Gå til innhold
  • Bli medlem

Turtips søkes for familie med 7 åring fra hyttte til hytte i sør-Norge


ski

Anbefalte innlegg

Hei

I juli biler vi fra Oslo og skal gå 3-5 dager fra hytte til hytte i fjellet (gjerne også selvbetjent). Etter fjellturen skal vi direkte til Kristiansandsområdet. Flaskehalsen er en sprek 7 åring som vel begrenser dagsetappene. Bør også være spennede for et par tenåringsbarn. Helst ikke uendelig steinrøyser for vi har ikke fjellestøvler til alle.

Hvor går drømmeturen ? Tar i mot konkrete rutevalg med takk !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kommer ikke på noen rute, hvor en 7 åring kan orke å gå fra hytte til hytte med oppakning. Det kan fort bare bli slitsomt og tungt. Men hvis dere vil vurdere å bli i ro på en hytte, og heller ta dagsturer derfra, kan jeg anbefale lakkenstova. Denne hytta er bare ca 2 timers gange fra parkeringen, og det er mange turmuligheter i det området. Hytta er selvbetjent, og ligger veldig fint til. Det er også mulig å komme seg opp på skori, som er et fjell rett ved med fantastisk utsikt! Er vel litt steinur oppover, men med litt sportstape på ankelen, klarer man det fint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer ikke på noen rute, hvor en 7 åring kan orke å gå fra hytte til hytte med oppakning. Det kan fort bare bli slitsomt og tungt.

Det kommer vel helt an på 7-åringen. Jeg kan ikke komme på noen standardruter i DNT-nettet som skulle være umulig for en sprek gutt- eller jentunge. Start tidlig på dagen, ta nok av pauser og ha det moro underveis. Så lenge det er med voksne på turen, behøver minsten heller ikke å slite med oppakningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel helt an på 7-åringen.

Ja, nå stod det jo at denne 7 åringen var sprek. Men det finnes vel ikke mange hytte til hytte strekninger i sør-norge, som er under 7-8 timers gange.. for voksne. Så med en 7 årings tempo, og ekstra pauser, er man fort oppe i 10-12 timer. Det er klart at det er mulig å klare noe sånt, men jeg tviler på det er så lett å holde motivasjonen oppe, slik at 7 åringen kan sitte igjen med en positiv opplevelse. Det er fort gjort å skremme barn bort fra friluftsliv, hvis turer alltid oppleves som et slit!

Jeg vil også legge til at lakkenstova gir muligheten for å kjøre oslo - kristiansand via setesdalen, som er en fin kjøretur. Fra parkeringen på ljosland, er det bare 2-3 timer til kristiansand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nå stod det jo at denne 7 åringen var sprek. Men det finnes vel ikke mange hytte til hytte strekninger i sør-norge, som er under 7-8 timers gange.. for voksne. Så med en 7 årings tempo, og ekstra pauser, er man fort oppe i 10-12 timer. Det er klart at det er mulig å klare noe sånt, men jeg tviler på det er så lett å holde motivasjonen oppe, slik at 7 åringen kan sitte igjen med en positiv opplevelse. Det er fort gjort å skremme barn bort fra friluftsliv, hvis turer alltid oppleves som et slit!

Dette er vel stort sett bare tull. Det kommer i aller høyest grad anpå syvåringen..og at det knapt finnes hytte til hytte strekninger under 7-8 timers gange ?

Bare to eks. trekanten Fagerheim - Tuva - Hein - Fagerheim på østsida av Hardangervidda gir etapper på 3 og 4 dnt timer, noe som vel gir mellom 1 og 1.5 mil i det flate terrenget. Burde være overkommelig det.

