Gå til innhold
  • Bli medlem

Turtips til to unge jenter?:)


Veronika

Anbefalte innlegg

Hei:)

Vi er to jenter på 17 som ønsker et friskt og aktivt innslag i ferien vår! Gikk opp preikestolen i fjor og fikk smaken på å bruke kroppen i flott natur:) Det er jo knapt en dagstur, i år har vi en uke til rådighet, men har tenkt oss en tur på alt fra 3-5 dager.. Vi er helt blanke på sted og rute så trenger noen tips fra noen med erfaring.

Kriterier til turen:

- Vi bor rett utenfor Oslo. Å reise litt for å komme til utganspunkt gjør ikke noe, så lenge det ikke tar veldig lang tid og koster skjorta.

- Middels "vanskelighetsgrad". Vi er jo ikke vant med å gå lange turer i fjellet.

- Vil gjerne gå litt lenger enn 3 timer om dagen.. 5-8 timer er vel kanskje passelig?

Er det lurt å bli medlem av turistforeningen?

Er det lurt å legge ruta til et sted man kan finne hytter å sove på, eller fungerer telt bra? Har en fuglehund som gjerne vil bli med, det er kanskje ikke lov på hyttene?

Tidligere har vi blitt tipset om Finse, er det et godt utgangspunkt?

Takknemlig for alle svar og tips;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Veronika!

Mange flotte turmuligheter når dere har 5 dager til disp. Finse som du nevner, Hardangervidda, Rondane, Jotunheimen....

Hva med følgende tips (lover at dere blir bitt av toppbasillen etterpå:wink: :

Telt i området Leirvassbu.

Dag 1: Tur til Kyrkja, tja 5-7 timer t/r Leirvassbu

Dag 2: Tur til Stetind, ca 4-6 timer t/r Leirvassbu

Dag 3: Ta med oppakning å gå til Spiterstulen, sett opp telt der. Ca 4-7 timer fra Leirvassbu.

Dag 4: Tur til Galdhøpiggen. Tja ca 4,5 timer opp, 2-3 timer ned.

Dag 5: Tur til Glittertind. Ca 5 timer opp, 2-3 timer ned.

Tog Oslo - Otta, Buss Otta - Lom. Buss fra Lom til Spiterstulen.

Usikker om det går buss til Leirvassbu? Ta evt buss som går over Sognefjellet, men be den stoppe ved avkjøring mot Leirvassbu.

13 km fra RV til Leirvassbu. Haik eller evt gå...

Betaler dere 50 spenn får dere benyttet sanitærfasiliteter (dusj/toalett) på Spiterstulen.

Samme på Leirvassbu (hvis det ikke fortsatt er gratis der?)

Fine turer dere slett ikke trenger å være drevne fjellfolk for å gjøre.

....men skulle dere trenge en guide, så bare send en pm :oops:

Lykke til :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei:)

Er det lurt å bli medlem av turistforeningen?

Er det lurt å legge ruta til et sted man kan finne hytter å sove på, eller fungerer telt bra? Har en fuglehund som gjerne vil bli med, det er kanskje ikke lov på hyttene?

Tidligere har vi blitt tipset om Finse, er det et godt utgangspunkt?

Takknemlig for alle svar og tips;)

om det er lurt å bli medlem av turistforeningen kommer helt ann på om dere basserer der på telt eller på hytter, sett opp et enkelt regnestykke med hvor mange overnattinger dere skal ha på hytte å hvor mye dere sparer på å være medlem/ikke medlem.

Telt fungerer yppelig i fjellet, med telt har du mulighet til å ligge akkurat hvor det passer deg og ikke avhengig av å gå til bestemte steder (mye enklere å bestemme selv hvor langt/kort dere ønsker å gå på en dag), hytter er enklere om du tenker på vekt (sekken), liggekomfort og enkelhet. på hyttene får dere kjøpt mat, ei seng å sove i samt stifte nye bekjentskaper. når du ligger på hytte kan du kutte ut primussen, teltet, en del mat, liggeunderlg og dette vil merkes på sekken. Om dere er ferske i fjellet er kanskje hytter å foretrekke om dere får ei uke med regn da det er mye enklere å komme i varmen samt å få tørket alt av utstyr.

Med hund kan du vel ligge på de fleste hytter, vet ikke hvordan det er rundt finse men her i midtnorge har mange av hyttene egne rom tilpasset hundeeiere med hundebur og seng. Men ikke noe problem med hund og telt heller, bortsett fa bæring av hundemat, du kan jo evt kjøpe en lite kløv til hunden din slik at den også kan ta litt av sin bør men av erfaring er ikke fuglehunder godt egnet som kløvhunder.

håper dere får en flott tur, og nye opplevelser i fjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar:)

Tipset ditt etterlot meg med noen spørsmål jeg håper du kan svare på? :oops:

Hvor blir utgangspunktet? Mulig å komme seg lett fra Oslo?

