Gå til innhold
  • Bli medlem

Nikkers


RobinM

Anbefalte innlegg

Jeg har nettop funnet et gammel bok fra 1980 som heter Norges Fjellverden, god bok med mange fine bilder og nyttig info.

Det jeg ser er at på nesten hvert eneste bilde går folk i nikkers.(Det er jo 80 tallet, så jeg forstår) Men hva er det med dette plagget som gjør at folk gikk i det? Eller går i det? Har sett at det er en del som går med det i dag.

Det er nesten som at jeg vil prøve en nikkers en dag i fjellet og se hva som er så bra med den.

Noen som vil forklare?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

god bevegelsesfrihet hvis den er litt løs, så den er god og gå i .

nikkersstrømper er gode, og med ett par gamasjer kan man lett variere reglurere varmen/vindtettheten.

Dette er plagget fra før goretex og glidelås;)

att det suger er vel litt og ta i, det kommer jo helt ann på bruk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettop funnet et gammel bok fra 1980 som heter Norges Fjellverden, god bok med mange fine bilder og nyttig info.

Det jeg ser er at på nesten hvert eneste bilde går folk i nikkers.(Det er jo 80 tallet, så jeg forstår) Men hva er det med dette plagget som gjør at folk gikk i det? Eller går i det? Har sett at det er en del som går med det i dag.

Det er nesten som at jeg vil prøve en nikkers en dag i fjellet og se hva som er så bra med den.

Noen som vil forklare?

Ta en tur på Beitostølen! Der er nikkersfaktoren høy!!

Tipper at det stedet må ha Norges høyeste nikkerstetthet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nikkers var praktisk den gang de var laget av vadmel og trakk vann som trekkpapir. En langbukse i vadmel ville ha sugd med seg det som var av fuktighet i vegetasjonen en går i. Bommulsbuksene var ikke like ille, men vi brukte da Norrønas bommulsnikkers og bommulsanorakk veldig lenge. I dag har vi bukser i andre materialer og har ikke behov for denne konstruksjonen lenger.

Jeg tror jeg byttet ut nikkersen min med en Norrøna selebukse tidlig på 90-tallet en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig nikkers er et godt funksjonelt klesplagg, men har blitt et klyse plagg. Beitostølen er et glimrende eksempel.

Ja i påsken ler vi godt av alle byfolkene som kommer oppover med millionbilene sine og de brune ekle skinnikkersene. Nå er de liksom på fjellet og er en fjellets mann, og da må man bruke nikkers hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja i påsken ler vi godt av alle byfolkene som kommer oppover med millionbilene sine og de brune ekle skinnikkersene. Nå er de liksom på fjellet og er en fjellets mann, og da må man bruke nikkers hehe.

Jeg er ikke noen fan av de typene sjøl, men synes det kan være stas med tradisjonelle tur-plagg for vanlige turer. Trenger jo ikke ikke det nyeste og mest ekstreme utstyret for korte enkle turer. Bestefars gamle fjellanorakk holder lenge da 8)

-Frikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje er ideen at kun strømpene blir skitne, mens buksa holder seg rent under hele turen. Har selv ingen erfaring med nikkers.

Jeg skjønner heller ikke hva folk skal med tykke ullgensere på fjellet (som folk på Hafjell går rundt i). De er kjempetunge. Mye mer praktisk med fleece i sekken, synes jeg. Er det noen her som sverger til tykk ullgenser på tur?

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som den gamle mannen jeg er har jeg både nikkers og ullgenser.Nikkersen brukes ikke så masse lenger, det er stort sett bare om vinteren. derimot har jeg en løststrikket ullgenser som er både lett og varm og som alltid er med på tur i kalde strøk. Det er bare ett problem: Den begynner å bli utslitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en tur på Beitostølen! Der er nikkersfaktoren høy!!

Tipper at det stedet må ha Norges høyeste nikkerstetthet!

Tror faktisk det er verre på Geilo. Der har jeg sett alt for mange klyser i brune nikkers og nystrøken hvit skjorte og strikkegenser! 8)

Men etter mitt skjønn er man ikke på fjellet verken på Geilo eller Hafjell. Man er på en campingplass. Den er LITT større enn andre campingplasser, man har hytter istedenfor campingvogner/utleiehytter, det er noe mer plass mellom hyttene, men ellers er det moderne bekvemmeligheter som innlagt vann og strøm, samt kleskoder som for utenforstående virker patetiske. Ja, rett og slett en stor campingplass der folk har alt for mye penger :lol:

Men folk må gjerne bruke nikkers. Også de bemidlede må få lov til å ha sine kleskoder for å føle seg inkludert. Campingfolket har grilldresser, klysene har nikkers. Hver sin greie men like harry er det.

