Gå til innhold
  • Bli medlem

Møysalen på Hinnøya. Noen som har vært der?


Anbefalte innlegg

Jeg sitter å ser på aktuelle turer i forbindelse med en tur nordover senere i sommer.

Har sett litt på Møysalen på Hinnøya som en fin tur. Jeg ser det er merket løype opp og sikret med kjetting på vanskelige bratte passasjer (etter søk på google) og at det er en brepassasje eller to.

Er det noen som kan si noe om denne toppturen. Trenger man breutstyr? Noe problem med å ta denne turen alene og uten guide? Er begynnelsen av Juli for tidlig for fot-tur her? Tenker på å padle inn fjorden for å slippe båtskyssen..

Kjell Iver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For fjellvante er det ikke noe problem å komme seg på Møysalen. Var der for et par-tre år siden sammen med noen venner. Vi padlet inn Lonkanfjorden og slo leir i fjordbotn. Herfra fulgte vi en sti helt til topps. Det går imidlertid sti fra Hennes, så du er ikke avhengig av båt selv om båt er en fordel dersom du har en del bagasje.

Jeg synes man kanskje har tøyd bredefinisjonen litt langt her. Hadde mer en opplevelse av å gå over noen snøflekker, men de kan selvfølgelig være harde og isete sent på sommeren. Grunnen til at man finner kjettinger på de bratteste partiene er at det går guidete turer til Møysalen, og da er det gjerne uerfarne folk som tar turen. Vi hadde i allefall to båtlass foran oss.

Møysalen vil jeg karakterisere som en middels vanskelig topp, som vil være helt problemfri for deg å komme opp på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sonja var der for et par år siden, så det burde ikke være noe problem :lol:
Takk - da sier vi det går bra :wink: Denne fjelltoppen har en svært høy primærfaktor for øvrig - no 2 i Nord-Norge og no 17 i Norge med sine 1262 meter i henhold til Petters liste

http://www.ii.uib.no/~petter/mountains/1000pf.html#moysalen

Grunnen til at jeg spurte er at alle de turrapportene jeg fant fra dette fjellet hadde guide - og det er jo noe merkelig i grunnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den primærfaktorlisten var interessant, den forklarer hvorfor Jotunheimen ikke er så interessant annet enn for de som samler 2000meterstopper.

For så vidt sant.

Linken skulle vel egentlig vist til

http://www.ii.uib.no/~petter/mountains.html

Og dette kartet er jo spennende:

http://www.ii.uib.no/~petter/mountains/scandinavia_1000_meter_cell_map.pb.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møysalen er ein veldig gei topp å bestiga frå botnen av Lonkanfjorden på Hinnøya. Då er det berre å rusla innover fyllinga for ein gammal, kort og gjengrodd jernbanetrasé inn i dalen innanfor. Stien ber bratt oppover eit lite belte med skog til ein er oppe i Memuruskardet. Deretter ber det oppover ein fjelldal mot venstre og over i skråninga på Møysalenbreen. Der inne er det som om ein er inne i ein "Lofot-katedral". Som ber det opp i eit høgare skard. Då kjem ein til klyvepartiet, med nokre kjettinglengder som ein kan ta tak i, spenna beina i fjellveggen og fira seg opp. Det opplevest enklare enn kva det høyrest ut som når ein er midt oppe i det. Så ber det opp på eggja. Til slutt ber det ut på toppbreen, og her må ein vera obs ei mogleg sprekke mellom fjellet og breen. Då er det berre å tusla bort den kvasse toppkanten bortover breen oppå Møysalen, men ver obs at det er rett utfor på eine sida og bratt på andre sida, men vanskeleg var det ikkje då eg var der. Så er det berre å trekkja bort til toppvarden på Møysalen, 1262 m.o.h. Rett forbi toppen ser ein rett ned i Øksfjordbotnen, og elles ser ein utover "tanngarden" i Lofoten, store delar av Vesterålen, sørover Nordlandskysten mot Salten og Nord-Helgeland, austover mot Ofoten og Kebnekaisemassivet i Nord-Sverige, og mykje fjell i Sør- og Midt-Troms med Senja.

