Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny rygsæk


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Davs :wink:

Lige et lille spørgsmål her fra Danmark.

Jeg trenger en ny rygsæk. Jeg har Bergans Alpinist II og Osprey Crescent 90 i tankerne.

Den skal hovedsalig bruges til Fjell ture på 1 - 2 ugers varighed.

Eneste krav er at den skal være svært slidstærk, og god at gå med

På forhånd tak

:)

www.outsite.org

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har en Osprey Crescent 90 som jeg er veldig fornøyd med. Tight og fin, og lett å få til å sitte "som støpt". Men en ryggsekk som passer perfekt på meg, trenger ikke nødvendigvis gjøre det på deg.

Derfor kan jeg ikke gjøre annet enn å anbefale deg å prøve ut de sekkene du måtte være interessert i, og velge den som er mest komfortabel å ha på seg.

Kvaliteten bør (skal) være bra på ryggsekker i den prisklassen du opererer i!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

tja, der er nok ikke andet for, men jeg har kun mulighed for at prøve en Osprey.

Spejder sport, som sælger Bergans her i danmark, tager den kun hjem på bestilling.

Det er jo under alle omstændigheder to rigtig gode rygsække så det er jo nok bare min smag det afhænger af :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Og da kan man like godt kjøpe verdens beste sekk! :wink: Arcteryx Bora. Bedre og billigere enn Para syns jeg. Og en av de få sekkene i dag som ikke blir sydd sammen i Asia!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag undrar, "90", står det för volymen - isåfall är det en STOR säck för

1-2 veckors vandring.

Mitt allmänna intryck är att ryggsäckar väger alldeles för mycket.

Det är ofta den tyngsta detaljen av alla i utrustningen. Min egen säck

är en North Face Prophet, 65 liter. Den väger 1850 gram och redan det

är i mesta laget; Min gamla Haglöfs, som därtill satt dåligt, vägde

3 kg. Den hade inbyggt regnskydd, men det kan man lätt

ersätta med en sopsäck.

Senate turen med min Prophet

var 12 dagar (se Turrapporter), med 11 dagars proviant, och

nog kan jag klämma ned 3 portioner till. Då har jag tält och madrass

utanpå; lika bra det, ty tältet är det första jag vill ha fram

när jag kommer till lägret.

Bild:

http://www.mai.liu.se/~pehac

Det löjliga är att jag senare hört talas om säckar

i samma volym, nedåt 1400 gram med riktigt bärsystem! Sen finns ju UL-alternativ. Dessa saknar ram, och ram behöver man nog om man har dålig rygg som jag.

För stadsresor och kortare turer hemmavid har jag en Lundhags Dovre,

40-45 liter vill jag minnas, som väger 1400 gram. Den skulle utan vidare räcka till en 7-dagars tur.

il C.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg har en Bergans alpinist og har kun positive erfaringer med den. Synes du den blir for stor er det bare å fjerne topplokket og sidelommer. Det er som er unikt med alpinist sekken er at man kan bruke topplokket og sidelommene til dagstur sekk. Bæresystemet er meget bra! synes de tekniske løsningene knuser norønna sine sekker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Tak for jeres svar :!:

Til il Camoscio:

Husk på at når vi Dansker tager på fjellet er det hvirkelig ødemark for os. Lidt som Youkon ville være det for jer. Så vi vil vare forberet på ALT, derfor fylder vi sekken med alt muligt ubrugeligt som vi så gladeligt slæber rundt på :?:

Jeg har været i Butikken idag for at prøve Osprey (enda på tilbud til 1100,- under normalpris) og den sider hvirkelig godt. Syntes dog der er mange detaljer og dimser. Det er jo så også lig med mange ting der kan gå i stykker :roll:

Jeg får ikke mulighed for at prøve en bergans, men hvis der er nogle der ved hvor jeg kan finde en online test af sekken ville jeg bliver glad.

Osprey er på tilbud til og med Mandag og jeg ved stadig ikke hvilken sæk. Måske et par tests og anmeldelser kunne hjælpe :cry:

Mvh Terræntrolden

www.outsite.org

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom sekken sitter bra på deg, og du har andre sekker som sammenligningsgrunnlag, er det ingen grunn til å ikke kjøpe denne.

Crescent'en har mange smarte og gjennomtenkte detaljer, og kvaliteten er høy. Jeg anbefaler deg å bytte ut topptursekken Solo til den litt større Daylight. Solo blir litt for liten til det meste, mens Daylight er perfekt. Jeg betalte 200,- ekstra for Daylight'en.