De gamle nikkersene fra 70- og 80-tallet er noe annet enn dagens pyntenikkers (aka harrynikkers) på Geilo og Beitostølen. Gamle og slitte nikkers fra 70- og 80-tallet er nemlig litt retro og gir cred, og kan fortsatt trygt brukes av gråhårete kvinner og menn uten at folk ler av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !!

Nikkers er tingen, spesielt i høyfjellet om vinteren, men den må være laget av skikkelig vadmel. Jeg har gått mange turer i bl.a. Jotunheimen og på Hardengervidda i min litt tykke (gammeldagse) vadmelsnikkers. Den holder kulden ute selv om den blir litt våt. Den er nå blitt litt liten (alderstillegget krever sitt) så jeg har fått sydd meg en ny lang vadmelsbukse til en pris som konkurrerer med den fineste gortexbukse. Ulempen ved vadmel er at buksen blir tyngre enn en annen bukse, men den puster og du trenger ingen vindbukse i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg bruker nikkers og høye gamasjer på tur, sommer som vinter.

Sikkert meg Robin har sett på Kvamskogen ;)

Det jeg finner praktisk med plagget er reguleringsmulighetene:

Av og på med gamasjer,

Ned og opp med nikkersstrømpene,

Stramme og slakke nikkersen under kneet.

Og trår du uti et skikkelig myrhøl så går det bare ut over strømpen/gamasjen.

Men jeg fatter jo at jeg tilhører en utdøende rase: Skulle kjøpe ny nikkers i fjor og stakk innom en sportsbutikk med kjedetilknytning og framla mitt ærend. Betjeningen ante ikke hva jeg snakket om - skremmende opplevelse.

Men jeg fikk nå ny nikkers et annet sted.

Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betjeningen ante ikke hva jeg snakket om - skremmende opplevelse.

Det er tilfellet uansett hva man skal ha nå om dagen. ;)

Butikkene er fulle av tennåringer som ikke vet en ting om hva som selges i butikken de jobber i.

Men selge det skal de!

Gjerne forsikringer og unødvendig dyrt ekstra utstyr!

F.eks. så skulle jeg hjelpe søsteren min med å kjøpe ny TV her i forrige uke, og da skulle den kvisete selgeren på død og liv selge søsteren min en forskiring på denne TV'en.

Søsteren min svarte at hun hadde innboforsikring, så det trengte hun ikke.

Men det dekker ikke dersom den går i stykker, sa selgeren, mulig det sa søsteren min, men det gjør garantien, for ikke å snakke om kjøpsloven.

Så spurte han om hun trengte en antennekabel, og ja det hadde sikkert vært greit med en antennekable mente min søster, så hun ba han finne en stump på et par meter.

Fyren kom tilbake med en gullforgyldt greie til 198 kr!

Nei, vet du hva, nå er det nok, sa jeg og hentet en til 49 kr. (I og for seg dyrt nok det også, men OK.)

Men tror du søren meg ikke at fyren påsto at man måtte ha denne dyre kabelen når man hadde flatskjerm! Makan til sprøyt! Som om de siste 2 metrene med kabel i et fellesantenneanlegg skulle gjøre noen forskjell!!

(Og nei, den dyre kabelen hadde ikke noe galvanisk skille heller, det var bare en drittdyr kabel med noe "gull" på.)

Men tenk hvor mange som går på den der!

Det er utrolig mange som f.eks. skal kjøpe seg en TV og som ikke vet om slike ting og tar alt for god fisk.

Nå er jo ikke et par hundre kroner store summen når man er ute og kjøper seg et TV, men det er prinsippene det gjelder her!

Sorry for Off Topic, bare måtte få ut litt irritasjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nikkersen er kastet for 20 år siden, men kan forstå de som sverger til den. Vil tro det er den middelaldrende til eldre garde som fortsatt benytter den. Hvorfor for enhver pris kjøpe nytt for de 2 turene de har i året......

Ja i påsken ler vi godt av alle byfolkene som kommer oppover med millionbilene sine og de brune ekle skinnikkersene. Nå er de liksom på fjellet og er en fjellets mann, og da må man bruke nikkers hehe.

Hehe, det kan jo tenkes disse såkalte klysene tenker sitt om dere også, når dere en sjelden gang surrer rundt i Oslos gater, iført Terylenbukse og flanelsskjorte ;)

Og som Erik sier, kanskje er nikkersfaktoren om mulig enda større/verre på Geilo??

En ting er sikkert:

Disse Hallingdølene er forbanna glad i pengene til disse såkalte Klysene :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettop funnet et gammel bok fra 1980 som heter Norges Fjellverden, god bok med mange fine bilder og nyttig info.

