Gå til innhold
  • Bli medlem

Gamle steinbroer i Møre og Romsdal


Trine Larsen

Anbefalte innlegg

Annonse

Ligger to gamle steinbruer over skorgenelva, elva en krysser rett før en kjører opp på Ørskogfjellet i fra Tresfjorden. Ligger ett par hundre meter på oppsiden av dagens vei. Husker ikke alderen.

edit: Var nettop og sjekket, den ene var fra 1905 og satt i stand i 1970. Den andre var så nedgrodd att jeg ikke fann skiltet, men det var et gammelt steinskilt der for 20 år siden så det dukket nok opp til høsten igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligg ikkje det ei ganske fin steinbru rett før krysset ved Tryggestad?

Viss du kjem køyrande frå Hornindal, før du kjem til krysset der du tek til venstre om du vil gjennom Norangsdalen, og rett fram for å kome til Hellesylt/Stranda, so kjem du til ein haldeplass med ein kiosk og toalett. Skal vere ei ganske fin bru der. Hugsar diverre ikkje namnet på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sørlandske hovedvei hadde også 2 slike knuter, begge er kjørbare idag.

1: Ved Langangen i Vestfold der veien idag går i bro over hele bygda/fjorden. Ingen vakker bro der så vidt jeg husker.

2: Mellom Mandal og Kristiansand ligger Knuden som også ligner på den i Geiranger. Fin steinbro

Feil fylker - men men - ville bare informere om at det er flere slike knuter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
JEG HOLDER PÅ Å SAMLE INN INFORMASJON OM ALLE DE GAMLE STEINBROENE I MØRE OG ROMSDAL VEDRØRENDE ET PROSJEKT.

BILDER, INFORMASJON OM HVOR DE LIGGER, REFERANSER TIL INFORMASJON, HISTORIER, FAKTA OSV MOTTAS MED TAKK.

Hei. Har du sett det arbeidet som har vært gjort over steinhvelvsbruer i Telemark?

Har selv vært med på å gjøre denne kartleggingen i 1992-93. Både Statens vegvesen i Telemark og Telemark DH i Bø sitter på eksemplarer av "Steihvelvsbruer som kulturminner i Bø, Drangedal, Kviteseid, Nissedal og Seljord".

Hva slags prosjekt skal du lage?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Min liste:

Rett før Volda (fra Ørsta (gangbro)).

Rett før Sulesund på øversiden av veien.

Ørskogfjellet, oversiden mot Sjøholt.

Mot Sæbø, fra Ørsta.

Averøy, ved stort vatn.

På Flø i Ulstein Kommune.

Ved Brudevoll i Ørsta.

Ved golfbanen Solnør i Skodje.

Fra Stryn og oppover til Strynefjellet, 2 steinbroer.

Ørneveien, Geiranger.

Lagt til:

Trollstigen

Bruk Google Streetview for å se dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.