Møysalen er Norges nest største fjell på ei øy, 1262 m.o.h. Norges høgaste fjell på ei øy er like i nærleiken, nemleg Langlitinden på Andørja i Ibestad i Sør-Troms, 1277 m.o.h.

Helsing Stuttjukken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den primærfaktorlisten var interessant, den forklarer hvorfor Jotunheimen ikke er så interessant annet enn for de som samler 2000meterstopper.

Hehe, nei for det er jo ingen som primært går hytte-til-hytte-turer der, veldig få som går Besseggen, og ikke er det så mange heller som tar en tur på Galdhøpiggen/Glittertind/Storen for å ha vært på de høyeste toppene i landet (eller driver med kommunetopp-samling :wink: ). Alle disse ligger, så vidt meg bekjent, i Jotunheimen. Summen av alle som går disse turene uten å samle 2k-topper, vil jeg tippe overgår de som er i Jotunheimen kun for å samle 2k-topper med god margin. :-)

Dette ble litt OT kjiver... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Då er det berre å rusla innover fyllinga for ein gammal, kort og gjengrodd jernbanetrasé inn i dalen innanfor.

OT: Hva var dette for en jernbane? Jeg har en viss (og fortsatt kontrollerbar) interesse for gamle jernbaner - og særlig hvis de er nedlagte og man må på oppdagerferd for å finne restene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT: Hva var dette for en jernbane? Jeg har en viss (og fortsatt kontrollerbar) interesse for gamle jernbaner - og særlig hvis de er nedlagte og man må på oppdagerferd for å finne restene.

I min søken etter info om Møysalen kom jeg over et par (andre) steder som omhandler denne turen. Blant annet Toppomania som også nevner denne jernbanen

http://www.toppomania.info/toppturer.php?topptur=moeysalen&bildenr=2

og likeledes Tromsø museum som hadde mye info om akkurat jernbaner.

http://uit.no/tmu/164/97?From=0

Dette ble litt OT kjiver... :-)

Vi må jo ha noe å skrive om så litt OT tåler vi vel.

Forøvrig er jeg imponert over hvor mye info man egentlig klarer å finne om ett enkelt fjell bare man søker og spør litt på forhånd. Det er jo bare å håpe at været høver med når vi er der oppe for det betyr mye for selve turen man evt får.

Ja og takk til Stuttjukken som ga en god beskrivelse av denne turen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når Kjiver er i Vesterålen bør han parkera på Kleiva Landbruksskole (8 km. frå Sortland mot Stokmarknes) og ta turen opp til Varden, vidare til Holandsknurren, vidare til Skata (Pyramiden i Vesterålen) og ned att på Rise/Grytting.

Møysalen er ei ordentleg DAME, så ydmykheit og respekt høyrer med på turen til Møysalen.

Helsing Stuttjukken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Vi fikk en knallfin tur på Møysalen og jeg sitter nå å ser på bildene fra den turen og fant ut at jeg skulle dele dem med dere her i denne tråden.

For øvrig var det en fin tur som vi gikk uten guide selvsagt. Stien er slitt og litt småbratt. Mye grus. Misunner ikke de som skal guide opp denne stien.

Vi fikk en tåkesky når vi var på toppen, men sånn er det bare av og til.

Den jernbanen som vi snakket om vare ikke annet enn en bane med vogner som ble trukket med hest (fra 1909-1914). De hadde utvinning av Jernmalm der inne før 1.verdens krig.

Fantastisk landskap og flotte fjell!

Jeg oppdaterer med en link når det en gang blir anledning til å legge ut mer bilder fra denne turen på hjemmesiden min..

Og her er linken:

http://www.kjiver.no/Moysalen.htm

post-497-133474477545_thumb.jpg

post-497-133474477557_thumb.jpg

post-497-133474477568_thumb.jpg

post-497-133474477579_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
  • 4 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.