Gå til innhold
  • Bli medlem

Skivebremser vs V-bremser


Geir og hundene

Anbefalte innlegg

Annonse

Kommer litt ann på bruk, men for min egen del har jeg gått over til hydrauliske skivebremser og går nok aldri tilbake. Forskjellen på mekanisk og hydraulisk er ikke veldig stor, men blir merkbar etter noen timer i terrenget med sykkelen full av gjørme. Den eneste fordelen med V-bremser pr i dag som jeg kan se, må vel være vekt, hvis du er veldig opptatt av dette. Ja, og pris da selvsagt. Brukervennligheten og funksjon ligger langt under skivebremser.

Lykke til med valg av sykkel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte sykkel med hydrauliske skivebremser i fjor. Fantastisk oppfinnelse, spesielt i vinter (jeg sykler hver dag til jobb). Men de har en ulempe: De er veldig omsettbare som tyvegods. Nå står sykkelen min i car-porten uten bremser og styre etter at ubudne gjester har vært og forsynt seg...... Nå er jeg tilbake til V-bremser på min kones sykkel. Nedtur. Kommer helt sikkert til å velge hydrauliske skivebremser når jeg kjøper ny sykkel, skal bare få bygd meg en låsbar sykkelbu først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt hydr. skivebrems i to år nå og går ikke tilbake. Bedre ved regn/møkk, mer kontrollert respons. Trenger kun en finger på brems for nok kraft.

Men de er ikke vedlikeholdsfrie, kaliper kan bli treg (litt regjøring og smøring) og de må sentreres nå og da, men dette arbeidet er raskt og enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det med terengsykkling og skivebremser.

Tenker da på skivene om de er veldig utsatte ved knall og fall? Skivene må vel skiftes hvis det blir kast i dem?

Er det noen som har erfaringer / anbefalinger når det gjelder skivebrems vs felgbrems ved terengsykkling? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skivebremser blir meget varme når du kjører lange nedoverbakker (i Alpnene f. eks.). Da er det bedre med bremseklosser. Ellers tror jeg at når det første er noe feil med bremsene, at V-brems er lettere å reparere underveis enn skivebrems. Men skivebrems er antakelig mindre utsatt for å få problemer.

Ang. terrengsykler: Nesten alle damer som jeg kjenner som er ivrige terrengsyklister, bruker skivebremser på sin sykkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

jeg har i flere år vært hovedsponsor og "sykkelmekaniker" for sønnen min, som kjører MTB single track og downhill i ulike ræs i Skandinavia og Tyskland. Jeg mosjonerer selv på terrengsykkel - moderat allltså! Men jeg har fixet sykler inkl. bygget hjul siden 1975.

Jeg bruker selv V-brems som er helt OK. Men krever en del vedlikehold og skifting av bremseklosser.

Men får du bulk i felgen er den absolutt ikke OK. Den sliter også felgen hul, slik at du må skifte hele hjulet. Skal V- felgbremser være optimale, krever de en del justering slik bremsklossene tar helt jevnt og likt fra begge sider. Men det er da enkelt å gjøre.

Skivebremser bremser bedre i vådt føre/gjørme og noe jevnere. Bremseklossene til skivebemser holder lenger og er som regel noe enklere å justere, men selvfølgelig aboslutt ikke vedlikeholdsfri! Jeg har ikke hørt om problemer med varmgang av skivebremser?! En kan jo som i bil bremse periodevis med avkjøling imellem.

Sønnen min bulker regelmessigt felgene sine, men kan da kjøre en tid med de pgr. af skivebremsene. Skulle skiven få kast (er ennå ikke hendt) er det en rimelig slitedel, som er enkel å skifte.

Hydraulisk skivebrems er bedst, men mer komplisert (= bilbrems!) Mekanisk skivebrems er OK. Og i højeste grad til terrengsykling!

Når forhjulet mit er utslitt kommer jeg til å skifte til skivebrems for (vigtigste brems - og så har jeg ikke festing for skivebrems bak.)

Hilsen Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kjøpte "diamant radiant cut 40.000" for noen år siden, denne sykkelen er jeg utrolig fornøyd med. Den har hydrauliske skivebremser, og jeg har nesten ikke hatt noe trøbbel med de i det hele tatt, annet enn at skiva måtte slipes ned litt, men det var en produksjonsfeil. jeg vil råde deg til å kjøpe denne sykkelen i den nyeste modellen, den er utrolig god.

(ps, du må ikke finne på å smøre skivebremsene som det står over)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel strengt tatt alt an på hva slags bruk du har. Personlig sykler jeg hele året, og er også på lengre sykkelturer hver sommer, sist på ca 1000 km i mellomeuropa.

