Gå til innhold
  • Bli medlem

A-B-C i Ørretfiske for nybegynnere


Rakkeren

Anbefalte innlegg

Jeg har en 4-5 år gammel fiskestang som har ligget og støvet ned, men det skal det bli en slutt på nå.

Jeg er i aller høyeste grad nybegynner i emnet, og trenger derfor litt råd og veiledning.

Jeg er blitt tipset om noen gode ørretvann her i Hordaland, og trenger noen tips til hvordan jeg kan dra denne krabaten i land.

I utgangspunktet har jeg tenkt å dorge fra kajakk, og fiske med stang fra land, gjerne med mark og dupp.

1.Hva slags sluk (spinner?) bør jeg bruke ved dorging?

2.På snella sitter det en sene, (aner ikke tykkelse eller fabrikat) som ikke har vært i vannet på 4-5 år.

Bør denne byttes ut? Med hva?

3.Kan jeg fiske ørret med meitemark som jeg har gravet i hagen hjemme, eller er det andre typer mark som er bedre egnet?

4.Når jeg fisker med mark, hvilke avstander bør det være fra krok til søkke til dupp?

5.Er det noen "basis-utvalg" av sluker,spinnere, etc., som enhver nybegynner bør ha i veska?

Takker på forhånd for alle gode svar som jeg vet jeg får her på forumet!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

det er nok like mange tanker om hvilke sluker som fanger som det er ørretfiskere... selv har eg en stor forkjærlighet for Sølvkrokens "Aura" i sølv eller kobber, og "Stingsild 7g" i f eks oransj... bruker så og si alltid en flue som opphenger et stykke (ca 0,5m) foran sluken. det er oftest på flua det biter. fordelen med stingsilda er at du kaster laaangt :!:

av spinnere har eg størst tro på panther martin, og i varmt vann har eg hatt god erfaring med lofty's cobra noen ganger, den kan du fiske seint nok for daff fisk i altfor varmt vann...

tror eg ville kjøpt ny sene ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

tror eg ville kjøpt ny sene ja...

Sennet MÅ man bytte hvert år!

Kjedelig med senn som ryker når du endelig har fått på en storfisk :!: .

Mark fra hagen er bra! Marken min henger vel ca 70.cm fra duppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Senen bør nok byttes ja...

Avstand fra mark til dupp varierer etter dybde der du fisker og om du vil fiske nærme bånn eller høyt oppe. Andre forhold bør en også se etter: om fisken vaker så svømmer den ofte nært overflata osv.

Personlig har jeg som regel 5-10cm mellom mark og søkker.

Flue og stingsild har jeg ikke prøvd, men det høres ut som en vinner.

Mark fra hagen er topp!

Skitt fiske:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

1 - Dorging. Her er det spørs hva du fisker etter. Har dorget mye med amerikaner etter røa. Her er også isskjei og makk brukbart.

En liten spinner kan også funke.

2 - Snøre. Må byttes ja, spørs hva du skal fiske etter. ville gådd for 0,20-0,30 monofilament (nylon) eller 0,15 - 0,25 multifilament. (eks. fireline)

3 - Ja.

4 - spørs dybden på vannet og hvor dypt fisken går. Vaker fisken i overflata, er kort en fordel. er det varmt i vannet kan fisken ligge dypere og langt er bedre. Må ofte prøves fram.

5 - Selv drar jeg aldri på tur uten vibraxer i størrelse 0 - 2, sølvkroken spesial i ymse utgaver og salamander er en fast sluk i boksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.