Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av rett ryggsekk ?


Arwen

Anbefalte innlegg

Jeg er på jakt etter en dagstursekk for vinterfjellet. Har sett litt på Bergans Alpine Guide 50 l, og Bergans Alpine Sport 50 l. Har også prøvd lowe alpine heute route, men ble ikke overbevist av den.

Har dere noen gode forslag til en god dagstursekk :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Jeg har selv en Bergans Helium sekk, 40 L og den er jeg svært fornøyd med. Gode justerings muligheter på bæresystemet til å være en så enkelt og lett sekk, sitter som støpt under skigåing. Har også en 55 L Fjellsport sekk fra G-Sport, endel billigere sekk men desto dårligere komfort enn den først nevnte. Anbefaler at du fyller sekken opp meddiverse utstyr mens du er i butikken for det er når sekken er full lastet at de dårlige egenskapene ved den blir tydeligere. Få også hjelp og veiledning til riktig innstilling og bruk av sekken. En feil justertsekk kan irritere hele turen .

Ski lommer er jo også viktig å ta med om du skal bære skiene et stykke. Husk også å få med et skikkelig regntrekk.

Til tyngre bører og lengre turer med telt både sommer og vinter så bruker jeg en Bergans Alpinist II.....en fantastisk sekk med et kjempebra bæresystem, topp funksjonalitet og ikke minst det at den passer som ca 70 L - sine romslige 110 Litre, dette pga sekken kan pakkes godt sammen om den ikke er helt full. Denne sekken koster ca 3500,- men det er den verdt.

Anbefaler alle som tenker på Bergans Alpinist eller Viking sekkene til å bestille brystlommene og hoftebelte lommene slik at en kan ha småsaker som en ofte tyr til fremme istedet for bak på ryggen.

En 7 x 50 kikkert passer perfekt nedi hoftebelte lommen.

Mvh. Meg :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Takk for svar.

Jeg har sett på helium, og var ikke helt førnøyd med denne. Har selv en trollhetta lady 75, som jeg bruker til lengre turer, men ønsker en lettere og mindre sekk til dagsturer.

Et viktig kriterie for meg er flere festepunkter, stropper, skifester..etc.. Regntrekk er ikke et must, da jeg pakker i vanntette bager og poser.

Sekken jeg ser etter er mellom 40 og 55 l, den har et bra bæresystem, stropper til feste for ski, utvendige lommer, og prisen ikke er altfor høy.

Sekkene som følger disse kriteriene er Berghans alpine guide, og berhans alpine sport - og jeg vil gjerne høre fra dere som har en slik sekk, eller andre sekker i overnevnte str.

MVH

Arwen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei du!

Fikk du sett på Lowe Alpine Beartooth 45? Eller Walkabout 45? Siste har vært på Mount Everest. De virker bra begge to. Beartooth har et delbart hovedrom, og integrert regntrekk. Best av alt er at de koster 1500, og 1000 kr, som ikke er så mye syns jeg. Har ikke testa de på tur,kun i butikken. Men har tenkt å kjøpe en av dem når jeg får lønning :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

jeg synes Bergans har veldig bra bæresystem også for dagstursekker. Dette gjør at sekken sitter meget behagelig, selb om den blir tung (egentlig like god bærekomfort som store sekker). For meg har dette vært et utslagsgivende argument. Har en 40l Bergans-sekk (husker ikke navnet, men det er egentlig en klatresekk) som blir med på alle dagsturer sommers eller vinters.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Har blitt skikkelig forelska i min Bergans Helium. En svært lett sekk med et godt bæresystem. Den er OK både til dagsturer om vinteren og også passe stor som hytte til hyttesekk om sommeren (uten sovepose).

PS ! Unn deg å se nærmere på den luftige polstringen i rygg og bærereimer !

knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på jakt etter en dagstursekk for vinterfjellet. Har sett litt på Bergans Alpine Guide 50 l, og Bergans Alpine Sport 50 l. Har også prøvd lowe alpine heute route, men ble ikke overbevist av den.

Har dere noen gode forslag til en god dagstursekk :)

Den nyeste av disse er Alpine Guide, som kommer i både 40 og 50 l. Detaljene ser praktiske ut, og er den ikke videre øverst enn i bunn? En detalje jeg ser etter på den neste sekken jeg kommer til å kjøpe...

Alpine Sport kommer meg bekjent kun i 40 liter, en kjekk sekk, men uten hevbart lokk, noe jeg setter pris på.

Alpine Ektreme er på 50 l, denne har jeg brukt mye, og har bare positive erfaringer. Ikke noe dilldall, men god og bære, selv tungt.

Som Back_2_Basic nevner - Alpinist II er suveren for de store børene, selv til en på 170/55! (Joda, ser ut som sekken går på tur med meg...he,he....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei Arwen...

Vet ikke om du er kvinne eller mann(men heller litt til kvinne, om du har noe som helst kjennskap til LOTR)

Sportsnett har et godt tilbud på sekk

Lowe Alpine Frontier for kvinner til 995,-

Sjekk her...

http://www.sportsnett.no/newsletter.shtml?20040129.html

Men tilbudet varer bare frem t.om mandag.

Om du allerede har kjøpt sekk, kan du jo glemme dette innlegget

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.