Det jeg ser er at på nesten hvert eneste bilde går folk i nikkers.(Det er jo 80 tallet, så jeg forstår) Men hva er det med dette plagget som gjør at folk gikk i det? Eller går i det? Har sett at det er en del som går med det i dag.

Det er nesten som at jeg vil prøve en nikkers en dag i fjellet og se hva som er så bra med den.

Noen som vil forklare?

Nikkers e heilt på tryne spør du mæ :lol: !

Snobben trives sikkert i nikkers, men de vet ikke bedre :wink: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Nikkers, det er eit bra turplagg!

Eg brukar flanellskjorte og feltbukse 300 dagar i året, eg. Bra plagg det. Og brukar det også i Oslo.

Nikkers er fantastisk, og vi kan regulera so bra med østerdalssokkar (gamasjar), strømper osv.

Brukar nikkers og strømper på tur heile året, kan ikkje leva med noko anna.

So ser du meg er det med skinnfjellsko, strømper, nikkers, grøn turskjorte, speidarskjerf og speidarhatt. Nesten alt i grønt :) .

Om vinteren kan ingen andre plagg enn vadmelsnikkers, ullstrømper, bomullsgamasjar, bomullsskjorte, ullstrikkegensar, fjellanorakk og raud topphue brukast! :P

Virkar kanskje konservativt :?: , men er veldig praktisk!!!

Vennleg helsing Fjell-Speideren. "Alltid Beredt!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er imponert over hvor mye ubehagelig turtøy som ble benyttet på 60 og 70 tallet. Her er noen eksempler:

- Trange anorakker uten glidelås. Temperaturregulering foregikk ved at man tok den av seg og tok på eller av en diger ullgenser. Mens man holdt på med dette måtte resten av turfølger stå og vente. Klam og kald ble man uansett.

- Polvotter. Trange innerst og vide ytters. Fingrene ble stive og votten full av snø.

- Mariusgensere. Tjukke og klamme. Se ellers "anorakk".

- Stive svarte og dårlig isolerte skisko med hjemmestrikkete gnagsårsokker oppi.

- Gamasjer som var omtrent tre centimeter høye og la seg som en hyssing rundt leggen mens snøen føyk oppi skiskoa.

- Beinfrossen appelsin og knust kakaotermos i sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er imponert over hvor mye ubehagelig turtøy som ble benyttet på 60 og 70 tallet. Her er noen eksempler:

- Trange anorakker uten glidelås. Temperaturregulering foregikk ved at man tok den av seg og tok på eller av en diger ullgenser. Mens man holdt på med dette måtte resten av turfølger stå og vente. Klam og kald ble man uansett.

- Polvotter. Trange innerst og vide ytters. Fingrene ble stive og votten full av snø.

- Mariusgensere. Tjukke og klamme. Se ellers "anorakk".

- Stive svarte og dårlig isolerte skisko med hjemmestrikkete gnagsårsokker oppi.

- Gamasjer som var omtrent tre centimeter høye og la seg som en hyssing rundt leggen mens snøen føyk oppi skiskoa.

- Beinfrossen appelsin og knust kakaotermos i sekken.

Eg er uenig. Alle dei klesplagga Panda nevner er jo mine favorittturplagg! :wink:

Helsing Fjellspeideren. "Alltid Beredt!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nikkers er totalt ute i Evje Len. Men vi har bortimot 1000 hytter i lenet.

Blandt alle hytteeigerene fra Kristiansand og Stavanger er goretex-faktoren høg.

Spesielt vittig blir det på lørdagerdager i høstferien, vinterferien osv.

Da gjelder det å få på seg mest mulig i goretex for å gjøre sine innkjøp på stedes sports-og dagligvarebutikker.

Latterlig når hele familier stiller opp i goretex for å gjøre innkjøp, gå på kaffe osv. Ikkje mye igjen av dagen til å

bruke dette dyre utstyret der det er tenkt, i naturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Latterlig når hele familier stiller opp i goretex for å gjøre innkjøp, gå på kaffe osv. Ikkje mye igjen av dagen til å

bruke dette dyre utstyret der det er tenkt, i naturen.

Nesten litt "uenig" Dag G :lol:

Vil faktisk påstå at Goretex funker bedre i regnfulle Bergen eller Tr.heim enn i fjellheimen. Det puster jo nesten ikke, ergo bedre i bruk uten fysisk utskeielser.

Skal de nå for enhver pris benytte siste skrik, bør de kanskje bytte ut til SS eller i det minste proshell???

Forøvrig har jo panda et kongelig resymè av de tragiske 60. og 70. års turkodeks da :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.