Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva syns dere om kombinasjonen røyking og friluftsliv?


erge

Anbefalte innlegg

Det virker litt malplassert for meg når jeg møter turvandrere som etter å ha besteget en topp, eller har kommet fram til turisthytta, tar fram tobakkspakka og ruller seg en røyk. Det er et eller annet som ikke helt harmonerer. Det er merkelig i grunn at jeg reagerer på dette, for i hvilken som helst annen sammenheng har jeg overhodet ikke noe i mot at folk røyker.

Merkelig nok er/var piperøyking mer assosiert med friluftsliv, i hvert fall assosierer jeg det mer med friluftsliv. Årsaken kan nok være min dragning mot Fønhus - og utallige bilder av ham med pipe. Og for ikke å glemme Ingstad.

Røyker fjellvandrere (turvandrere generelt) like mye som andre. Eller er det slik at de er tvert er et sunnere folkeslag, som omtrentlig ikke røyker. Til syvende og sist vel dette også bunne ut i et spørsmål om kondisjon?

Jeg ønsker på ingen måte å henge ut røykere, det er en privatsak (så lenge de ikke utsetter andre for det) Men jeg er litt nysgjerrig på hva dere syns om kombinasjonen friluftsliv, toppturer og sigarettrøyking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 144
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Jeg er jo sterkt imot røyking, og når jeg lukter røyk i fjellet mister jeg litt følelsen av å være der. Fordi lukten av røyk er alltid i byen.

Blir ekstra irritert når jeg ser nye og gamle sneiper ligger rundt om i fjellet.

Heldigvis så merker jeg svært sjelden røyklukt og sneiper i fjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
Det virker litt malplassert for meg når jeg møter turvandrere som etter å ha besteget en topp, eller har kommet fram til turisthytta, tar fram tobakkspakka og ruller seg en røyk. Det er et eller annet som ikke helt harmonerer.

Nå skal jeg passe meg for ikke å bli hissig,men mine finstilte organer reagerer med allergier når noen tar fram dopen (tobakken) !

La oss si at jeg har gått en 5-6 timer og endelig er kommet oppå STORTOPPEN på Trollhetta.

Setter meg ned ved varden og får selskap av en annen kaill, med værslitt nikkers og anorakk, en fjellets mann tilsynelatende. Plustelig tar kaillen fram, uten å si et ord, opp en Teddy sigarett og damper ivei, nikotinrøyken står rundt oss begge.

Jeg trenger ikke si så mye mer, hele toppturen blir ødelegt for meg, men hvorfor må disse røykerne ta det som en selvfølge at når toppen er besteget så kan de røyke så mye de vil, uten hensyntagen til folk som allerede er der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror vi skal være såpass overbærende med røykerne at de skal få ta seg en blås på en fjelltopp. For dem føles det som en "velfortjent" blås, og i vår frie natur er det helt greit og ikke noe som gjør meg noe. Det er sjelden det er så vindstille at røyken legger seg som en dott over hele toppen...

For å si det slik: Heller se en som røyker, enn å ha tåke, regn, sludd, vind.. whatever..

Det er mange andre ting å irritere seg over. F.eks nedtappede vann, stygge oppdrettsanlegg, kraftlinjer, fæl merking med stygg rødmaling, søppel, støy fra motorisert ferdsel osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erge: Du er vel strengt tatt malplassert selv oppe på den toppen!

Og når du kan være der, kan selvfølgelig røykere også være der! At mange av dem kan bli flinkere til å ta hensyn til andre er jeg enig i, men at dem ikke skal få gå på topper og der ta seg en "velfortjent" røyk når dem har kommet seg opp er jeg langt fra enig i!

Om du får røyken i fjeset, så si fra til vedkommende, er ikke værre enn det. Er enig med Kjiver, er mye luft oppe på en slik topp, så enormt plaget burde en ikke bli.