Min sykling foregår:

40% til og fra jobb på asfalt/brustein og fin grusvei i by sommer som vinter

10% til diverse småærend etc

30% sykkelturer i inn- og utland med ca 15-20 kg oppakning på alt fra fine asfaltveier til nesten ufremkommelige krøtterstier

20% trening på hovedsaklig grusveier og sæterveier, men også litt på stier og utenfor vei.

Jeg har en gammel Scott MTB med 21 gir med stiv solid smekker stålramme. Den er oppgradert med Deore LX V brems og har Deore LX kvalitet på alt mekanisk. Totalvekt 12, 4 kg m/skjerm og bagasje

Felgene er oppgradert til Mavic felger, som gjør sykkelen ennå mer responsiv.

Til mitt bruk ser jeg over hodet ikke noen grunn til å ha skivebremser. Heller ikke dempegaffel står på ønskelista. Argument: Riktig justerte V-bremser har mer enn god nok bremseeffekt. Dessuten er vektfordelen stor i fordel V-brems fremfor skive. Det er mer vedlikehold og slitasje med V-brems, men også vesentlig lettere å reparere om uhellet er ute. Et annet viktig argumentet: En sykkel med V-brems er mindre attraktiv å stjele enn en med skivebrems. Sårbarheten for "bulk" i felg unngås i de aller fleste tilfellene ved å spandere på seg gode dekk som tåler skikkelig lufttrykk (4,5-5,5 bar). Selv har jeg birkebeinerdekk (Specialized Pro Rockster foran/Hutchkinson Python bak) med 5,5 bar lufttrykk og overraskende god rulleegenskaper samt gode gripeegenskaper på grusvei/offroad. En sjelden gang opplever jeg problemer knyttet til is og snø om vinteren med V-bremsen. Jeg kan ikke uttale meg om hvordan lignende forhold vil påvirke skrivebremsen, men problemet er ikke så stor at det plager meg nevneverdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det var lommeboka som tok til fornuften, så vart det en Merida Birkebeiner Racing med V-bremser jeg kjøpte. Vurdere etterhvert å bygge om til skivebremser. Har en lillebror som kjøpte seg sykkel med hydrauliske skivebremser, og der er en merkbar forskjell. Sykler endel med hundene, og da blir det gjerne en del mer bremsing enn ved vanlig sykling. Så jeg kommer vel til å begynne ombyggingen snart. Tenker da på å sette på Avid Juicy 7, som er standard på min sykkel i Disc utgave. Er ellers kjempefornøyd med sykkelen, bare jeg får finjustert bakgiret, det fusker ved skifting opp og ned fra 8. drevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare si at det er stor forskjell mellom felgbremser. Har to sykler med felgbrems: en med shimano deore og en med avid digit sl. Det er enorm forskjell! Shimano bremsen synes jeg er direkte dårlig, mens avid bremsen er i tørr tilstand bedre enn skivebremsene jeg har prøvd med liten skive. Skivebremser med stor skive er bedre å bremse med uansett. I våt eller spesielt gjørmete tilstand blir bremsene fort dårligere. Vil forøvrig anbefale å kjøpe bremseklosser som er beregnet for vått klima - de koster mer, men er langt bedre.

Forskjellen mellom avid og shimano bremsene mine går mye på at jeg kan justere følelsen i håndtakene, slik at jeg får mye mer kraft på bremsene.

Skal teste ut hydrauliske felgbremser snart - brukes mye til trials sykling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Jeg også har nok gått over til skivebremser for godt, men er ikke 100% fornøyd. Har Hayes skivebremser (husker ikke modell, men den har visst bare ett stempel, og de nyere/dyrere har to (?)) Særlig i bakbremsen har stempelet "satt" seg litt. Siden jeg ikke har kommet så langt at jeg har lært meg å skifte klosser i skivebremsen koster det jo litt å skifte ca 2 ganger i året, i tillegg til at verkstedet har måttet jobbe litt ekstra med bakbremsen. Kort oppsummert så har jeg litt blandede erfaringer med Hayes skivebremser. Audun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!! Må si meg enig med "guzzi". V-bremser er mer enn godt nok til en vanlig syklist. Med slik bruk som "guzzi" har, og sikkert de aller fleste, er disse bremsene helt utmerkede. Enkle å justere og lette å skifte klosser. Dersom du er en av mindretallet som sykler veldig mye i terrenget uansett vær, ville jeg nok gå over til skivebremser/hydrauliske bremser. Bruker selv Shimano XTR-V-bremser.

Selv er jeg vel en typisk "Birkebeiner" og har syklet dette rittet 11 ganger og mye av treningen foregår på grusveier og da fungerer V-bremsene helt perfekt. Vil heller ha sykkelen lettest mulig da mye av treningen foregår OPPOVER!! :D Kjører selv som en gris nedover og det er viktig å kjenne sykkelen (dekkene) og hvordan du bruker fingrene på bremsene. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha fått hydrauliske skivebremser så ser jeg at dette er vesentlig bedre enn v-brems.