Hvor lang er hver tur ca?

Tror vi klarer oss uten guide, hehe.. Setter likevel pris på tilbudet:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar fra deg og:)

Godt å vite at hunder er velkomne de fleste steder:) Nei, tror kløv går dårlig på han..

Blir vanskelig å velge mellom telt og hytte da:-/ Har en stor lavo, bedre komfort, men den blir nok for tung å bære med seg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar fra deg og:)

Godt å vite at hunder er velkomne de fleste steder:) Nei, tror kløv går dårlig på han..

Blir vanskelig å velge mellom telt og hytte da:-/ Har en stor lavo, bedre komfort, men den blir nok for tung å bære med seg..

tror ikke lavo er det beste nei, et 2-3mannstelt og en pressening på 4x5meter elns burde gjøre jobben, da har dere mulighet til å ligge "innendørs" samt i gapahug og under åpen himmel som kanskje er det fineste om været tillater det! Men som sakt, med telt blir sekken en del tyngre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar:)

Tipset ditt etterlot meg med noen spørsmål jeg håper du kan svare på? :oops:

Hvor blir utgangspunktet? Mulig å komme seg lett fra Oslo?

Hvor lang er hver tur ca?

Tror vi klarer oss uten guide, hehe.. Setter likevel pris på tilbudet:p

Endret mitt forrige svar litt med ca tider etc.....

Kyrkja er det geografiske midtpunktet i Jotunheimen. Både Kyrkja og Stetind ser du godt fra Leirvassbu, og rimelig korte turer.

Galdhøpiggen og Glittertind fra Spiterstulen er noe lengre, men absolutt fullt overkommelig for dere.

Og hehe, neida dere trenger ikke guide på disse turene :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldige ca-tider jeg satte opp der ser jeg. Tror slettes ikke dere bruker lengre tid ihvertfall. Godt trente løper nok opp på Kyrkja på timen, men regner med dere skal på tur og ikke løpetur;)

Poenget med forslaget var greie turer hvor dere slipper å bære full oppakning (telt, pose etc) hver dag.

Leirvassbu - Spiterstulen er lettgått, Spiterstulen ligger ca 300m lavere enn Leirvassbu, så den går fint med full oppakning.

Men du verden, det finnes tusenvis av andre fine turer i kongeriket også....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tung sekk dreper turgleden.... og telt med dertil hørende kokekar, liggeunderlag, mat osv gjør telt uaktuelt hvis dere satser på lange dagsetapper. (Telt egner seg best på sykkeltur eller kanotur eller hvis det planlegges korte dagsetapper.)

Når det gjelder hund vet jeg ikke hva DNT policy er, men uansett blir vel turen over vidda på DNT hytter mer bekymringsløs hvis hunden får bli igjen i byen. Som nybegynner på lange dagsetapper, bør man ikke bli heftet av hunden fek.s. får uforutsette medisinske problemer osv. Hund og telt kan heller bli med på neste korte helgetur i marka. En "Lars Monsen tur" med telt, hund, hundemat osv kombinert med lange-etapper over vidda kan lett drepe turgleden for uerferna tenåringer...

Ellers er jo halve kosen å bli kjent med andre fjellfolk så bruk av DNT hytter og medlemskap er vel lurt.

Ellers vil jeg advare mot steinrøyser...sjekk med kjentfolk om det i planlagte ruter (feks. i Jotunheiemn) er uendelige steinrøyser hvor man må konsentrere seg hver gang man setter ned foten og sjansen for å vrikke benet er stort hvis man ikke har fjellstøvler.

Hardangervidda har fin bunn hvor man kan lange ut (gjerne med joggesko...som dog kan bli våte i myrer). Litt flatt vil noen si, men Hardangervidda fra Nord til Syd kan anbefales som en skikkelig klassiker hvor man kommer seg lang unna nærmeste riksvei. Gikk ruten med en kompis da jeg selv var 17 for mange år siden.

Ta tog til Haugastøl og buss/taxi på Riksvei / til Dyranut. Gå følgende rute: Dyranut -Sandhaug - Besso - Litlos- Hellevassbu- Haukeliseter. Buss fra Haukeliseter til Bø og tog til Oslo. Legg gjerne inn to overnattinger på en av hyttene.

For normalt sporty jenter er dette helt overkommelig rute, hvis sekken ikke er for tung da. Soveposen bør helst være en superlett dunpose på knapt 1 kg som i motsetning til lakenpose kan benyttes til utendørs overnatting hvis noe uforutsett skjer slik at man ikke når fram til neste hytte.

For budsjettets del kan det være lurt å ta med litt mat (Litt brød/knekkebrød, litt pålegg, kjeks, sjokolade og litt saft) for fullpensjon på betjente hytter kan bli dyrt og greit å ha noe å tygge på (nødproviant) hvis man skal raste på en 7 timerstur eller sent på kvelden. En sjokolade er vel også billigere på Rema enn kjøpt på en selvbetjeningshytte.

