsjonal med stor skjønnhet. Det er de små ting som teller, så som vakre farger og former — og så fjellets uberørthet, som en ellers må reise til de arktiske steder for å få oppleve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Setter du f.eks et klassisk bilde av Matterhorn opp mot dette motivet er det vel liten tvil om hva som er fantastisk :twisted:

Det er vanskelig å få tatt bilde av Matterhorn uten at få med diverse installasjoner, som det er mange av rundt fjellet.

Det er også mere forurensning i luften som lett ses på bilda som blåstikk.

Det er for mange folk, og mye trengsel dér — ikke minst på kirkegården i Zermatt.

Matterhorn er ett av de farligste fjell i verden; risikoen for å bli drept av steinslag er uhyggelig stor!

Bare man snur sig litt i de trakter, koster det kassa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ennå ikke lært at Jotunheimen, og i særdeleshet Hurrungane overgår alt Svein :lol:

Dette uendelige "villmarksområdet" som er gjennomskåret og omkranset av riksveier, og der det også er rikelig med store turisthytter/hotell og regulerte vassdrag..... :twisted:

Motivet av Matterhorn er forresten oppbrukt, da kan jeg være tilbøyelig til å gi min stemme til Hurrungane sett fra denne sida, som må være et av de finere "scenerier" i Jotunheimen. Men det er mange andre steder i vårt langstrakte land som kan måle seg og vel så det... jeg vil gjerne ha med litt fjord/sjø i tillegg.

Og apropos trengsel, den har blitt påtakelig på Storen det siste tiåret også. Strekningen Bandet-Hjørnet må være et av de farligste områdene i norske fjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bildet/motivet er greit nok det, jeg blir moret av den voldsomme bruken av superlativer når innholdet - sammenlignet med mye annet - bare er ordinært. Sett f.eks dette motivet opp mot det aller meste av motiver fra Alpene eller Himalaya...

Hehe, godt du får deg en latter i hverdagen da Svein. :lol:

Men hvorfor skal det nødvendigvis sammenlignes med f.eks Himalya eller Alpene? Oyvindbr dro inn en setning om hva som er vakrest HER i landet, og det var den kommentaren jeg ihvertfall slang meg på. Tror de fleste er fullstendig klar over at det finnes mer imponerende og høyere fjell i utlandet, men det må være lov å vise begeistring over den norske naturen også? :? Skal de som skriver turrapporter her inne like så godt kutte ut superlativer og slutte å uttrykke sine følelser over det de ser og opplever? Det er jo alltids noe fra utlandet som er langt flottere... :twisted:

Selv synes jeg ærlig talt ikke at motivet til Bjarne Lindholdt er så veldig ordinært sammenlignet med f.eks Alpene eller Himalaya! Naturen på det bildet, og mange andre steder her i landet (bl.a Lyngen og på nordvestlandet), kan i høyeste grad hamle opp med hva utenlandske fjell har å by på av skjønnhet og storslagenhet. Og det er skjønnheten, og dragningen til fjellets storhet som Bjarne Lindholdt så korrekt uttrykte, jeg kjenner ved motivet hans.

Jeg vil påstå at jeg etterhvert har sett temmelig mange bilder av fjell fra forskjellige deler av verden, men det er allikvel noe helt spesielt ved motivet på Bjarnes bilde, noe som gir meg en skikkelig godfølelse. Smaken er som med baken vet du ... :)

Motivet av Matterhorn er forresten oppbrukt, da kan jeg være tilbøyelig til å gi min stemme til Hurrungane sett fra denne sida, som må være et av de finere "scenerier" i Jotunheimen.

Enig. Matterhorn er et utrolig majestetisk og flott fjell, noe jeg ble fascinert av allerede som barn da jeg så bilder av fjellet. Allikevel er skjønnheten i naturen i Bjarnes bilde fullt på høyde med Matterhorn, og vel så fantastisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, godt du får deg en latter i hverdagen da Svein. :twisted:

Å more seg vs en god latter er to forskjellige ting. Selvfølgelig aksepterer jeg at folk har ulike oppfatninger av hva som er vakkert, imponerende, storslagent osv. En viktig faktor er selvfølgelig hva man har opplevd og sett selv. Akkurat i dette tilfellet dreier det seg om noen fjell - et motiv - som er relativt ordinært. Sammenlign med f.eks motiver av St.Austabotntind så blir det i tillegg direkte kjedelig. Men smaken er som.. ræva :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...men det må være lov å vise begeistring over den norske naturen også? :lol:

Joda, klart det. I ulike valører. Vakkert, pent, idyllisk, harmonisk, storslagent, unikt, fantastisk, enestående osv. De store superlativene henger jeg på når motivet er verdt det, hvis ikke blir det oppbrukt og meningsløst å bruke.