Mye bedre og fastere bremsefølelse (..pleier å beskrive bremsene på den nye bilen som 'nesten som på sykkelen.'), og ingen gele og fading når du bremser ned fra litt fart nedover bakkene.

Jeg sykler ikke så mye og tar ikke syklingen så seriøst, bare for morro skyld og så er det fin trim.

Men når jeg tar ut sykkelen vil jeg ha bakker, skikkelige bakker, både oppover og nedover.

Det kan fort oppstå problemer med ulyd og jammer, viser det seg, men det hjelper da fx å pusse skivene med stålull, eller bytte til annen type klosser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke dette litt skremselspropaganda? DT-hjulene mine har sikkerhetsindikatorer som sier når de bør skiftes, så man slipper at hjulene brekker.

Ikke for å skremme noen, men vanlige felge har ikke sikkerhetsindikator og det er ikke lett å få måle felgen skikkelig.

Når det er salt på vegn går det veldig hurtig med å slite en aluminiumfelg papir tynn, og det kan ende med totall krasj :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg sykler endel i diverse alpinanlegg om sommeren (DH/Freeride), og i terrenget generelt. Til mitt bruk er det en selvfølge med store hydrauliske skivebremser (205mm).

Det finnes mekaniske skivebremser som ikke er så mye dyrere enn V-brems, men som har dramatisk bedre modulasjon og bremsekraft en V-bremser. Jeg ser ingen grunn til å bruke V-brems på en sykkel lenger. Bremser er en av tingene på sykkelen man virkelig lærer seg å sette pris på.

Eksempel på billig (men veldig bra) hydraulisk skivebrems: http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/air_ibutik.fcgi?funk=visa_artikel&artnr=AVID806-160-Fr&avd=1&Ref=&artgrp=129&visa=1-32&Sort=Pris&Visn=Std

Mekanisk skivebrems (Skive/kalipper)

http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/air_ibutik.fcgi?funk=visa_artikel&artnr=AVID711-Br&avd=1&Ref=&artgrp=140&visa=1-32&Sort=Pris&Visn=Std

Mekanisk skivebrems (hendel)

http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/air_ibutik.fcgi?funk=visa_artikel&artnr=AVID011&avd=1&Ref=&artgrp=142&visa=1-32&Sort=Beskr&Visn=Std

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For freeride er det ikke et spørsmål - skivebremser er totalt overlegent. For "Birkensykling" så spiller det vel strengt tatt liten rolle - begge deler fungerer og begge deler har sine styrker og svakheter. Uansett er det viktig å ha gode bremser som er godt justert. Gode felgbremser på gode felger fungerer veldig bra og er lette å vedlikeholde.

Min sykling dreide i fjor mer og mer mot stisykling i til dels våte områder, og jeg ser da at skivebremser ville vært å foretrekke...samtidig fungerte felgbremsene godt også. Grunnen til at skivebrems hadde vært å foretrekke, er at slik sykling sliter voldsomt på klosser og bremser. Når det gjelder bremsekraft er min erfaring med felgbremser er at dekkene som typisk sitter på sykkel med felgbrems slipper langt tidligere enn bremsene uansett vær. Har man f.eks. Big Betty (som er et dekk, og ikke en fet kvinne) på sykkelen, så bør man nok sterkt vurdere skivebrems.

En kamerat av meg fikk store deler av sesongen ødelagt i fjor av dårlig justerte skivebremser (subbing): han måtte innom 3 verksted for før feilen ble fikset... Med felgbrems hadde han kunnet fikset det selv.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg kjørt skivebrems siden 2000 og går aldri tilbake. Dama har det også, til daglig sykling, og hun går heller aldri tilbake.

Jeg mener at en sykkel som utstyres med piggdekk selvfølgelig skal utstyres med hydraulisk skivebrems. Hydraulikken vil aldri fryse fast når det er frost ute, og skiven gjør at man kan bremse selv om det kommer nysnø eller ising på felgen. Sykler man i dyp gjørme vil man også ha store fordeler av skiver, da gjørmen gir dårligere friksjon mellom bremseklossen og felgen. Med skivebremser vil gjørmen forsvinne i spor og huller, men det er ikke sånt på normale felger. Dessuten slites kloss og felg/skive raskere i gjørme.

Når det kommer til bøying av skiver, så har jeg gjort det en del også. Hvis man kjører "offpiste" fra støylen blir det ofte løse grener og stein som blir med rundt hjulet, og kan bøye skiven nok til at hjulet låses og man må fjerne den. Pleier ikke akkurat ha med reserveskiver i sekken, men det er helt uproblematisk å kjøre trygt på en brems de få gangene det skjer, og skivene er relativt billige i forhold til felg. Dessuten kan man fint kjøre med ganske godt bøyd felg når en har skivebrems.

Sluker man mil på asfalt og tørr sti er det nok lite å vinne på skiver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.