Alternativt er Breistølen i Hemsedal (buss) et fint utgangspunkt for ruten Breistølen - Bjordalsbu- Jungdalshytta- Kongshelleren- Gjeiterygshytta - Finse. Litt mer kupert enn på Hardangervidda.

God tur !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er einig med ski i at Hardangervidda er eit godt alternativ. Litt skeptisk til å gå Dyranut-Sandhaug. Det er frykteleg kjedeleg etappe, delvis langs grusveg og delvis ganske paddeflatt. Kanskje båtruta inn Halnefjorden kan vere alternativ?

Eller kva med å gå rundt Hardangerjøkulen? Finse-Rembesdalsseter-Kjeldebu-Finse, evt. Krækkja som ekstra stopp på vegen?

Telt er sikkert ok, men det blir jo tungt å bere på saman med kokeutstyr etc. Eg ville nok heller ha satsa på turisthytter sidan dette er første gong med fjelltur over fleire dagar. Kan jo vere greit å finne ut om det å gå slik i fleire dagar er kjekt før ein lesser seg ned med tung oppakning. Joggesko trur eg ikkje eg ville ha satsa på, sjølv med hytte-til-hytte sekk. Godt fottøy er minst halve turen.

Når det gjeld hund på turisthyttene er det vel litt ulik praksis rundt om? Det luraste er nok å ta kontakt med dnt og spørje, dei har oversikten over kva hytter som er "hundevennlege".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når eg stod å vimsa framføre slottet. (garden). Så fekk me alltid hørre om nordmarka, og me måtte reise der på fritida. Men det ente på flaskå som regelt i helgene. Trege nå. Ser bra ut på tv-seriene som har gått der fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om det er lurt å bli medlem av turistforeningen kommer helt ann på om dere basserer der på telt eller på hytter, sett opp et enkelt regnestykke med hvor mange overnattinger dere skal ha på hytte å hvor mye dere sparer på å være medlem/ikke medlem.

Telt fungerer yppelig i fjellet, med telt har du mulighet til å ligge akkurat hvor det passer deg og ikke avhengig av å gå til bestemte steder (mye enklere å bestemme selv hvor langt/kort dere ønsker å gå på en dag), hytter er enklere om du tenker på vekt (sekken), liggekomfort og enkelhet. på hyttene får dere kjøpt mat, ei seng å sove i samt stifte nye bekjentskaper. når du ligger på hytte kan du kutte ut primussen, teltet, en del mat, liggeunderlg og dette vil merkes på sekken. Om dere er ferske i fjellet er kanskje hytter å foretrekke om dere får ei uke med regn da det er mye enklere å komme i varmen samt å få tørket alt av utstyr.

Med hund kan du vel ligge på de fleste hytter, vet ikke hvordan det er rundt finse men her i midtnorge har mange av hyttene egne rom tilpasset hundeeiere med hundebur og seng. Men ikke noe problem med hund og telt heller, bortsett fa bæring av hundemat, du kan jo evt kjøpe en lite kløv til hunden din slik at den også kan ta litt av sin bør men av erfaring er ikke fuglehunder godt egnet som kløvhunder.

håper dere får en flott tur, og nye opplevelser i fjellet.

Jeg har brukt kløv på polarhunder og fuglhunder. Fuglhund er veldig godt egnet til kløv og klarer det utmerket. Men det kommer ann på hund til hund og hva eieren gjør det til selv for å få en hund til å klare å gå med kløv. Den bør være minimum 2 år før du setter på en kløv. Bruker du det før hunden er ferdig utviklet risikerer du å få en hund med store belastningsskader og HD vil komme raskere frem. Tren først hunden med kløv før du fyller den med maks vekt. En trent hund kan bære sin egen vekt i kløv uten å få senskader av det og liker det.

De sterkeste fuglhundene er Vorster og Irsk. Gordon er også velegnet, spesielt hvis det er mer av den gamle typen. Engelsk blir mer pinglet på det området, men er godt egnet den også. Hvis fuglhunden til dere to jenter ikke er ferdig utviklet så vent med kløv for hundens skyld. Å sette på trekksele kan den gjøre fra den er en liten valp. Sele og kløv er to helt forskjellige ting, men det er en annen ting. :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Femundsmarka er også et alternativ. Tog og buss fra Oslo til Røros og buss derfra til nordenden. Femundsmarka byr på variert terreng og man kan være både over og under tregrensa. Samt at det finnes (fortsatt håper jeg?) en del hytter og koier av typen "forlat dem som du vil finne dem igjen".

Jeg og en kamerat hadde en flott tur der hm... omkring 1992 vil jeg tro - omtrent på deres alder.

NB! Femundsmarka er et sted hvor man kan oppleve alle årstider - i løpet av et døgn eller mindre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.