Gå til innhold
  • Bli medlem

Sommerskikjøring- Pitztal - Wildspitze. Eller Stubai?


Anbefalte innlegg

Har noen erfaringer herfra? Planlegger tur med en 12 og 14-åring opp breen til Wildspitze nå om et par uker. Er det fin sommerskikjøring i anlegget nedenfor? Anbefales? Vurderer også Stubaiområdet. Noen fine toppturer med eller uten ski her? Eller inkl. klatring?

På forhånd takk for alle svar og tips!

Hilsen Lars Wegge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

http://www.pitztaler-gletscher.at

Hei

Da var du heldig at jeg leste den...

Er fra Tirol og har vært på Tirols høyeste fjell WILDSPITZE, 3.770m, 7 eller 8 ganger, tror jeg.

Selv om jeg mener påsken er den beste tiden, så er det et veldig fint fjell på sommeren også. Skikjøringen derimot tror jeg er over. Jeg lurer på om skisenter stenger en gang i juli. Men Pitz Expressen holder nok åpent og tar deg opp til 2.800m. Hver fredag fra kl 7, ellers i uka 8:30.

Skisenter har skapt noen stygge sår i landskapet, spesielt synlig de siste årene grunnet den voldsomme nedsmaltingen. Derfor kan det være en ide å bestige toppen via Taschachhaus eller, fra Ötztal, via Breslauer Hütte. Alle disse variantene går over bre og krever ABSOLUTT breutstyr, men ellers er utfordringene ikke så veldig store.

Hvis dere absolutt vil ta med skiene, så er varianten fra Pitztaler sommerskisenter sikkert den beste.

Ellers er det bedre skimuligheter i Hintertux.

Stubai: vet jeg ikke mye om forholdene i sommerskisenteret. Men Zuckerhütl, 3.500m, er en veldig fin bretopp og nås greit fra skisenteret.

Du kan gjerne få noen flere tipps men er dere ut etter skikjøring, fjelltopper eller en kombinasjon av begge?

post-83-13347447685_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei nok en gang:

Kom på en fin to dages travers:

Start på Pitztaler Gletscher, opp normalruta til Wildspitze.

Så går dere tilbake i skaret, runder Hinterer Brochkogel, opp på Pedersenspitze og ned til Vernagthütte. Overnatting.

Så, dagen etter, opp på Brochkogel via Sørvestflanken og ned til skaret (mellom Brochkogel og Wildspitze). Så ned til Taschachhaus og ned til parkeringsplassen hvor bilen står.

Da får dere 3 3000topper og storslagent brelandskap. Ned fra Brochkogel er det en grei 2-er, ellers bare bre og snø.

Hvis dere vil ha litt klatring så kan jeg anbefale Wazespitze, 3.500m. Områdets peneste fjell, men også en del mer krevende. Fra Plangeross i Pitztal og via Kaunergrathütte. Kanskje litt for seriøst med barn...

Det er fortsatt brukbare forhold nå. Ifølge værmeldingen blir det nok skikkelig vinter nå fram til torsdag, så det tar en stund før blåisen og steinspranget melder seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er interessant, da ski er over for denne gang her oppe etter siste helgs (for en uke siden) herjing på Turtagrø.

Stryn er jo arti, men der var det slutt ei helg tidligere, da gikk det enda an å kjøre baksiden og slik morro, men nå er det nok fint lite muligheter utenom traseene.

Så om noen vet om gode plasser nedi landa, som er så bra at det er verdt å ta med skia, så hadde det vært moro å høre mer om.

Sist sommer var jeg i Chamonix i mai/juni, det ble kanontur, men så gode forhold får jeg ikke en gang til, flaksen ble brukt opp på den turen. Har ellers opplevd nysnø ned mot 2500 der nede midt på sommeren, men langt fra bra nok for skikjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.