Ser jo at du ikke er helt enig med deg selv heller for pipe er greit, men vanlig røyk er en uting :)

ew

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røyking passer dårlig sammen med fjellsport! Den gagnlige virkning av rein luft går fort blaffen.

En skal kansje ha litt ondt av folk som røyker? Det er jo folk som er avhengig av et misbruk, noen som mangler psyke til å kvitte sig for lasten deres, selv om det ikke skorter på opplysning om riskene ved røyking.

Det skal dog ikke tolereres at andre blir forulempet av røyken ders!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har inntrykk av at svært aktive fjellfolk ikke røyker så mye som folk flest. På samme måte som idrettsutøvere. Noen få føyker, men de fleste skjønner at trening og røyking gir motsatt effekt for kroppen. På den andre siden tror jeg at røykere som trener, ofte har bedre kondis enn ikke-røykere som ikke trener.

Jeg har ikke noe problemer med at noen tar seg en røyk utendørs, så lenge jeg ikke sitter under ryøken. Men jeg kan bli temmelig oppgitt over å finne mange sneiper. Jeg har en gang gitt kommentar til en familiemedlem som hadde brukt en teltplass noen dager før oss, der det lå minst 20 sneiper rundt bålplassen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erge: Du er vel strengt tatt malplassert selv oppe på den toppen!

Og når du kan være der, kan selvfølgelig røykere også være der! At mange av dem kan bli flinkere til å ta hensyn til andre er jeg enig i, men at dem ikke skal få gå på topper og der ta seg en "velfortjent" røyk når dem har kommet seg opp er jeg langt fra enig i!

Om du får røyken i fjeset, så si fra til vedkommende, er ikke værre enn det. Er enig med Kjiver, er mye luft oppe på en slik topp, så enormt plaget burde en ikke bli.

Ser jo at du ikke er helt enig med deg selv heller for pipe er greit, men vanlig røyk er en uting :)

ew

Jeg sier da overhode ikke at piperøyking er greit. Sier bare at det er/var mer assosiert med friluftsliv. Og jeg mener da ikke at det er personen som er malplassert på en topp, eller på en turisthytte, langt der ifra. Men sikter mot uvanen den bærer med seg. Det er noe med sunnheten, friskheten i omgivelsene som gjør dette til et motsetningsforhold, og derav noe malplassert. Blir som om hele turen og den helsemessige gevinsten, fullstendig faller i grus - tenker da for røykerens del.

Syns ikke en røyk bør karakteriseres som noe ”velfortjent”, særlig ikke når man vet hvilken underforeliggende makt og ødeleggelse røyken har på mennesket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke en røyk bør karakteriseres som noe ”velfortjent”, særlig ikke når man vet hvilken underforeliggende makt og ødeleggelse røyken har på mennesket.
Det er jo et fullt ut lovlig produkt..Dette må selvsagt folk få bestemme selv og det er ikke vår oppgave å dømme folk som røyker eller sette merkelapper på dem som usunne eller annet...Så lenge de holder røyken for seg selv vel å merke..

Hvor er røykerne i denne diskusjonen forresten? Er det noen her på forumet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempeflott at det er blitt røykfritt innendørs, men utendørs??? Hva i alle dager er galt med å røyke utendørs? Så lenge de tar med seg sneipene sine (Ja, det er søppel. Ikke kast i naturen) synes jeg røykerne skal få lov til å slippe unna den kollektive hetsingen de er utsatt for i by'n når de er på tur. Blåser røyken på deg og du plages kan dere vel bare bytte plass?

-Frikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Så lenge det er lovlig må folk få gjøre hva de vil utendørs.

Om noen røyker plager ikke meg så voldsomt.

Har selv røkt i 12 år, og er sjeleglad jeg ikke røyker mere. Kondisen har blidd bedre, og det er en befrielse å være kvitt røyken. Synes synd i de som har prøvd og ikke klart.

Men om andre røyker på tur plager ikke meg, synes det er smålig og teit om man skulle jage noen bort fra en topp fordi de røyker.