For de som ikke kjenner til Osprey, anbefaler jeg en tur hit: http://www.ospreypacks.com/crescent90.html

Da jeg selv skulle kjøpe ny sekk, prøvde jeg alt som var, deriblant Arc'teryx Bora. Hadde hørt mange lovord om denne og Crescent'en, men Bora'en passet ikke ryggen min. Håvard (ryggsekkmannen) på sportslageret bøyde og bente på sekken, men den ville ikke sitte. Osprey'en satt som et skudd uten noen tilpasning, så da ble det amerikansk sekk. Og det har jeg ikke angret på siden...

Hvor mye må du betale for Crescent'en?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

davs!!

En af mine bekymringer er at materialet ikke føles så robust, men det er nok bare mig.

Er det rigtigt at det nederste rum er lavet i strekbart materiale, så det er nemmer at få telt og sovepose ind??

Hvorstor et drikke system er der plads til i loget??

Er du irriteret over nogle at remmens plasering/er de nemme at få fat i??

Hvor høj er du/hvor stor er din sæk??

Puha der var mange spørgs mål, håber du kan svare, Torbjørn :?:

Normal prisen er 3499,-dkkr, men den er sat ned til 2399,-dkkr der er billigt :roll: (Crecsent 90)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strekkbart, tja? Står kanskje noe på nettsiden om det er det. Legger iallefall en ukomprimert Ajungilak Tyin Winter på tvers der, uten problemer.

Hvor mange liter du får plass til under topplokket vet jeg ikke, men det kan du sikkert prøve ut i butikken. Bruker selv en stor pose ifra Cascade Design (Platypus), som jeg antar er rundt 3 liter.

Har ingenting å utsette på plasseringene på reimene, men med vintersoveposen (alltid ukomprimert hos meg) nederst i sekken kan reimene til liggeunderlaget, e.l, bli noe kort. Ellers er strammemetoden for hoftebeltet genial. Man strammer inn mot sentrum, istedenfor utover, noe som gjør at det er lettere å stramme kraftig til.

Jeg er 185, og alle delene på sekken er i Large.

Vet ikke hva du mener med robust, men materialene som er brukt er kraftige. Hva sekken er lagd av står her

http://www.ospreypacks.com/tech%20sheets/crescent_luna.pdf

så da kan du sammenligne med andre produsenter.

Du har fått en bra pris på sekken, så om du slår til gjør du et godt kjøp...

Hilsen Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Tester av Alpinist , Bergans

Link 1

http://namdalsavisa.pub.api.no/Magasin/Friluftsliv/Tester/article415911.ece

utdrag om sekken :

Målet med testen er å gi informasjon om store tursekker for

damer og herrer på grunnlag av utprøving gjennom tre måneder.

Sekkene skal romme det man trenger av utstyr for å greie seg

i terrenget på egen hånd, slik som telt, sovepose, underlag

og mat. Damesekkene ble stort sett utprøvd med 16 til 18 kilo,

herresekkene fra 26 til 32.

Herresekker

Bergans Alpinist

En av markedets største anatomiske ryggsekker. Ble utviklet

for å kunne kontrollere tunge vekter på over 30 kilo. Bæ resystemet

er en slags hybrid, ved at den har adoptert løsninger fra både

moderne pakkramme- og anatomiske sekker. Karbon- og aluminiumsspiler

utgjør en slags skjult rammekonstruksjon med støtdempende punkter.

Produsenten har lyktes med å oppnå en god flekibilitet i sekken,

uten at det oppstår svai ved tunge bører. Vekta fra sekkeposen

overføres via rammen til skulder- og hoftebelte. Sistnevnte

er svært bredt og volumiøst, og består av koniske spiler som

gjør det meget stødig og vridningsstivt. Litt vanskelig å stramme

hardt nok. Fordi hoftebelte er så bredt og stabilt, er det desto

viktigere å heise det noe opp i stigninger. Ellers vil det lett

komme borti lårene ved høye benløft.

Alpinist har stor frontåpning, slik at man kommer til i både

nedre og øvre rom av sekken. Avtagbare, ekspanderende sidelommer

og lokk kan omgjøres til hofte- eller dagstursekk. Som ekstrautstyr

kan man få en 30 liters sekk som også fungerer som lokk. Dette

er svært praktiske løsninger for folk som trenger stor og liten

sekk på samme tur, men det blir en del remmer og glidelåser

å holde styr på. Vil du prioritere høyere bærekomfort ved for

eksempel skigåing, kan du enkelt fjerne sidelommene.

