Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvem har hund og hvilken rase?


Tiri

Anbefalte innlegg

Annonse

Mange fine bikkjer å se her! De fleste typer har sin sjarm for meg så lenge det ikke er pitbull eller kinesisk nakenhund.

Har ikke hund selv, men naboen og turkompisen har, og siden vi ofte er på tur sammen så har jeg masse bikkjekontakt. Vil også i denne anledning benytte sjansen til å slå et slag for polarhunder. De fleste synes heldigvis at dette er pene og trivelige bikkjer, men altfor mange henger seg opp i at de minner om ulv og derfor er farlige. Ulven er jo ikke farlig engang den heller! Jeg er bare nervøs for bjørn... Men nok avsporing. Uansett leste jeg et sted at hundene til Robert Sørlie bare skulle gjøre nytte for seg, og at de derfor ikke skulle være vakre. Hvis dette stemmer så er de iallefall utilsiktet vakre. Alle typer polarhunder, med siberian husky, alaskan malamute og grønlandshund i spissen er for meg de peneste bikkjer som finnes. Trivelige og sosiale er de også. I tillegg liker jeg veldig godt buhund fordi kompisen hadde en sånn en før. De er så sjeldne nå at hver gang jeg ser en så slår det meg hvor utrolig søte de er. Rart at så mange henger seg opp i at de er gneldrebikkjer at de overser deres uvanlige skjønnhet...

Legger ved noen bilder av Balder og Rime her. Balder er en snart 13-årig siberian husky som har levd et særdeles sprekt liv. Nå er han satt tilbake av en tarminfeksjon, men han kan fortsatt være med av og til. Bildene av han er fra 17. mai i Drammensmarka.

Rime er ei 4-årig grønskytispe(grønlandshund og husky) som er mer maskulin enn Balder, noe som merkes på en uvanlig(defekt?) grov stemme og væremåte. Men når det kommer til stykket er hun mer kosete enn Balder. Både jeg og eiern får oss mang en latterkrampe av hennes måte å være på.

post-634-133474474893_thumb.jpg

post-634-133474474904_thumb.jpg

post-634-133474474925_thumb.jpg

post-634-133474474937_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

Fint at Øyvinbr og forhåpentligen flere liker buhund! Buhunden min er nu 15 år og har været veldig spretten på mange fjellture både sommer og vinter uten å fryse eller få sprukne labber! For liten til å bære noe i kløv og være hielpemotor på ski. Men en trenger ikke heller å kjøpe stasjonsvogn for å ha hunden med. Og størrelsen er ikke heller skremmende for barn eller på besøk hos tante Kari. går jeg forbi en barnehage på tur, vil alle barna impulsivt kose og klappe hunden, selvom de mener,at det er en rev - eller kanskje en ulv! (Svært liten en da!)

Nu hører han ikke lenger og klarer ikke heller steinur, så turen nu til sommer blir avstemt efter dette. Sannsynligvis siste turen med han! Han eldes noe nu - desverre.

Største moro til fjells har vært lemmenjakt - og de blir spist hver gang med hovedet først. Lemmen kadaver går også an i magel av levendes. Gneldre bikkje ? - nei, naboens 2 springerspaniels er mye værre! Lærevillige er de og.

Merkeligt at Norges førhen mest vanlege hund på alle garder er så sjelden nu??

Jeg treffer ofte eldre folk, som stopper og klapper og sir: "slik hund hadde vi hiemme, så koselige" samtidig med, at de står med retreiveren eller labradoren deres??!! Begge er da helt OK hunder, men likevel, hvorfor kjøpte de ikke buhund, når de nu syns slik? Så ville avlsmaterialet bli noe større, hvilket vel altid er bra.

jeg har ennu aldri klart å lure fotos inn her, gjør et forsøk

Hilsen Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Buhunder er lette å like de Elgen :oops:

Var nesten litt tårevåt for meg den historia om buhunden til naboen som døde høsten 1994, 14 år gammel. Han levde et kjedelig liv i band på gårdsplassen i 11 år, men trøsten var visst at han vant noen pokaler på utstilling :roll: I 1991 ble både jeg og naboen hekta på villmarksliv, og dermed fikk bikkja en verdig alderdom. Den skjønte nok ikke hvilken lykke som hadde truffet den, men var fra seg av glede, og fikk 3 år med intensivt friluftsliv og ble kjent over store deler av Drammensmarka. Bare så synd at den måtte vente til livets høst før den fikk et godt hundeliv.

Savner synet av gode gamle Chanty som kom trippende mot meg og snudde i full gallopp mot veggen hvor turbandet befant seg og gjødde vilt av forventning når han skjønte at det var meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei!

Vi har hund, og valgte alaskan malamute fordi det er ein fin familiehund og ein super turkompis som aldri seier nei takk til korkje store eller små turar i friluft. Han er litt over ti månadar nå. Malamute er store hundar som krev ein god del både mentalt og psykisk, men vi er veldig fornøygde med vår og angrar ikkje på valget!

post-1746-133474482505_thumb.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører med 14 grønlandshunder og noen brukes også på korte eller lengre turer med kløv eller pulk. Arbeider hardt, drar og bærer tungt, spiser lite i forhold til endel andre nyere blandinger med større kroppsmasse, folkekjære og enkle i gemyttet.

post-2659-133474482526_thumb.jpg

post-2659-133474482532_thumb.jpg

post-2659-133474482559_thumb.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor hører man så lite om Jämthunden blant friluftsfolk?

