Gå til innhold
  • Bli medlem

Vesle Skagastølstind nordvegg


coni

Anbefalte innlegg

...og traversen over til STOREN

Start kl 04:00 Tindeklubbhytte

Toppen Vesle 09:30

Storen 11:30

Turtagro 15:00

Fine snøforhold i ruta, men viktig å være tidlig ute. På høyre siden av snøflanken begynte det å rase kl 8.

Opp Storen fra mohnsskar var det nesten helt tørt, men ned normalruta lo det massevis med puddersnø i rennene.

ikke helt sommerforhold på storen enda, men begynner nok snart.

helge og coni

post-83-133474472297_thumb.jpg

post-83-133474472315_thumb.jpg

post-83-133474472331_thumb.jpg

post-83-133474472346_thumb.jpg

post-83-13347447236_thumb.jpg

post-83-133474472378_thumb.jpg

post-83-133474472396_thumb.jpg

post-83-133474472411_thumb.jpg

post-83-133474472431_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Fine snøforhold i ruta, men viktig å være tidlig ute. På høyre siden av snøflanken begynte det å rase kl 8.

Spenstig vegvalg ja!

Hvordan vurderer du snøforholdene i nordveggen i år?

Det er jo mye snø ellers i fjellet, men nordveggen er kanskje såpass bratt at snødjubden stort sett

begrenses til en maxdjubde grunnet bratthet og utrasing uansett de generelle forholdene ellers i fjellet?

Og at det raste på høyresiden, var det grunnet tidligere soleksponering enn på motsatt side?

Ellers synes forholdene som du nevner temmelig vinterlige ennå, ser jo bla snødrev bak Helge

i bilde "isrute vesle skaga (33).JPG"!

Tror du at flanken opp til Styggedalstindene langs Gjertvasskaret er fin og relativt trygg nå også?

En evt. tur dit bør vel med fordel gjøres før isflanken blir for hard og nedsmeltet?

Kunne du legge inn et kart også, som viser vegvalget inn til og videre opp nordveggen?

Ellers må jeg si du stadig er en mann av få ord, Coni... :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imponerende coni! :) Den botnen har jeg skuet inn i med skrekk og gru mange ganger. Disse hengebreene i nordsiden på vesle Skagastølstind ser temmelig rasfarlige ut, noe de sikkert er også. Da eaa, Robert og jeg satt og halvsov på Skagstølsryggen ved Halls Hammer i fjor, raste det jo ut store ismasser litt nærmere Styggedalstindane.

Må ha vært et heftig og et flott skue å stå nede på Styggedalsbreen omgitt av hengebreer og styggbratte fjellsider på nesten alle kanter. Husker jeg sto å kikket nedover mot Styggedalsbreen fra ryggen mellom vesle Skagastølstind og Sentraltind ifjor, og må si det fristet ikke noe særlig å sette utfor den akebakken! :?: Dere er råe, men så vet jeg at du liker bratte snøbakker coni. Jo brattere, jo bedre! :shock:

Lekre bilder, og spesielt nr.22 viser godt disse hengebreene. Flott! Bilde nr.33 er også tøft!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott tur!

Og fint at ikke alle legger ut beskrivelser som man må sette av halve dagen for å lese :?: Slike bilder sier mer enn tusen ord.

Hehe... Enig med Bjarne, flott turbeskrivelse :)

Lekre bilder, og spesielt nr.22 viser godt disse hengebreene. Flott! Bilde nr.33 er også tøft!

Bilde 41 var også tøft, ser ut til å ha vært "crux'et" på turen :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eaa,

Ja, det begynte å rase tidlig på høyre siden. Tror ikke at den delen fikk solen tidligere. Men det var en del snø på klippeveggeene over den høyre delen av snøveggen. Og den snøen raste ned hele tiden.

Ruta vi gikk opp følger snø/is hele vegen. Har ikke noe bilde nå. Men hvis du har et bilde av hele massivet foran deg, så ser du at det går en linje helt opp til eggen. Den kommer ut litt til høyre for Vesle Skagastøstind.

Jeg prøvde meg på den ruta juli for 3 år siden sammen med Terje. Da revurderte vi planene fordi vi hele ruta var truet av isras (serac ras). Dette var ikke tilfellet denne gangen. Vet egentlig ikke helt hvorfor. Men de store seracene som truet oss siste gang er nok nedsmeltet.

Ang ruta opp Gjertvassskaret/Styggedalstind. Den er en del flatere. Har sikkert veldig gode forhold ut juli. Det er mye snø i området. Opp Gjertvassskaret er i det hele tatt en veldig fin og forholdsvis trygg rute som jeg kan anbefale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk NØ flanken på Dyrhaugstind i fjor. Den er nok litt lettere fordi den er kortere. Både anmarsj og ruta og selvsagt returen! Brattheten er nok også litegran lavere på Dyrhaugsflanken. Og så finnes det ingen seracs som kunne falle en på hodet.

Det eneste som er kanskje vanskeligere på Dyrhaugsflanken er de 50 meter klippe i starten av flanken. Men det er heller ikke mer enn grad 2 og kan under gode forhold greit gjøres uten sikring.

post-83-133474472742_thumb.jpg

post-83-133474472756_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det begynte å rase tidlig på høyre siden. Tror ikke at den delen fikk solen tidligere. Men det var en del snø på klippeveggeene over den høyre delen av snøveggen. Og den snøen raste ned hele tiden. Ruta vi gikk opp følger snø/is hele vegen. Har ikke noe bilde nå. Men hvis du har et bilde av hele massivet foran deg, så ser du at det går en linje helt opp til eggen. Den kommer ut litt til høyre for Vesle Skagastøstind.

Har et bilde her, tatt 10.09.2005 (større utgave for bedre detaljering).

Kunne du tegne inn vegvalget på dette, ihvertfall i øvre del, hvor jeg regner med vegvalget vil variere mindre

enn lenger nede i ruta. Dette fordi jeg tipper forholdene varierer mer fra år til år lengre nede,

grunnet mer mobil is og ditto sprekksystemer..?

Var årets utgave av hovedsprekkene fortsatt plassert ca. som her?

post-51-133474472889_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvordan jeg gjør det. Har ikke noe bildeprogram hvor jeg kan tegne. Men man ser ganske tydelig at det går en snøvei neste helt opp til eggen, et stykke til høyre for toppen. Der gikk vi opp.Lengre nede i veggen ser man at en stor sprekk sperrer veien tvers over. Den sprekken kunne vi krysse på venstre sida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.