Synes denne diskusjonen er rimelig fjern, men hører vell inn blant "vi er bedre enn andre" diskusjoner som har foregått her på forum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke en røyk bør karakteriseres som noe ”velfortjent”, særlig ikke når man vet hvilken underforeliggende makt og ødeleggelse røyken har på mennesket.

Tar du deg aldri en velfortjent øl heller? Alkohol er heller ikke godt for kroppen. Vi bare opplever at en (begrenset) mengde alkohol er en velværelse. Det samme opplever sikkert røykerne med sigaretter, selv om jeg ikke skjønner hvorfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar du deg aldri en velfortjent øl heller? Alkohol er heller ikke godt for kroppen. Vi bare opplever at en (begrenset) mengde alkohol er en velværelse. Det samme opplever sikkert røykerne med sigaretter, selv om jeg ikke skjønner hvorfor.

Alkohol kan oppleves som en velværelse i øyeblikket, men når øyeblikket er over fordunster velværen ut med alkoholen. Jeg har ikke noe sans for alkohol heller, nei.

Mente bare at begrepet ”velfortjent” var lite betegnende i sammenhengen. Det personen heller burde hatt forkjent, var en god, ren nytelse av frisk luft :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv røykt i x-antall år. Tør ikke engang å nevne hvor mange :D ...

Jeg har heldigvis klart å slutte, men....

Da jeg røykte syntes jeg det var veldig godt med en blås på diverse topper :D:D .

Har aldri sittet å blåst røyk opp i tryne på noen andre på mine turer!

Jeg var vel heller ikke mindre aktiv selv om jeg røykte.....

Folk må da kunne få ta seg en blås! Jeg savner faktisk røyken veldig når jeg sitter å fisker :lol: , men

har ikke tenkt å begynne å røyke av den grunn :oops: .

Men fy f.. så godt det var med en blås :lol::lol::D

Synes det er veldig possitivt at de som røyker går i fjellet jeg :lol: .

Ellers så er det jo mange andre merkelige lukter i fjellet å da :oops: , når du ser en person i det fjerne komme mot deg

og minst 20 meter før du passerer denne personen så slår parfyme lukta i mot deg da begynner jeg å lure.....

Lurer på om den personen noen andre lukter enn sin egen parfyme jeg 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har aldri likt folk som røyker, men tror det er forde her jeg kommer fra, så har vi en alt for stor gjeng som røyker for å være tøffe osv. men jeg synes det er greit at folk røyker, så lenge de tar hensyn til andre, og går såpas langt unna at andre ikke lukter det, og så trenger de ikke å kaste sneipen på bakken, de kan heller ta med en pose å kaste den/dem i, er så utrolig stygt med forsøplet natur, uansett hvor mye det er.

som flere sikkert har hørt. we don't smoke the shit. we just sell it.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg passe meg for ikke å bli hissig,men mine finstilte organer reagerer med allergier når noen tar fram dopen (tobakken) !

La oss si at jeg har gått en 5-6 timer og endelig er kommet oppå STORTOPPEN på Trollhetta.

Setter meg ned ved varden og får selskap av en annen kaill, med værslitt nikkers og anorakk, en fjellets mann tilsynelatende. Plustelig tar kaillen fram, uten å si et ord, opp en Teddy sigarett og damper ivei, nikotinrøyken står rundt oss begge.

Jeg trenger ikke si så mye mer, hele toppturen blir ødelegt for meg, men hvorfor må disse røykerne ta det som en selvfølge at når toppen er besteget så kan de røyke så mye de vil, uten hensyntagen til folk som allerede er der?

kremt.

tror kanskje det er vanskelig og upassende og kritisere folk som røyker utendørs? og på en fjelltopp?? er ikke akkurat innestengt luft der !

