Gå til innhold
  • Bli medlem

kiler og hekser


Jan Kristian

Anbefalte innlegg

jeg har begynt å klatre, og har det meste av utstyr som jeg trenger, men må kjøpe noen flere kiler og noen hekser. jeg lurer da på hvilke størrelser som dere bruker mest, slik at jeg kan kjøpe de først og senere de jeg ikke kommer til å bruke så ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

har ett dmm kilesett.. godt fornøyd.. kjøp ett sett, og hvis det blir lite supplerer du med en ekstra i annenhver størrelse..

en hex eller 3 kan også være kjekt. ca midtstore kiler og oppover.. disse dekker flere bredder, og kan derfor ha litt mellomrom mellom seg i str.

prøving og feiling på handlingsfronten hører med vettu.

det holder jo en stund med ett kilesett, og du ser jo hvem størrelser du trenger fler av ganske fort :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått for DMM wallnuts og noen kamkiler heller enn hex. Har drasset litt rundt på kubjellene mine i sommer, og de har jo kommet til nytte - spesielt i ur, men til ren rute-klatring klarer man seg oftest fint uten. Klatrer du kombinerte ruter (kile + borrebolt) vil du sikkert ikke trenge kamkiler, men sjekk føreren, for noen steder står det i føreren hva du bør ta med. Kamkiler er utrolig greit når en skal opp et riss, skal sette standplass eller når man trenger litt trøst på vei opp når man skjønner at man har gått i overkant av evne eller har gått feil.

Vanlige kiler er helt nødvendig, og etter min mening bør den du klatrer med kunne supplere annenhver-størrelser eller et sett til. Kamkiler er veldig veldig godt å ha, jeg har 3. Befriende å klatre med partner som også har 3, da har man virkelig luksus på tur. Kubjeller er fint å ha på toppturer syns jeg, for det er ofte mye blokk å stappe ting nedi. Jeg har brukt BD-settet mitt ganske mye, og det er ikke bare de minste det går i for min del.

Med wallnuts, hex og 3 kamkiler er jeg godt over halveis utstyrt for enklere toppturer. Makker supplerer 2-3 kamkiler og halvt sett kiler. Pleier også ha med deadman hvis det er bre/tung snø. Er det is kommer det med 3 skruer og stegjern. Osv,osv...

Skal du holde deg i vegg er kilesett og noen kamkiler en god start. Har du slyngesett for sportsklatring kan det lønne seg å kjøpe like mange 60 cm tynne slyngebånd som du putter på i stedet. Det hindrer bevegelse i kilen når tauet beveger seg enn kortslynger gjør, også får du lavere taudrag - spesielt i diedere/kjemperiss.

Skal du klatre flere taulengder, så kjøp også et par på 120 cm som du kan sette på i stedet. Den ene kobler du til sentralløkka for hurtig selvforankring i standplass. Så bør du ha to kjempelange slynger/cordelett som du lager standplass med. Standplassen skal kunne tåle 20 kN i alle retninger, også oppover. En "vanlig" mellomforankring tar vel 8-12 kN. Et par ekstra skrukarabinere bør være med (føre topptau/feste brems, koble selv inn i standplass), også et par prusiker (1m 6mm snor med knute) til rappellen eller for bevegelse langs stramt tau. Litt ekstra slyngebånd hvis du må bruke rappellanker, og kniv for å fjerne det ødelagte båndet som er der fra før og kutte til eget bånd. Glemmer du dette kan du alltids ofre en prusik i stedet. Guide-brems er veldig ålreit når du sikrer toer, jeg elsker min BD ATC guide, og ha også gode erfaringer med petzl-s freino. Grigrien fungerer bra også - da har du enklere mulighet for nedfiring, men den har jo bare ett spor. Petzl Tibloc er min gode venn, og jeg bruker å ha med meg selvlåsende og fritt hjul også for å lage trinse, men dette ligger som regel i sekken med sine egne karabinere. Størst sjanse for at toer kommer til å trenge dette, og når en bare har med en sekk er det toer som har sekken, så det passer bra.