Skal de som skriver turrapporter her inne like så godt kutte ut superlativer og slutte å uttrykke sine følelser over det de ser og opplever?

For meg kan folk få skrive akkurat hva de vil, har de evne til å beskrive og formidle følelser så er ofte det like interessant å lese/oppleve som bildene/motivene. Å bruke ordet "fantastisk" uten noen annen setting enn at motivet er absolutt å regne med i hva som er flotteste fjellmotivet i landet, er ikke en måte å formidle følelser på som er interessant å lese.

Det er jo alltids noe fra utlandet som er langt flottere... :twisted:

Jo, latinske skjønnheter skulle vi absolutt hatt mer av i Norge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler meg jo egentlig ganske kresen, selv om jeg liker alt av fjellnatur. Men jeg trenger ikke fjorder eller sjø for at et område skal bli min favoritt. Synes Hurrungane fra Årdalssida er helt utrolig flott, det mest fullvoksne fjellmassiv i landet. Kombinert med Utladalen og sidedalene blir det idyllisk også, og bringer fram en stemning så herlig som jeg ikke klarer å beskrive.

Jeg lar meg uansett begeistre av bildene på fjellsida di Svein 8) Masse godsaker der som jeg må oppleve etterhvert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De store superlativene henger jeg på når motivet er verdt det, hvis ikke blir det oppbrukt og meningsløst å bruke.

Ja, jeg har også sett bruk av superlativer på motiv som jeg overhodet ikke kjenner meg igjen i, og følt litt av det du er inne på med at de blir oppbrukt. Uttrykk som f.eks ”utrolig flott” og ”fantastisk” går mange ganger igjen på bilder som jeg personlig synes er relativt tamt. Klart det da føles meningsløst at det settes sånne ord på noe så ordinært, og jeg tenker kanskje i mitt stille sinn at ”jaja, hver sin smak”. Og det er nettopp det det handler om, som vi begge har vært inne på, smaken, og den må folk få lov til å ha. :wink:

Det er kanskje meningsløst med sånne superlativer for den som ikke er enig, men ikke for den som nettopp finner det aktuelle motivet for fantastisk eller enestående.

Jo, latinske skjønnheter skulle vi absolutt hatt mer av i Norge

Ja, for eksempel... 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bildet/motivet er greit nok det, jeg blir moret av den voldsomme bruken av superlativer når innholdet - sammenlignet med mye annet - bare er ordinært. Sett f.eks dette motivet opp mot det aller meste av motiver fra Alpene eller Himalaya...

Jag har ju vandrat i 13 år i fjällen och 20 år i Sydeuropa, mest Västalperna och Pyreneerna,

(av 500 vandringsdagar är sädår 100 i fjällen)

och kan väl göra mina jämförelser. Ser man till enskildheter har fjällen kanske inte så mycket att sätta mot

i färgprakt (rhododendron, ginst!)

och dramatik; vad de istället har är bättre sammanhang. I Sydeuropa är det svårt att gå

längre sträckor utan att hamna under trädgränsen, ofta på långa upp- och nedstigningar i skogen.

En annan skillnad, dock till Sydeuropas fördel, är att övergångarna är skarpare; brant upp mot passet och brant ned igen,

medan övergångar i Norge ofta håller en kvar på ogästvänliga och steniga höjder till synes i det oändliga.

I vackert väder kan det vara en tjusning, som t ex i Breheimen 2001, annars kan det bli väldigt

enformigt.

Jag vill ha bägge! Detta sagt, och med återblick på mina senaste elva resor till Norge kan jag dock säga att det

inte är någon tillfällighet att två av mina turer varit helt i Jotunheimen, och att ytterligare fyra fört mig dit.

Det bästa där håller minst samma klass som det mesta i Alperna. Många har förstås bara sett en liten del, koncentrerat

kring Glittertind och Galdhøpiggen. Många tror att man blir nedtrampad, men med tältets hjälp brukar jag kunna

undvika människor helt de första fyra timmarna av etappen och jag har ett par gånger gått hela etapper

där jag inte sett en enda människa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å få tatt bilde av Matterhorn uten at få med diverse installasjoner, som det er mange av rundt fjellet.

Bare man snur sig litt i de trakter, koster det kassa.

Vad sägs om denna bild:

http://www.huthyfs.com/

Från en 18-dagars tur som inte kostade så mycket, eftersom jag tältade fritt 11 nätter, och på camping 2.

I Zermatt sätter jag inte min fot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.