..

står de i stua di, så skjønner jeg problemet..

synes ikke det er digg og merke odøren av uvaska kar etter ett par dager på vandring heller..

men jeg har jo kjent lukta, selv i fjellheimen. er ikke bestandig man trenger og kjenne så godt etter!

har selv slutta og røyke for en stund siden. synes ikke det lukter godt i det hele tatt, men får være grenser for nærtagenhet..

kan jo ikke forby ting som lukter fordi det "ødelegger" "opplevelsen" ? så lenge det ikke er snakk om værre ting enn att du kjenner røykelukt så synes jeg kanskje saken blåses ut av proporsjon?

PS: sneiper har samme status som annet søppel: det du bærer inn, bærer du ut..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det virkelig ann å irritere seg slik når andre røyker. Jeg tipper toppturrøykere er nærmere røykeslutt enn røykere uten tiltakslyst. Det er vel andre miljøsynder man bør bekymre seg for istedenfor røyk eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det virkelig ann å irritere seg slik når andre røyker. Jeg tipper toppturrøykere er nærmere røykeslutt enn røykere uten tiltakslyst. Det er vel andre miljøsynder man bør bekymre seg for istedenfor røyk eller ikke.

Fullstendig enig! Det eneste som ”plager” er meg er vel heller medfølelsen jeg har for synet. Perspektivet med det tragiske ved røyken utvides i fjellheimen. Friluftsliv står for meg som sunnhet og helse, sigarettrøyking for den rake motsetning. Men at toppturrøykere er nærmere røykeslutt enn røykere uten tiltakslyst, er jeg fullstendig enig i - og jeg øyner håp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en fjelltur mens jeg røyka, det var i Rondane. Jeg skal love dere alle sammen at samtlige av mine røyker var sinnsykt velfortjente når jeg kom opp på toppen(e)! Dette ga meg en sinnsykt deilig opplevelse, da det gjerne var mange timer siden siste blås. Hadde jeg sittet hjemme hadde jeg nok røkt 10 i samme tidsrom, derfor blir kun en, for meg, definert som velfortjent.

Jeg kan skjønne at andre som kommer slitne opp til toppen og blir møtt med en sky av røyk ikke finner dette særlig behagelig. Jeg selv liker ikke eksosen fra lastebiler som kjører forbi meg når jeg sykler heller, men jeg sykler på veien alikevel, fullstendig klar over at det kan komme til å skje. Skulle gjerne nekta lastebilen å kjøre, men det blir like lett som å nekte en røyker å røyke i friluft.

Personlig må jeg si at lukta fra petterøes er noe av det bedre jeg kan tenke meg, når det er ute i det fri.

Ja, og en ting til, jeg irriterer meg generellt på alle andre mennesker jeg møter på tur, jeg skulle hatt hele skiten for meg selv, det hadde vært stas det :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn dere noe annet å bruk energi på, en røyker har sin last og andre har sine :oops: .

Har hørt at man ikke skal kvitte seg med sine laster jeg :lol: ...

Kvitter du deg med en så få du to nye :oops: .

Jeg har bytta ut røyken i kake :lol: og kaffe :lol: !

Er vel ikke så sunt det heller :D .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn dere noe annet å bruk energi på, en røyker har sin last og andre har sine :oops: .

Har hørt at man ikke skal kvitte seg med sine laster jeg :lol: ...

Kvitter du deg med en så få du to nye :oops: .

Jeg har bytta ut røyken i kake :D og kaffe :lol: !

Er vel ikke så sunt det heller :lol: .

Det var utrolig godt sagt, Tiri :lol: .

Røyker ikke selv, men irriterer meg heller ikke på de som gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At folk røyker i fjellet må være det minste problemet jeg noensinne har vært utsatt for. Er vel ingen steder hvor røyken forsvinner så fort som i fjellet, og skadene forbundet med passiv røyking er nok neglisjerbare. Synes heller ikke det lukter så ille med fersk tobakksrøyk i motsetning til innestengt gammel røyk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.