Gå til innhold
  • Bli medlem

Vekt på fjellstøvler


knerten

Anbefalte innlegg

Jeg må fornye mine fjellstøvler. Støvlene skal brukes til fjellturer med (tung) oppakning og til litt samling av 2000-metere.

Støvlene må derfor være stødige, egnet til å gå langt med, egnet for stegjern og kunne takle klatring/klyving.

Jeg har sett på og prøvd flere støvler og lider valgets kvaler. To par som jeg liker:

Hanwag Crack Safety GTX: 790g : http://www.hanwag.de/hanwag/Products/product.asp?ItemId=27787&SectionId=3090&Img=1315_69

Hanwag Super Friction GTX: 940g: http://www.hanwag.de/hanwag/Products/product.asp?ItemId=27965&SectionId=3090

De tyngste støvlene er høyere og gir dermed mer støtte, men veier 150g mer.

Noen med peiling/oppfatninger om hva som bør være maks vekt på støvler til tinderangling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Finnes vel ikke no fasittsvar vedr støvelvekt, men du verden hvor lett og behagelig det er å gå med lette støvler. (benytter Trango og Beseggen selv).

Trango er kongelig lett og stabile, men akk så lite slitesterk.

Høye støvler trenger slettes ikke være mer stødige og stabile enn lavere støvler. Ref enkelte høye jaktstøvler som det overhodet ikke finnes stabilitet i!

Velg det paret som passer beina dine best!

Vurdèr støpte innleggssåler etter beina dine, eller evt andre skikkelige innleggssåler. Har mye å si for stabiliteten ifht drittsålene som følger med de fleste støvler.

Lykke til :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.