Gå til innhold
  • Bli medlem

Tjønnholsoksle/Tjønnholstind/Steinflytind/Eggen


Anbefalte innlegg

Hei!! :x Ønsker noen tips og råd vedrørende denne kanskje litt uvanlige turen. Har planer om å gå alene dersom været er bra på mandag....dersom ikke noen av Forumets fjellvandrere er interessert i å være med! Lurer litt på punktet mellom Tjønnholstind og Steinflytind. Er dette greit å forsere alene uten sikring?

Er det så mulig videre å gå ned i vestsiden av Eggen for så å bestige denne den vanlige veien, eller er dette umulig? Ut fra kartet ser det kanskje greit ut men....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det går helt fint til Steinflytinden, deretter blir det værre. Passasjen ned til Eggen er vel noe værre, den er diskutert på forumet her, søk.

Når jeg var på Eggen så det bratt ut, værre blir det vel når man skal ned også, hvis du ikke har stål i magan da, da går det sikkert fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Atomsilda, hvordan har du tenkt å gå fra Steinflytind og ned mot skaret mellom Høgdebrotet og Eggen? Rappell? Eller planlegger du en gedigen omvei? :wink:

Sørryggen opp til Eggen fra skaret mot Høgdebrotet har et par litt luftige hammere som må klyves. Etter hva jeg har lest er disse ikke allverden vanskelige (mangler dette strekket selv), og sikkert en minst like lett vei som å ta ned i vestflanken på Eggen, ned mot Tjønnholet. Det er forøvrig et par bilder av vestsiden på Eggen (deler av den ihvertfall) i linken Robert viste til. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei Nils..her har jeg nok tatt meg vann over hodet... :wink: Dette er vel en umulig oppgave. Eneste mulighet for å få med meg Eggen er vel å gå en gedigen omvei...eller å ta den toppen på en egen tur!! Prøvde en gang i fjor høst hvor jeg gikk feil og måtte nøye meg med Kvassryggen den gang!

Hadde håpet dette kunne gjøres på en enklere måte, men....har du andre forslag hvordan jeg enklest kan få med meg disse toppene på en dag??? Da tenker jeg på Tjønnholsaksle, Tjønnholstind, Steinflytind og den pokkers Eggen??:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, hvis rappell ned fra Høgdebrotet er utelukket, er en mulighet å ta den lange veien rundt Tjønnholet via nordvestryggen på Tjønnholstind.

Fra Tjønnholstind stikker du bort på Steinflytind, og så tilbake. Så nedover nordvestryggen og helt ned til vann 1552, ved enden av breen i Tjønnholet. Derfra rusler du greit opp på Eggen via dens nordvestrygg. Blir noen sure høydemeter der, og ikke minst, returen til hvor du enn måtte ha bilen/teltet. :wink: På en lang sommerdag fikser nok du det, etter hva jeg har lest av turrapporter fra deg tidligere. :wink:

Alternativt kan du også etter Steinflytind gå over Høgdebrotet, ta temmelig bratt ned mot Kvassryggen, og sikte ned mot vann 1707 nordøst for Eggen. Da taper du ikke så mange høydemeter. Så bestiges Eggen via nordflanken, eller mer fra nordvest hvis du synes nordsiden virker for bratt. Jeg gikk ca 400 meter vestover fra vann 1707 før jeg skrådde oppover mot sørvest og kom opp på Eggens nordvestrygg i rundt 1900 meters høyde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.