Et annet eksempel, som riktig nok er en del mer kupert har man i Stølsheimen i området mellom Selhamar, Åsedalen og Solrenningen er etappene på 5 timer. Dnt sier på siden for Selhamar : Rundturen Bjergane, Selhamar, Åsedalen, Bjergane passer fint for barn. Stølsheimen er vel litt mer spennende enn østsida av hardangervidda...men det ligger ikke akkurat på vegen mellom oslo og kristiansand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte på dei same områda som kjellinge. Frå Tinnhølen er heller ikkje etappane så lange i retning Sandhaug-Besså-Hadlaskard, men litt flatt og småkjedeleg kan det jo vere. Det går jo også an å gå frå Hjølmo og innover mot Hadlaskard-Torehytten, der ligg det jo nokre hytter på vegen utan alt for lange strekk mellom, men det krev jo retur same vegen...men til gjengjeld er dalen flott.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes flere områder med kort avstand mellom hyttene, med selvbetjente og ubetjente hytter i Stavanger Turistforenings rutenett.

Jeg tenker på Frafjordheiene med Sandvatn - Langavatn - Blåfjellenden, der avstanden mellom hyttene er 3-4 timer.

Dette gjelder også mellom Taumevann, Grautheller og Storevatn. (om det brukes drosje på veien.

Og ikke for å glemme mellom Nilsebu og Stakken, men også her er det da nødvendig å bruke bil opp til Nilsebudammen. Det er mulig å komme helt opp til Nilsebu uten å gå, da båt kan bestilles. Nilsebuvannet og Storådalen har gode fiskemuligheter.

Disse hyttene er på langt nær fulle i fellesferien, men noen av hyttene har svært godt besøk i helgene (spesielt fra midten av august og utover.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel stort sett bare tull. Det kommer i aller høyest grad anpå syvåringen..og at det knapt finnes hytte til hytte strekninger under 7-8 timers gange ?

Vel, hvis du leser innlegget mitt ordentlig, ser du at jeg skriver at det ikke er MANGE hytte til hytte turer under den avstanden. Jeg skriver verken at det ikke finnes, eller at det ikke er mulig å få til. Jeg foreslår at du heller bruker tiden din på konstruktive forslag, i stedet for ubegrunnet drittslenging!

Turforslaget jeg kom med, er også relativt strategisk plassert i forhold til å skulle fra oslo til kristiansand, men det finnes selvsagt mange andre fine turer, hvis man er villig til å ta en omvei. Håper det kommer flere gode forslag her også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også jeg sterkt ville vurdert å ligge fast på en hytte. Da er det lettere å gøre "retretter" dersom ungen slår seg vrang, og det er ikke slik at man MÅ rekke frem til neste hytte. Da er det dessuten lettere for eksempel å splitte seg opp slik at tenåringene og en voksen går på en tur, og minstemann og en voksen går på en annen tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kanskje ett longshot dette men........Selv er vi ivrige brukere av Huldreheimen eller Gausdal Vestfjell. Selv om det ligger på østlandet. Dette er ett supert område for familier med barn. Her finnes flere DNT-hytter i fin gangavstand for barn, men i tillegg har Gausdal Fjellstyre flere åpne buer i området som kan benyttes, disse varierer litt i standard men om du ikke er kresen kan disse være supre overnattingssteder. Eller om været tillater det så kan en jo overnatte under åpen himmel. Dette har vi selv gjort med barna våre. VI gikk fire dagers tur med barna da de var 5 år gamle, så lenge du tar hensyn til at du har med deg barn så vil turen gå greit, ta mange pauser underveis, også med å kikke på spor etter dyr o.l. Da vil turen ikke synes som så lang for barna. Ta en titt på hjemmesiden vår for bilder fra Gausdal Vestfjell. www.villmenn.no

Turen kommer nok til å bli kjempefin, selv legger vi turen med barna i år til den svenske delen av Femundsmarka, med kano. Vi er fem voskne karer som skal ha med oss 9 barn på tur fra fire ttil syv år, alle ungene gleder seg som..... unger. En av ungene har blant annet uttalt at hun gleder seg mer til kanotur enn en ferieturen til Danmark. Lykke til hilsen Hans Petter :)

post-2447-133474472683_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

En runde som kan anbefales er følgende:

  • Gjendesheim - Valdresflya: 3t
    Valdresflya - Torfinnsbu: 4 t (eventuelt Bygdin Torfinnsbu: 3 t)
    Torfinnsbu - Gjendesheim: 5 t
    Båt Gjendesheim - Memurubu. Så Memurubu - Gjendesheim over Besseggen (5t) eller langs vannet (3,5 t)

Hvis du vil droppe første etappe så sett av familie og utstyr enten på Bygdin eller Valdresflya og kjør bilen til Gjendesheim. Parker og ta bussen eller haik tilbake til familien.