Det viktigste av alt er til syvende og sist at både du og makker er godt kjent med utstyret og hverandre før avgang, og at makkeren har akseptablet utstyr også. Regn med, og bruk veldig god tid på hverandre og utsyret i starten, typisk mer enn en time per taulengde opp, og kanskje en halv time per rappellerte taulengde. Rutiner kommer av seg selv etterhvert, og da går farta opp.

Klatresjuk nå ja :-) Noen andre lesere i Oslo/Drammen/Østfold-området som har sug for å komme seg ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en kort kommentar til -RM: grigri låser tauet, som gir et kraftigere fangrykk. derfor bør man ikke bruke den til å sikre ved klatring på naturlige sikringer!

Skal man tenke slik, kan man like gjerne holde seg hjemme, og klatring bør forbys.

Tenk logisk, et helt nytt tau er sikrere enn et tau som er brukt en gang. For optimal sikkerhet bør man kjøpe et nytt tau for hver klatretur, og det gamle tauet du brukte noen timer igår må kastes. Når folk allikevel mot bedre vitende fortsetter å klatre med det samme tauet dag etter dag, og uke etter uke, så må det tolkes slik at dem driter i sikkerheten sin.

Men trenger du Gri-gri for å ryke et tau ?

Bind deg inn til en mellomforankring med en 20 cm taustump. Stå 20 cm over forankringen og kast deg utfor. Du faller nå 40 cm, men det er et 2:1 fall som har potensial til å ryke både tau og forankringer. Kanskje du overlever, og vil teste grensene enda litt til. Gå en Via-Ferrata rute sammen med familien. Slipp deg ned rett under en mellomforankring, og opplev et 5:1 fall. Hvis du slipper helskinnet fra dette, slutt å klage på Gri-gri

Hvis vi vil ha optimal sikkerhet i samfunnet, må vi forby fjellklatring, fallskjermhopping, dykking, bilkjøring, røyking, alkohol, motorsykkler, fet og usunn mat, kniver, fly, kreftfremkallende stoffer, småbåter, skytevåpen, fluesopp osv osv. Det må også bli strengt forbudt å gå alene på fjelltur, selv om det bare er fra hytte til hytte. Egentlig bør det kun være tillat å gå korte turer sammen med DNT, helst en fredagskjapp på merkede løyper, og med en ambulanse i beredskap. Egentlig er det helt sinnsykt hvor farlig vi lever idag, og jeg synes alle politiker må gå av fordi dem driter i sikkerheten vår.

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er fra østlandet, og klatrekåt så det holder, ja.. heh.

kubjellene kan jo være kjekke og ha.. enig i att kamkiler er mer praktisk, men hexene er fine når du blir venn med dem. billigere en friends er de og!

ang grigri:

det er ett faktum at statisk låsing gir høyere fangrykk enn dynamisk, og att dette kan være strået som knekker kamelens rygg (eller hva det nå heter). er nok ikke noe problem å bruke en grigri, men hvorfor prøve? hvorfor ha med cragbremsen på fjellet?

gjør jo jobben, men det gjør ekspressett som forlenging på kiler og friends også, og veldig få som bruker det..

adler: du bommer med litt med ironien eller sarkasmen eller hva du prøver på.. faktor 2 fall bør unngås for enhver pris, og på via ferrata skal man ha en reduksjonsslynge (http://www.oslosportslager.no/product/0/2737/422701/Petzl_Scorpio_Vertigo_easyhook.html) for att ikke både menneske og utstyr skal utsettes for belastninger over tåleevne.

Bare for att klatring er potensielt farlig, betyr det ikke at man skal gjøre det så farlig man kan heller. hele tanken er att man skal være sikrere enn å gå uten tau. hvorfor slurve? hvorfor ikke gjøre så godt du kan? det er da virkelig -lang- vei derfra til og gjør fjellturer om til en spasertur ned karl johan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste dere ikke bruken av grigri som praktisk til å sikre toer, redning m.m.? Det var i hvert fall det jeg mente. Bruker ALDRI grigri for sikring på led, og det er der det er problematisk. Ser ingen grunn til at en grigri skal være farligere enn noen annen jammende/selvlåsende brems når brukt direkte i fjell for å hale opp toer. Grigri tar tross alt kun heltau, vi klatrer på enkelt halvtau med selvlåsende brems direkte i fjell ved treer-klatring. Ikkeno stress det, bortsett fra at man lett kan skrubbe seg opp hvis det ikke er vertikal vegg; tauet gir litt mer etter.

