Gå til innhold
  • Bli medlem

Svette føtter og dampsperresokker


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hei

Jeg har en lei tendens til å svette mye på føttene - nær sagt uansett temperatur.

Dette fører til at jeg om vinteren blir våt "innenfra og ut", og dermed kald.

Har egentlig sett for meg at dampsperresokker vil være svært ubehagelig og beregnet for pol-ekspedisjoner, men er det nødvendigvis slik?

Noen som har tilsvarende problem som meg, og eventuelt har prøvd dampsperresokker eller andre løsninger?

Alle erfaringer rundt denne problemstillingen mottas med takkt.. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva for sokker bruker du ?

Selv bruker jeg tynne ullsokker innerst og tykkere ullsokker utenpå, ull holder på varme selv om den er våt.

Mye av de tekniske sokkene holder dårlig på formen, er dyre og isolerer dårlig som våte.

Coolmax høres cool ut men er ikke så bra som ullfrottè.

Dessuten så virker ull herdende på fotens skinn og en får ikke så lett gnagsår etter en tid.

Sko som puster er jo viktig også, lærstøvler puster bedre enn billig skai støvler.

Er det Gore-Tex sko så husk at Mink olje tetter porene i membranen med det resultat at skoen puster mindre. Mange tullinger på diverse sports butikker anbefaler folk å bruke Mink olje på Gore-Tex sko :wink:

Hilsen Meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Har brukt det meste av sokker - alltid tykke ullsokker ytterst og enten ull/coolmax el andre tynne "tekniske" sokker ytterst.

Dessuten blir jeg alltid svett på føttene uansett hva slags støvler jeg bruker - Lær(ski), Goretex(fjellstøvler) eller plast(isklatring) fører mer eller mindre alltid til samme resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg pleier å bruke dampsperresokker i plaststøvler til vinterklatring. Bruker en polyprop-sokk (Helly-Hansen e.l.) innerst, dampsperresokk og så ullsokk utenpå. Den åpenbare fordelen er at man holder seg varmere på føttene og at man stort sett slipper å tørke støvlene på fleredagersturer. Jeg pleier ikke gidde å bruke det i ski og fotturstøvler. Uansett, det koster deg ikke noe å prøve. Brødposer av god kvalitet (ta med noen ekstra for fleredagersturer) fønker like greit som den dyre Patagoniautgaven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det meste jeg har å tilføye er allerede nevnt, men det er en ting jeg mener du bør prøve:

Gikk mye med dampsperresoker da jeg var lagfører oppe i det kalde nord, og da passet jeg på å dynke føttene med talkum før jeg tok på: tynne ullsokker, dampsperre, og så ullsokker.

Dette fungerte meget bra for meg.

Talkumet jeg brukte het noe i nærheten av Scholl Foot Powder, og hadde en kjølende effekt.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.