Gå til innhold
  • Bli medlem

Spørgsmål om Fiskekort


Sofusryge

Anbefalte innlegg

Hej!

Jeg sidder med et spørgsmål angående fiskekort i Norge, som jeg håber der er nogen her der kan hjælpe mig med.

Jeg skal til Norge og vandre / fiske 2 x 16 dage i henholdsvis Juli og August, første gang lidt nordøst for Mo i Rana, anden gang til Børgefjell. Jeg skal kun fiske efter ørred i de søer og småelve der ligger i områderne.

På Inatur.no kan man købe et "Statskogs Norgeskort" der ifølge siden giver tilladelse til " fiske med stang og håndsnøre etter innlandsfisk i de aller fleste vann og vassdrag på statsgrunn i hele landet utenom statsallmenning."

Hvis jeg køber sådan et årskort, er jeg så dækket ind med henblik på de steder jeg skal besøge? jeg er ikke helt klar over hvad forskellen er på statsallmenning og statsskog?

Skal jeg udover fiskekortet betale fiskerafgift når det drejer sig om ørredfiskeri i sø og elv?

Jeg håber der er nogen der vil hjælpe en forvirret dansker med et svar :?

Med venlig hilsen,

Sofus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Er det da sånn og forstå at "Statskog Norgeskort" gjelder for alt som er skravert?

Der det er en blå firkant med fisk så gjelder ikke "Norgeskortet", og en må kjøpe egne kort?

Stemmer dette?

Må ha det med teskje jeg...... :D

Mvh

Fjellfant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det skraverte området ja. Men legg merke til at grensene kan gå inntil en elv og det finnes plutselig små vann inne i de skraverte områdene som ikke er skravert. Lett og overse dette noen ganger. Hvis grensen er inntil elva kan du ikke fiske i den aktuelle elva med dette kortet.

Noe mer vet jeg igrunn ikke. Er sikkert noen som vet mer om områdene oppi nord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Statskogs Norgeskort er et helt nytt fiskekort som du kan benytte på nærmest all Statskogs grunn utenom statsallmenning. Kortet gjelder for innlandsfiske med stang eller håndsnøre. Fiske etter anadrome arter dekkes ikke av kortet. Med kortet kan du således fiske på all Statskog grunn i Troms og Nordland, og store områder i sør.

Av områder i sør kan for eksempel følgende nevnes:

Femundsmarka i Sør-Trøndelag

Dovrefjell i Sør-Trøndelag

Njardarheim i Agder og Rogaland

Ljørdalen i Trysil

..og mange flere

De fleste steder vil du finne tilhørende fiskekart i pdf som du gratis kan laste ned. Der dette ennå ikke foreligger vil disse kartene trolig være på plass kommende uke. Bruk således ikke "Vis på kart"-funksjonen på inatur for å få overblikk over fiskekortets gyldighetsområde, men de vedlagte fiskekartene .

Håper dette var litt oppklarende. Ved spørsmål, ta gjerne kontakt.

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.