Fordelaktig bruk av grigri er soloering, taulag på to på bre, bolting av ruter, utforsking av issprekker/grotter hvor heising er nødvendig etter nedfiring osv. Bruker som sagt ikke grigri til sikring på led, er jeg i beitet er det heller muntlerknute :-)

Ulempene er vekt og størrelse, sårbarhet, varme ved rappell, pris og en påstått fare for kapping av tau og i alle fall statisk låsing ved store fall.

Fint dere reagerer i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, ser det var det du skrev -RM. men personlig tror eg ikkje eg gidder å dra med en ekstra brems for sikring av andremann, det er jo litt tungvint?

det nevnes at man kan bruke grigri på led om man vet hva man gjør. da menes det kanskje å gi dynamikk ved å følge på tauet, slik at rykket ikkje blir så kontant? dette krever jo i tilfelle at sikrer ser klatrer hele tiden, og det er ikkje alltid eg er ute for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kameratredning og egenredning, heising og backup er så viktig for meg at jeg ofte velger å drasse den med meg. I tillegg gir den overlegen kontroll ved nedfiring hvis toer vil ha et forsøk til, og jeg har det sjeldent travelt. Grigri på topptau/toppbrems er helt perfekt akseptabelt uansett kiler eller borrebolt. Jeg syns det er et svært hendig verktøy selv om det i utgangspunktet er OT.

Noen flere forslag til startpakke naturlige sikringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har i enkelte tilfeller måttet bruke kamkiler, fordi eg ikkje hadde kiler som var store nok. her hører det selvsagt med til historien at hex-settet mitt lå igjen nede på bakken... uansett opplevde eg at risset hadde flere fine muligheter for å sikre med store kiler! dette kan løses ved å bruke hexer, eller man kan kjøpe noen større kiler. hadde nesten garantert supplert kilesettene mine med et sett wild country 10-14 om eg ikkje allerede hadde hexer. men er litt usikker på hva som er billigst her...

når det gjelder utviding av racket er det kanskje lurt å vente til utpå vinteren, det var iallfall endel fine salg som skaffet meg endel billig utstyr! tror neppe racket mitt hadde vært like stort om eg ikkje hadde fått alt til halv pris...

og så er eg rimelig sikker på at eg burde kjøpt hexer på dyneema istedenfor på wire.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt grigri til sikring på led siden den kom på markedet på nitttallet en gang. Jeg foretrekker også at folk bruker grigri når de sikrer meg. Selvsagt under forutsetning at man vet hvordan den brukes. Hvis man drar rundt på europeiske sportscrag så bruker de fleste grigri til sikring på led. Det er patetisk å si at man ikke skal bruke det. Jeg er delvis enig i at det på egne sikringer stiller større krav til sikrer med tanke på å gi en fallende klatrer et mest mulig dynamisk fall. De som har klatret mye og lenge klarer dette bra. Personer med liten klatreerfaring bør bruke noe annet en grigri. Senest for et par uker siden så jeg en nesten ulykke i Spania ved hårreisende bruk av grigri. En far sikret sin sønn på topptau, og på vei ned dro han spaken kraftrig ned uten å holde den ene hånda på tauet under grigrien. Guttungen falt ned to tredjedeler av veggen, men det gikk bra. Med andre ord, en grigri er livsfarlig hvis man ikke kan bruke den, og et utrolig bra redskap hvis man har erfaring med den. En annen grunn til at grigri bør foretrekkes framfor f.eks sticht er at sikrer kan få et illebefinnende, stein i hodet og miste bevisstheten, eller lignende. Da kan grigrien redde liv.

hilsen HH.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.