Produsent: Bergans

Volum: 110 eller 130 liter

Pris: Kroner 3.530

Fåes også med kortere rygg og smalere skulderremmer under navnet Viking.

Men dette er sikkert Alpinist I, og ikke Alpinist II som du leter etter!

link 2

http://www.bergans.no/sider/tester.htm

Bergans Alpinist I

Bergans Alpinist 1 QSS

-er en anatomisk sekk med utvendig støtdempet ramme og vertikale stabiliseringsspiler ytterst i sidene. Regulerbar rygglengde, hovedrom som kan deles med mellomgulv, frontåpning for lettere adkomst til bunnrommet, snølås m.m. Myk polstret rygg med meget behagelig støtte og mykt polstret hoftebelte med vertikal avstiving. Sekken har brede skulderremmer med myk polstring innerst og med avstiving ytterst. Smarte, praktiske løsninger som feks. todelt lokk som kan løsnes og brukes som en liten sekk eller sammenkobles med sidelomme for svipptursekk. Sidelommen kan også brukes separat som beltesekk. En mengde smarte detaljløsninger men bærekomforten imponerer aller mest. Jo tyngre last jo bedre blir QSS i forhold til testens andre anatomiske sekker.

Volum: 130 l (m/sidelommer

+ hevet lokk)

Vekt: 4,3 Kg.

Farger: Tofarget grønn

Veil. Pris: kr. 3630,-.

* Svært god bærekomfort

* Svært god vektoverføring til hoften.

* Meget gode detaljløsninger

* Hoftebeltet burde være skåret høyere i front.

Testresultater: 5,5 av 6 mulige.

Ikke uvahengig side men...

Neste og siste: link 3:

Bergans QSS system (Alpinist 110-130L, Viking 110-130L). "Bergans best på ryggen."

Jakt og fiske

Testens klart beste bærekomfort. Denne sekken er ikke mindre enn utrolig behagelig på ryggen. Både skulderreim og hoftebelte er brede og stødige. Sekken holder også børa stabilt og godt inntil kroppen. Sekken har todelt hovedrom, med en nedre åpning som går spesielt høyt opp. Den holder formen meget godt ved pakking. Sammenkoblbare sidelommer. (Polstret i reimene. Sidelommene har også glidelåskomprimering.) Sekken kan faktisk like gjerne pakkes for dagsturbruk, fordi gjennomtenkte strammereimer sørger for god komprimering. Gode reimfester til pakking av utstyr utenpå. Justerbart topplokk og stor topplomme. Ekstrautstyr er høyre skulderreim uten polstring for jaktbruk. En meget god sekk. Satt som støpt på ryggen med både 10 kilo og 30 kilo. Meget god funksjonalitet.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg har selv en ryggsekk fra NFM (Norsk Forsvarmateriell heter det vel formelt sett). Sekken heter "Ryggsekk Infanteri 80 l" og er en del av den såkalte. "soldat 2000" utrustningen til bl.a. Hæren. Sekken er solid, anatomisk, har god regulering (også for å variere rygghøyde) og er meget god å bære. Sidelommene kan spennes av (glidelås) og settes sammen til en liten svipptursekk hvor jeg har plass til ekstra jakke/fleece, mat kamera m.m. Av andre smådetaljer kan jeg nevne at bærebeltet er forsynt med "D-ringer" som gjør at pulkdrag kan spennes rett på beltet. Fargene er kamuflasje, olivengrønn og sort og prisen: i underkant av 2500 Norske kr. Jeg er meget godt fornøyd med denne sekken og kan anbefale den for langtur.

Firmaet har webshop, så ta en kikk på den: http://www.nfm.as/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej alle sammen.

Jeg endte med at købe en *Ospey Crescent 90 og tog den med mig hjem. Jeg prøvede at pakke den og gå en lille tur. Jeg havde dog den følelse af at det ikke var den ratte sæk for mig, så jeg endte med at retunere den.

I stedet købte jeg Bergans alipnist 110L og jeg må sige at det hvirker som en super fed rygsæk. Har sog ikke været ude at gå med den endnu, men bæresystemet hvirker super stærkt.

En ven at min, har en Alpinist 110L 2035, som er den gamle model. Jeg må sige at den nye ( 3095 ) har et meget bedre bæresystem og flere brugbare detaljer.

Jeg er meget fornøjt med bergans og ser frem til mange gode fjell ture i norge i selskab med denne sæk.

Tak for de mange svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.