Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjelltopper med jentenavn – har du noen eksempler?


erge

Anbefalte innlegg

Etter en tur på Astridnatten på Lifjell i går, funderte jeg litt over at det tilsynelatende er nokså uvanlig med jentenavn på fjelltopper. Mannsnavn er langt vanligere.

Nå er det nå engang slik at det var menn som drev jakt, fangst og fiske i fjellet, så det er vel ikke til å unngå at en smule navnsetting ble til av ren mannsjå...... Men Astrid fra Astridnatten fikk i hvert fall sitt fjell oppkalt etter seg etter at hun gikk seg vill og ble borte, mer skulle det ikke til.

Kjenner du til noen fjelltopper som inneholder jentenavn? og har du også historien om hvordan jenta fikk sitt navn der. Kom med det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 54
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

En fjelltopp i Kongsvika på Hinnøya blir kalt for "Den sovende dronning".

Fjellet heter egentlig noe annet (husker ikke hva i farta), men på folkemunne har den altså fått dette smått poetiske tilnavnet.

Men, ok, "Den sovende dronning" er jo egentlig ikke et jentenavn slik det vel ble spurt om ... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm, teller Kjerringa? Dronningkrona?

Tenkte mer på rene jentenavn. Men sett i de baner er vel Fantekjerringkollen i Skien et nydelig damenavn :wink:

Hvis det hjelper på litt i letingen etter topper med jentenavn, kan vi godt inkludere skogstopper også. Et eksempel da er Gretesås i Skien. Men Grete har svært lite å være stolt av, for dette er en liten, kjedelig og totalt ukjent ås - med null grunner til å besøke (det eneste måtte nå være at toppen innehar et jentenavn :D )

Men kom igjen folkens! tips om topper som innehar jentenavn mottas med takk - og særlig da på fjelltopper. Det må da finnes noen der ute???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Sunnmørsalpane er Ingjebærtinden et gammelt navn, etter Ingeborg. Navnet skyldes en dødsulykke tilbake til ca svartedauden tror jeg det var. Fjellet er (veldig) kjent under et annet navn, så jeg lar det stå åpent. Så har vi en liten navnequiz her... :D

Så har vi Maudekollen, Maude er både dame- og dronningnavn i Norge. Navnet kommer fra stedet Maude ved Norangsfjorden, videre opphav kjenner jeg ikke. Kan kanskje spekulere i at Kongelige besøk kan være utslaget...?

http://home.c2i.net/oflugekvam/Norangdal/turisme_union.htm

I tillegg til Kjerringa, Kjerringkjeften, Rokkekjerringa osv må man jo IKKE glemme -nebba :wink:

EDIT:

Tror ikke Ingjebærtinden er så veldig kjent, så svaret er Blåbretinden (1476) i Sykkylven.

Jeg slo opp i Fjellhugboka i går kveld for å friske opp, ei jente/dame med navn Ingjebær (Ingeborg) omkom under en overgang mellom Trandal og Sykkylven, tidspunkt rundt Svartedauden. Ingjebærfonna er et navn som blir brukt i dag, navnet stammer også fra samme hendelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hordaland og M&R har jo flere innslag av Veranuten/Verahornet, samt Ingahogg nede i Kvinnherad.

Magnhildenuten i Hordaland, og Magnhildberget i M&R

Stavangerområdet har Ragnhildsnuten..

Sola (under) minnet meg på at Hordaland også har sin Solbjørgonipa.

Og Ulvik har Kristinuten .. kanskje ikke egentlig et jentenavn, men "Kristi Brud" var jo i nyhetene for en tid tilbake ..

Så kom jeg på Ingerbakktinden og Ingridtinden i Steigen, som jeg faktisk satte navn på i går kveld..

http://www.westcoastpeaks.com/pics07/inair080606_1361.jpg

Maifjellet?? f.eks i Molde

Britahaugen v/Kvitanosi i Stølsheimen

Bjørgafjell, Lindås i Hordaland

Sigridtind, Nesset

Randinuten, Ullensvang

Mht. navn, ser det ut til at jentene er godt bedekket rundt om i fjellheimen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom til å tenke på Randinuten rett oppfor Stavali Turisthytte på Hardangervidda. Vurderte å stikke oppom der sist jeg lå der for å sjekke utsikten, men det ble ikke noe av det. Ser ut til å være en fin topp. Kanskje er dette eneste jentenavn representert som stedsnavn på hele vidda?

Lurer litt på hvem denne Randi var og hva hun gjorde - var dette også en som gikk seg vill og ble borte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kunne jeg glemme Sigrid på Blefjell da og hennes fjell (Sigridsfjell). Hun har jo i ettertid også fått en utrolig flott beliggende turisthytte oppkalt etter seg. Og i Tuddal har vi Ingebjørgnuten på 1300m - rett ved selveste Gautadtoppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.