Gå til innhold
  • Bli medlem

hardangervidda på tvers


Anbefalte innlegg

Hei!

Vi er en gjeng på fire kamerater som har lyst til å bruke vinterferien til å krysse hardangervidda på tvers neste vinter. Vi har så smått begynt å planlegge. Lurte på om noen hadde et forslag til en rute på 5-7 dager? hvertfall et start og stopp sted slik at vi har noe å jobbe oss ut fra. Vi er helt åpne for forslag. Samme om vi går vest-øst/vest-øst. Vi skal sove i telt så trengs ikke taes hensyn til hytter.

Et par krav:

-ingen har bil så vi må kunne ta toget til startsted og fra stoppsted.

-Trenge å tenke minst mulig på skredfare.

Tusen takk for svar! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tok turen over vidda i april i år. Det var en fantastisk tur, selv om været kunne vært bedre. Turen startet på Ustaoset (mellom Geilo og Finse) og endte i Rjukan. Hvis dere skal ha med telt (og alt ekstra utstyr som da følger med), så vil jeg anbelafe at dere bruker pulk til å frakte mesteparten av bagasjen. Jeg tror jeg ville fått en lite trivlig tur hvis jeg skulle båret alt utsyret på ryggen (nå skal det legges til at jeg gikk alene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte 4 dager. Det kommer veldig ann på vær og føre når det gjelder hvor lang tid man bruker. Motvind er noe HELT annet enn medvind! Is/skare er noe HELT annet enn fonner med løssnø! Så det jeg vil frem til; ikke ha et veldig tight tidsskjema..

Hvis man går fra Finse til Haukeli, så er det vel sånn ca 1 dag lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Her ser du bilder fra en tur vi hadde fra Haukeliseter til Ustaoset i 2005:

http://daniel.amfibi.no/Hardangervidda.htm

Vi gikk delvis i merkede- og delvis i umerkede løyper og hadde medvind hele veien. Det er muligens litt mer vanlig å gå motsatt vei, men jeg synes at å ta unna bussturen før turen, og så kunne gå rett på toget og spise, ta et par-tre øl og lese en avis på vei hjem, er en mer enn god nok grunn til å ende på Finse eller Ustaoset. Det er klart at det er en del stigning opp fra Haukeliseter for å komme opp på vidda, men det kan man ta som oppvarming.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg er sterkt uenig med dette med pulken. Jeg har gått Ustaoset-Rjukan med telt og utstyr i sekk og tror jeg ville fått en ubehagelig tur hvis jeg hadde brukt pulk. Pulk reduserer fart og bevegelighet. Det gjør at du ikke kan gli på skiene på samme måte. Det gjør dyp snø til et helvete. Det ødelegger morroen i utforkjøringene. Kort sagt: Pulk er noe dritt. Og på de aller fleste turer i Norge er det helt unødvendig hvis man pakker fornuftig. Man klarer helt fint å bære med seg det man trenger for en uke i det norske høyfjell. Dette forutsetter imidlertid et visst vektfokus. Du trenger et lite, lett telt (ikke NF VE25), lett dunpose, halv lengde liggeunderlag (sekken under beina), ikke en drøss med skift og svære varmejakker, fotposer, dunsokker og annet tulliball. I tillegg, 1 gryte, en lett brenner og kun tørrmat.

Vi gikk forøvrig turen i januar. Hvis du liker gold snø-ørkenstemning, rim på luen og mystisk lys er den en høydare. Tror vi hadde to overnattinger. Det er en god ide å lese boken om tungtvannssabotørene på forhånd. Da får turen en krigshistorisk dimensjon.

Det er forøvrig ikke helt uvanlig å gjøre turen på en dag, men da bør du utsette turen til april (og definitivt droppe pulken).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg krysset Hardangervidda i vår på ski i 1.mai helgen. Det var en sørdeles flott tur med kun grom-vær. Tok nattoget fra Oslo S til Ustaoset og begynte å gå ca. 4.05 på natta. Over Ustevatnet og forbi Tuva. Da det begynte å lysne tok vi fram soveposene for å sove litt på en bar lyngflekk i solhellinga av St. Grønenutan. Da klokka var 9.00 fortsatte vi å gå, tok en avstikker på kremtoppen St. Grønenut før vi seilte ned mot Heinseter. Klinte på litt rødt klister, så la vi i vei overr Geitsjøhovda og til Rauhellern der vi overnatta. Selv sov jeg på Langesjønuten under åpen stjernehimmel.

Dag 2 krysset vi Langesjøen og gikk oppå St. Skrekken, så flatene til Lågaros der vi lunsjet. Gikk videre oppom noen topper + Storfjell nordøst for Mogen. I solnedgang rakk vi akkurat fram til Stordalsbu før det mørknet.

Dag 3 gikk vi til Helberghytta via Juvikfjellet og Gryteflott. Dette var lengste etappe. Deilig med middag på Helberghytta.

Siste dagen koste vi oss i solsteiken samt at vi gikk på ski til Gvepseborg. Tok Krossobanen til Rjukan og Rjukanekspressen hjem til Asker.

Dette var vårens flotteste tur! Her er noen bilder:

post-3251-133474491072_thumb.jpg

post-3251-133474491092_thumb.jpg

post-3251-133474491111_thumb.jpg

post-3251-133474491122_thumb.jpg

post-3251-133474491142_thumb.jpg

post-3251-133474491173_thumb.jpg

post-3251-133474491192_thumb.jpg

post-3251-133474491213_thumb.jpg

post-3251-133474491232_thumb.jpg

post-3251-13347449125_thumb.jpg

post-3251-133474491268_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Jeg tok turen over vidda i april i år. Det var en fantastisk tur, selv om været kunne vært bedre. Turen startet på Ustaoset (mellom Geilo og Finse) og endte i Rjukan. Hvis dere skal ha med telt (og alt ekstra utstyr som da følger med), så vil jeg anbelafe at dere bruker pulk til å frakte mesteparten av bagasjen. Jeg tror jeg ville fått en lite trivlig tur hvis jeg skulle båret alt utsyret på ryggen (nå skal det legges til at jeg gikk alene).

Blandt landets flotteste ukesturer dette terje S, spør du meg :lol:

Men uenig mtp pulk, der følger jeg Jo's synspunkter fullt ut!

Selv med "bare" 20-30 kg i pulken merkes dette svært godt på bukmuskulaturen. Sentralvidda oppleves slettes ikke så flat ut som på kartet! Mi erfaring er at normalnordmannen (soldater gjennom mange år) ikke har veldig godt trent bukmuskulatur. Sikkert ikke bedre nå?

Spesielt når dere er 3-4 turkamerater, syns jeg absolutt ryggsekk er å foretrekke!

Tar dere terje S sin tur:Stikk oppom Blyvarden hvis klar sikt å seeeeeeeeeeeeeeeee :lol:

Lækkert..

faen, Brùgge scoret :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.