Traff en en slik på Sennalandet en kveld under en langtur i vår, og den sjarmerte meg i senk :oops: Den fulgte meg i noen kilometer (umulig å bli kvitt'n) før jeg jeg ble nødt til å stoppe en bil i motgående retning for at de skulle ta den med tilbake :oops: Hadde aldri sett disse hundene før, og ble imponert over dens slevbevisste vennlighet, dens varme og frimodighet. En oppvakt hund med tydelige signaler og god kommunikasjon!

Selvfølgelig ikke noe utgangspunkt for valg av rase, men likevel må jeg innrømme at møtet med denne hunden gjorde inntrykk.

Er det noen som har erfaringer med Jämthunden, enten på jakt eller ikke?

Har bare så vidt lest om den, og det sies at den også har vært brukt som jeterhund. Betyr dette at den kan gå løs uten å jakte sau og rein, - selv om det er en jakthund?

Fint å høre fra dem som ha erfaringer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører med 14 grønlandshunder og noen brukes også på korte eller lengre turer med kløv eller pulk. Arbeider hardt, drar og bærer tungt, spiser lite i forhold til endel andre nyere blandinger med større kroppsmasse, folkekjære og enkle i gemyttet.

Verden er ikke stor.. jeg kjenner faktisk Bruno og Qoffert... Har jobbet med de før de tro på langtur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor hører man så lite om Jämthunden blant friluftsfolk?

Traff en en slik på Sennalandet en kveld under en langtur i vår, og den sjarmerte meg i senk :oops: Den fulgte meg i noen kilometer (umulig å bli kvitt'n) før jeg jeg ble nødt til å stoppe en bil i motgående retning for at de skulle ta den med tilbake :oops: Hadde aldri sett disse hundene før, og ble imponert over dens slevbevisste vennlighet, dens varme og frimodighet. En oppvakt hund med tydelige signaler og god kommunikasjon!

Selvfølgelig ikke noe utgangspunkt for valg av rase, men likevel må jeg innrømme at møtet med denne hunden gjorde inntrykk.

Er det noen som har erfaringer med Jämthunden, enten på jakt eller ikke?

Har bare så vidt lest om den, og det sies at den også har vært brukt som jeterhund. Betyr dette at den kan gå løs uten å jakte sau og rein, - selv om det er en jakthund?

Fint å høre fra dem som ha erfaringer

Har hatt jämthund. En ypperlig jakthund, i tillegg stor nok til å kunne bære en skikkelig kløv, samt at jeg hadde god hjelp av den som trekkhund om vinteren. Den har et rolig gemytt. Har kun positive erfaringer med denne rasen, og dersom hund skulle bli aktuelt igjen er den det eneste alternativet jeg kan tenke meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt jämthund. En ypperlig jakthund, i tillegg stor nok til å kunne bære en skikkelig kløv, samt at jeg hadde god hjelp av den som trekkhund om vinteren. Den har et rolig gemytt. Har kun positive erfaringer med denne rasen, og dersom hund skulle bli aktuelt igjen er den det eneste alternativet jeg kan tenke meg...

Takk for tilbakemeldingen. Tror du det er mulig å unngå at denne rarsen spiser sau når den går løs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, min jaktet sau første gang jeg brukte den løs på jakt.. Det skjedde på innmark. Bonden fanget den, og den sto surret i ei kjetting i mange timer før jeg fikk den igjen. Etter det brydde den seg ikke om sauer. Ellers er nok det forbaskede el-halsbåndet og et såkalt sauerenhetskurs det som må til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, min jaktet sau første gang jeg brukte den løs på jakt.. Det skjedde på innmark. Bonden fanget den, og den sto surret i ei kjetting i mange timer før jeg fikk den igjen. Etter det brydde den seg ikke om sauer. Ellers er nok det forbaskede el-halsbåndet og et såkalt sauerenhetskurs det som må til..

:oops: OK, skjønner at den ble kurert. Vet du om det gis sauerenhetsbevis på denne rasen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svarene! :oops:

Høres lovende ut!

Vet du om det er noe sted å henvende seg for å lære mer om denne rasen?

Jeg er ute etter en hund til både jakt og allsidig friluftsliv, fint med mulighet for både trekk og kløv.

Det fins sikkert noen klubber i Norge eller Sverige hvor det er lett å få ut noe informasjon? I tillegg til å bli med på noen samlinger selvsagt, for å se rasen "in action" og snakke med eiere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne diskusjonen hører vel strengt tatt ikke hjemme i denne tråden: unnskyld Tiri.. :oops:

Til Chev.: se denne linken: http://www.elghundforbundet.no/

Dersom du ønsker å diskutere jämthund ytterligere er det bare å sende meg en PM...

Takk for det. Sorry, ser at jeg ble litt grepet her. :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

B) OK, skjønner at den ble kurert. Vet du om det gis sauerenhetsbevis på denne rasen?

Jamthund er en elghund rase som er avlet frem for å spore elg. Saurenhetskurs med el-bånd er lovlig på alle jakthunder. Det er kun hunder som utøver jakt som har lov til å gå løs under båndtvang. Da kreves det et slikt bevis. Det er mange andre raser som ikke kan ta slik kurs da det er en stor mulighet for at det gir en motsatt virkning og andre negative årsaker.

Hvis du ikke skal bruke den til jakt så kan du jo velge mellom flere raser som passer ditt bruk til kløv osv. Uansett så må du vente til valpen er 2 år før du setter på den kløv. ( pga. beinbygning )

Men skal du bruke den til hjorteviltjakt så er vel jamthund den rette hvis du skal kombinere det med kløv. Du kan også bruke en polarhund til hjorteviltjakt. De er suverene til kløv også sporer de lett opp f.eks elg om du trener den til det. Men de kan du ikke slippe løs og heller ikke få saurenhetsbevis på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.