Gå til innhold
  • Bli medlem

Topptur Tverrådalskyrkja, Søre Tverrådalskyrkje og Steinkollen 17. juni 2007


askogvoll

Anbefalte innlegg

Utgangspunktet for turen var Sota Sæter, hvor jeg overnattet fra Lørdag til Søndag. Våknet klokken 08.00 søndag av en veldig varme i teltet. Kokte meg vann, spiste frokost, pakket sekk og pakket telt og sovepose i bilen. Ingen sjeler i sikte, eneste tegnet til andre mennesker var røyken fra en av pipene til en av hyttene på Sota Sæter.

Været var upåklagelig hele dagen, hvor at det var et sprukket skydekke. Dette førte til at jeg ikke brukte solbriller eller solkrem siden det ikke var noe direkete sol. Erfaringen jeg dro av dette er om det er del skyer, klarer jeg å bli veldig fargerik i huden, og sår på øynene. Det var også litt kjølig på toppen med en ørliten trekk som gjorde at jeg tok på meg jakke og lue.

Brukte tilsammen ti timer på denne turen, men med en litt redusert kropp etter et utdrikkingslag to dager tidligere får jeg lov til å unnskylde meg :)

Kom tilbake til Sota Sæter klokken 19.00, hvor jeg får meg litt Trøndersodd hos Jorunn og får kjøpt meg noe sukkerfylt til bilturen hjem. Turen blir ikke dårligere ved at jeg finner ut at snareste veg hjem er via Geiranger. Må rekke en ferge som går mellom Eidsdal - Linge, som gjør at det blir beskjedent med stopp på veg hjem. Sent på kveldene slipper man kolloner av bobliler som gjør at jeg får vegen for meg selv, og bilturen som går i en av Norges fineste fjorder er en fin avsluttning.

Tverrådalskyrkja 2088 moh:

Det som viste seg å være den største utfordringen ved bestigning av toppen, var kryssingen av en del morenesten rett ovenfor breen. Fulgte da breen og gikk østryggen til toppen. Det gikk fint hele vegen til toppen, hvor jeg fikk fylt på noen flasker vann ved enden av en snøfonn som smeltet. Satt igjen ryggsekken på toppen, hvor jeg tok meg en kopp kakao før jeg fortsatte mot Søre Tverrådalskyrkja og Steinkollen. Tverrådalskyrkja var lettere å bestige enn hva jeg hadde forventet.

Søre Tverrådalskyrkja 2034 moh:

Eggen fra Tverrådalskyrkja mot Søre Tverrådalskyrkja var en del verre enn hva jeg hadde trodd på forhånd. Noen steder var det relativt luftigt (mitt subjektive synspunkt). Brukte ca en halv time til denne toppen fra Tverrådalskyrkja, hvor jeg hadde vært skeptisk til å gå denne ruten i vått vær.

Steinkollen 2018 moh:

Var ingen spesielle vansker ved å bestige dette. Fint og avrundet, med en spektakulær utsikt mot Hurrungane i sør og Jostedalsbreen i vest.

Alexander :D

post-2512-1334744725_thumb.jpg

post-2512-133474472517_thumb.jpg

post-2512-13347447253_thumb.jpg

post-2512-133474472543_thumb.jpg

post-2512-133474472558_thumb.jpg

post-2512-133474472571_thumb.jpg

post-2512-133474472581_thumb.jpg

post-2512-133474472593_thumb.jpg

post-2512-133474472616_thumb.jpg

post-2512-133474472629_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Peder

Rett ovenfor skog og lyngrensa i Steindalen lå det igjen en del snøfonner, men de bar godt selv langt utpå ettermiddagen. Men snøsmeltingen var veldig effektiv der oppe, så det har sikkert minka allerede. Fotsporene som jeg hadde trakka noen timer tidligere var nesten borte pga snøsmelting når jeg kom ned igjen. Jeg valgte å ikke ta med ski, og angret ikke da jeg gikk på søndag. Mtp å bære ski igjennom skogen eller å måtte tråkke noen meter i snø gjorde at jeg valgte å tråkke litt i snøen. Det lå litt nysnø på Steinkollen, men ikke av noen stor betydning.

Mvh Alexander

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var på toppen søndag 6. mai, og da hadde vi stiv kuling og snøvær fra Fortunbreen og opp... :wink:

Men vi kom oss på toppen, og fikk litt pudderkjøring på vei ned :roll:

Fikk dog ingen følelse av å være på en 2000-meterstopp, vi så jo ingen verdens ting der oppe....

Så vi får ta det igjen en gang siden :oops:

Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.