Er poden redd for å gå Besseggen så kan familien dele seg i to. Tenåringene og en voksen tar Besseggen.

Mine foreldre tok med 4 barn i alderen 6 til 16 år på denne turen for maaaange år siden. Det var min første hytte-til-hytte-tur og jeg ble hektet. Lillesøster på 6 hadde en liten sekk med matpakke og litt klær i. Muttern og fattern bar relativt tungt for vi hadde med frokost mm selv da økonomien ikke var den beste på den tiden.

Mor og de 3 yngste gikk langs Gjende mens jeg og fattern gikk Besseggen. Stor suksess for hele familien.

God tur hvor enn den måtte gå!

PS: Så først nå at dere skulle videre til Kristiansand. Da blir vel denne turen litt utenfor "leia".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for fine konkrete forslag. jeg skal nå kaste meg over planleggingskart og internett for å studere dem nøyere, men tar også gjerne imot flere tips. Litt biling er greit, men helst ikke nord for Dombås. Å bo fast på en hytte er uaktuelt fordi vi vanligvis ferier i egen hytte på fjellet (I Bergsjøområdet), men nå skal vi på vår første ekte hytte til hytte tur. Først tenkte jeg på en runde nordover med utgangspunkt Haukeliseter, men akkurat nå sier magefølelse at tipset om Stavanger Turistforenings rutenett eller

andre ruter mellom Setesdal/Ryfylke/Sirdal kan være svært aktuelt.

Elllers får man jo av DNT Oslo og Akerhus primert info om "deres" fjell i informasjonsmateriellet. DNT trykker informasjon om Nordmarka, Femunden, Rondane, Gausdal, Jotunheimen, Breheimen, Skarvheiemen og Hardangervidda....altså der DNT OA har hytter. Stavanger Turistforenings rutenett er det sikker svært lurt å se nærmere på selv om DNT OA ikke har fokus på området. Mer påfallende er det kanskje at det i DNT OAs brosjyrer står lite om Blefjell og Skrim som står på min huskeliste for første tilgjengelige langhelg.

Derfor flott å få turforslag fordi man ellers lett bare havner på Beseggen og muligens overser lokale rutenett hvor naturen er grønnere og Steinrøysene mindre. Tipset om Stølsheiemen er også spennende for jeg har altid drømt om hytte til hytte tur i frodig vestlandsnatur som kan kombineres med en fin biltur i Hardanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

I juli biler vi fra Oslo og skal gå 3-5 dager fra hytte til hytte i fjellet (gjerne også selvbetjent). Etter fjellturen skal vi direkte til Kristiansandsområdet. Flaskehalsen er en sprek 7 åring som vel begrenser dagsetappene. Bør også være spennede for et par tenåringsbarn. Helst ikke uendelig steinrøyser for vi har ikke fjellestøvler til alle.

Hvor går drømmeturen ? Tar i mot konkrete rutevalg med takk !

Hei !

En rundtur på 3 til 5 dager fra en parkert bil og med innslag av selvbetjeningshytter tror jeg kan bli meget vanskelig andre steder enn i Huldreheiemen (Gausdal Vestfjell).

I din situasjon tror jeg at jeg ville ha valgt en rundtur på Hardangervidda som en 7-åring bør kunne greie uten noe problem. Selv gikk jeg med min sønn i Jotunheiemen da han var 5 år. Det gikk riktig nok ikke så fort, men vi kom fram i god behold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.